Rudimentary Peni
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Death Church (1983), 7/10
Cacophony (1987), 7.5/10
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In retrospettiva il gruppo piu` importante del punk estremista inglese e` forse quello dei Rudimentary Peni. Capitanato da un vero e proprio ossesso, Nick Blinko, questo trio di Londra (Jon Greville alla batteria e Grant Matthews al basso) si distinse dalla massa dei gruppi hardcore non tanto per la violenza e la brevita` dei propri brani (peraltro davvero difficili da battere), ma per l'assoluta essenzialita` della loro musica, per la varieta` dei ritmi e per un incidere generalmente piu` melodico della media.

I primi due EP costituiscono un assalto frontale senza molti rivali. Rudimentary Peni (Outer Himalayan), registrato nel 1981, contiene ben dodici pezzi, uno piu` fulmineo e assordante dell'altro In anthem grezzi e virulenti come Media Person, B-Ward, Hearse e Play Blinko accelera maniacalmente il "ramalama" di Joey Ramone e le invettive di Johnny Rotten e li deforma con le sue particolari bizzarrie gutturali, a meta` fra un licantropo in calore e uno sciamano pellerossa. I Rudimentiry Peni non sprecano un secondo di musica, e questo puo` dare l'impressione di una certa monotonia, ma in realta` c'e` molta piu` varieta` di quanto sembri, e in brani come Teenage Time Killer e Him Hymn e` la chitarra a movimentare l'armonia con riff insoliti. E ogni pezzo ha una sua precisa identita`. Per tutto il disco continua ad emergere il tema di un esoterismo "nero" (in Gardener tentano persino una specie di raga-punk).

Un anno dopo il secondo EP, Farce (Crass), colpi` con la stessa efferatezza, anche se con un po' meno di fantasia: Sacrifice e` uno dei rock and roll piu` esagitati di sempre, doppiato da Cosmic Plague, Il ritmo e` talmente vorticoso che talvolta Blinko deve urlare senza prendere fiato, con effetti vocali curiosi. L'esoterismo del disco precedente e` diventato un "malessere cosmico" all'insegna di un pervicace ateismo ("God Is nothing more than an obsessive lie" oppure "Death has begun and Jesus loves no one") e talvolta degenera in filastrocche ermetiche come quella di Farce o in deliri ossessivi psicopatici come Zero Again.

Death Church (Corpus Christi, 1983) compi` un ulteriore passo in avanti, cementando la reputazione dei Rudimentary Peni con una serie di brani improntati a un bislacco e blasfemo black humour (Vampire State Building, Alice Crucifies The Paedophiles).

I Rudimentary Peni continuarono a operare nell'underground, riuscendo raramente a registrare dischi. Ma ogni volta si tratto` di un fulmine a ciel sereno. E` il caso del loro capolavoro, Cacophony (Outer Himalayan, 1987), la loro opera piu` radicale e una delle piu` radicali del punk-rock britannico di sempre. Portando all'esasperazione il loro metodo frammentario, i titoli della versione originale erano ben cinquanta. Molti sono soltanto degli spunti, per quanto geniali (vedi l'inno gotico di Sarcophagus), e spesso delle bizzarrie canore a ritmo marziale (come gli ansimi pulsanti di Dead Loved o il conciliabolo di American Anglophile), ma altri risultano molto piu` musicali di qualunque altra cosa avessero mai fatto. Qualche brano impiega delle melodie regolari (il ritornello di Dream City potrebbe far invidia a diversi revivalisti) e in particolare i brani strumentali mettono in pista delle singolari "fusion" di Sonic Youth, Public Image Ltd, Joy Division (soprattutto Evil Clergyman) e finanche di "grunge" (Brown Jenkin).
Che il punkrock sia sempre in agguato lo dimostra l'epilettica Crazed Couplet, in cui una voce blatera in un registro da gargarismo mentre l'altra batte il ritmo con grida forsennate. Ma a dominare il disco e` un tono farsesco, che fa rivivere la follia "patafisica" dei Pere Ubu nel grottesco balletto di Periwig Power e la pantomima espressionista dei Residents nell'excursus esotico di Beyond The Tanarian Hills; per non parlare di Beefheart, il cui bluesrock lunatico ispira il pow-wow puerile di The Only Child e il rockabilly lascivo di Lovecraft Baby. Cocophony e` in effetti un'operetta da vaudeville, ma di un vaudeville "nero", una serie di scene di un magniloquente Grand Guignol che traboccano di black humour, dalla gioviale ouverture di The Horrors In The Museum al compassato inno di Gentlemen Prefer Blood.
Cacophony e` in effetti un po' l'Unnagumma o il Trout Mask Replica del punk britannico.

