764-Hero is the project of Seattle songwriter
Juan Atkins (ex Hush Harbor).
On the single High School Poetry (Up, 1996) and on the album
Salt Skins And Sugar Floats (Up, 1996) the band is but a duo of
Atkins and drummer Polly Johnson (ex Bell Jar).
Atkins' emotional lyrics and delivery are the fulcrum of their
stripped-down pop songs. So much so that the longer and more verbose tracks
(Pitiful Rattle) sound like musical theater more than rock music.
Arrangements are simple but in a subtle way they are not (as in the
quasi-classical setting of Gospel Truth).
The duo sounds like a professional combo on the
EP We're Solids (Up, 1998). The leading track,
Comb The Carpet, is even a rocking number.
The line-up is augmented with bassist James Bertram
(of Red Stars Theory ,
Built To Spill,
Lync) on Get Here And Stay (Up, 1999).
Atkins is now playing full-blown rock and roll, often with a vengeange
(Loaded Painted Red, Ottawa Dropout), although the
calm Calendar Pages is still more representative of his persona.
Lush and operatic arrangements and complex harmonic acrobatics
(History Lessons) unveil the trio's ambitions, which obviously extend
beyond the naif ditties of this collection.
764 Hero's third album, Weekends of Sound (Up, 2000),
could be their best.
A bunch of sprightly, catchy ditties (Terrified Of Flight,
Without Fire, Weekends of Sound),
a tender ballad (You Were The Long Way Home)
and a serious tour de force (Left Hanging) are the highlights
equally entertaining and compelling.
Among Pixies disciples, 764-Hero may deliver what Versus promised.
Polly Johnson is emerging as a subtle and sensitive drummer.
|
(Translation by/ Tradotto da Marina Troiani)
764-Hero e` un progetto del compositore di Seattle Juan Atkins (ex Hush
Harbor).
Nel singolo High School Poetry (Up, 1996) e nell'album
Salt Skins And Sugar Floats (Up, 1996) la band non e` altro che un
duo composto da Atkins e Polly Johnson (ex Bell Jar) alle percussioni.
Le liriche di Atkins e il suo modo di esporle costituiscono il vero fulcro
delle loro canzoni pop. Tanto che i piu` lunghi e prolissi brani
(Pitiful Rattle) sembrano piu`un teatro musicale che musica rock.
Gli arrangiamenti a prima vista sono semplici, ma non ad una lettura piu`
accurata (come nel caso del classicheggiante Gospel Truth).
Il duo sembra un combo professionale nel EP We're Solids (Up, 1998).
Il brano principale,
Comb The Carpet, e` un tranquillo pezzo rock.
La formazione e` arricchita dal bassista James Bertram
(dei Red Stars Theory ,
Built To Spill,
Lync) in Get Here And Stay (Up, 1999) .
Atkins a questo punto sta giungendo alla piena maturazione del rock and
roll, qualche volta con degli eccessi di vigore, per quanto il blando
Calendar Pages sia ancora rappresentativo della sua personalita`.
Il lussuoso e operistico arrangiamento e le complesse acrobazie armoniche
(History Lessons) svelano le ambizioni del trio che, ovviamente, si
estendono oltre le canzonette naif di questa raccolta.
(Translation by/ Tradotto da Alessandra Deangelis)
Il terzo album dei
764 Hero, Weekends of Sound (Up, 2000),
potrebbe essere il migliore.
Una manciata di allegri, godibili motivetti (Terrified Of Flight, Without Fire, Weekends of Sound) e un serio tour de force (Left Hanging) ne sono il culmine, divertenti e convincenti in egual misura.
Tra i discepoli di Pixies , 764-Hero potrebbe mantenere la promessa fatta da Versus.
Polly Johnson si sta mettendo in luce come una batterista subdola e sensibile.
|