Candlemass


(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Terms of use )

, /10
Links:

Sweden's Candlemass, formed by bassist Leif Edling, singlehandedly invented "epic" doom-metal on Epicus Doomicus Metallicus (1986), that still featured original vocalist Johan Lanquist, and especially Nightfall (1987) that codified their style of crawling tempos, huge melodic bass lines (Leif Edling), quasi-mystical guitar harmonies (Lars Johansson) and deeply-emotional operatic vocals (Bror "Messiah" Marcolin).

The decline was rapid, via Ancient Dreams (1988) and Tales of Creation (1989). Marcolin left the band before Chapter VI (1992).

They reunited more than a decade later and released Candlemass (2005) and King Of The Grey Islands (Nuclear Blast, 2007), featuring Robert Lowe of Solitude Aeturnus. That line-up recorded Death Magic Doom (Nuclear Blast, 2009), that recycled their stereotypes in Hammer Of Doom, The Bleeding Baroness and House Of 1000 Voices. Psalms For The Dead (Napalm, 2012) was another mediocre imitation of their classic style, adapted to the high-tech sound of the new century.

(Translation by/ Tradotto da Antonio Amato )

Gli svedesi Candlemass, composti dal bassista Leif Edling, hanno inventato da soli il doom “epico” in Epicus Doomicus Metallicus (1986), nel quale era ancora presente il primo cantante Johan Lanquist, e soprattutto in Nightfall (1987), hanno codificato il loro stile fatto di ritmi striscianti, grosse linee melodiche di basso (Leif Edling), mistiche armonie di chitarra e una voce operistica profondamente emozionante (Bror "Messiah" Marcolin).

Il declino è stato rapido, da Ancient Dreams (1988) a Tales of Creation (1989). Marcolin lascia la band prima di Chapter VI (1992).

Si sono riuniti dopo oltre un decennio e hanno fatto uscire Candlemass (2005) e King Of The Grey Islands (Nuclear Blast, 2007), che vede la partecipazione di Robert Lowe dei Solitude Aeturnus. La stessa formazione incide Death Magic Doom (Nuclear Blast, 2009), che ricicla gli stereotipi di Hammer Of Doom, The Bleeding Baroness e House Of 1000 Voices. Psalms For The Dead (Napalm, 2012) è stata un’altra imitazione mediocre del loro stile classico adattata al suono high-tech del nuovo secolo.

(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Terms of use )
What is unique about this music database