The band continued to release material, although at longer and longer intervals. The 12-song EP Archaic (Outer Himalayan, 2004) maintains the same claustrophobic atonal mood of the early works.

(Translated from the Italian by Eric Rucker)

With hindsight, the most important group to have emerged from the extremist English Punk scene may well be Rudimentary Peni. Led by a genuine obsessive, Nick Blinko, this trio (Blinko, Grant Matthews on bass and John Greville on drums) from Abbots Langley, the small town near London which produced England's only Pope, stand apart from the mass of hardcore groups not so much for the violence and brevity of their songs (which, incidentally, are hard to beat) as for the absolute essentiality of their music, their rhythmic variety and their above-average grasp of melody.

Their first two EPs are an unprecedented, full-frontal attack which few can match; Rudimentary Peni (Outer Himalayan), recorded in 1981, contains twelve tracks, each faster and more deafening than the last. In raw, violent anthems like Media Person, B-Ward and Play, Blinko speeds up Joey Ramone's `Ramalama' and Johnny Rotten's invective, deforming them with his own guttural caprices, somewhere between a werewolf in heat and a native American shaman. The Peni's refusal to waste a single second of music might hint at a certain monotony, but there is actually much more variety than one might imagine, and in songs like Teenage Time Killer and Him Hymn, it is the unusual guitar riffs which drive the harmony. Each track has a precise identity, and throughout the record, a `black' vein of esotericism continues to emerge (in Gardener, the group even attempts a kind of raga-punk).

Released a year later, their second EP, Farce (Crass), is just as ferocious, if perhaps a little less imaginative. Sacrifice and Cosmetic Plague are among the most frenetic rock and roll songs ever, the pace so insane that sometimes Blinko has to scream without having a chance to catch his breath, making for strange vocal effects. The esotericism of the previous record has become a `cosmic malaise' marked by a pervading atheism (`God is nothing more than an obsessive lie', or `Death has begun and Jesus loves no one'), sometimes degenerating into nursery-rhymes, as in Farce, or psychopathic, obsessive delirium as in Zero Again.

Death Church (Corpus Christi, 1983) marks another step forward, concreting the reputation of Rudimentary Peni with a series of tracks marked by eccentric and blasphemous black humour (Vampire State Building, Alice Crucifies The Paedophiles).

Rudimentary Peni continue to work in the underground, managingonly rarely to record, but whatever they produce is always a bolt from the blue: this is the case with their masterpiece, Cacophony (Outer Himalayan, 1987), their most visionary work, and one of the most radical in the history of British punk, where they take their fragmentary methods to the limits, the original version consisting of fifty tracks: many are simply ingenious fragments (such as the Gothic hymn, Sarcophagus), or bizzare melodies with martial rhythms (like the pulsing, panting Dead Loved or the sepulchral hymn American Anglophile), while others are much more musical than anything else the band has previously produced. Some songs make use of `regular' melodies (Dream City's hook would be the envy of any revivalist) and the instrumentals, in particular, display a peculiar `fusion' of Sonic Youth, Public Image Ltd, Joy Division (above all in Evil Clergyman) and even `grunge' (Brown Jenkin).

The epileptic Crazed Couplet, where a gargling vocal babbles over another voice whose crazed screams set the rhythm, shows that Punk is never far away, but the record as a whole is permeated by a farcical atmosphere, the grotesque dance of Periwig Power remniscent of the `pataphysical' madness of Pere Ubu, and the exotic excursions of Beyond the Tanarian Hills bringing to mind the Residents' expressionist pantomimes, not to mention Beefheart, whose lunatic bluesrock inspires the peurile pow-wow of The Only Child and the lascivious rockabilly of Lovecraft Baby. Cacophony is, in effect, a vaudevillian operetta, but this is `black' vaudeville, a series of scenes from a grandiloquent Grand Guignol overflowing with black humour, from the jovial overture of The Horrors in the Museum to the stiff hymn Gentlemen Prefer Blood.

Cacophony is, in fact, the Unnagumma or Trout Mask Replica of British punk.

The band continue to release material, although at longer and longer intervals. The 12-song EP Archaic (Outer Himalayan, 2004) maintains the same claustrophobic atonal mood of the early works.

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