Cypress Hill
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Cypress Hill (1991), 7/10
Black Sunday (1993), 6.5/10
Temples of Boom (1995), 6.5/10
IV (1998), 6/10
Skull & Bones (2000), 6/10
Stoned Raiders (2001), 4/10
Till Death Do Us Part (2004),
DJ Muggs: Presents the Soul Assassins (1997), 6/10
DJ Muggs: Soul Assassins Chapter 2 (2000), 5/10
DJ Muggs: Dust (2003), 4/10
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Los Angeles rap possibly reached its artistic peak with Cypress Hill's hyper-depressed trilogy of Cypress Hill (1992), with How I Could Just Kill a Man and The Phuncky Feel One, Black Sunday (1993), with the hit Insane in the Brain, and Temples of Boom (1995). The group led by producer Lawrence "Muggs" Muggerud and rappers Louis "B Real" Freeze and Senen "Sen Dog" Reyes, was the first major rap act to absorb Latino influences in their lyrics, but, most importantly, they developed a psychedelic sound that lent a sense of tragedy and powerlessness to the depiction of ghetto decadence. A carefully crafted soundscape of guitar, bass and drum samples, coupled with slow, loud, fat beats, pens an ominous, suspense-filled aural journey. Most of the credit goes to Muggs.

After DJ Muggs crafted the gloomy and transfixed atmosphere of Presents the Soul Assassins (1997), a "solo" album benefiting from an all-star cast of guest rappers (Dr Dre, KRS-One, Wyclef, RZA, Genius), Cypress Hill returned with IV (1998), which first introduced the band to the heavy-metal crowds, and the double-disc Skull & Bones (2000), equally divided between hip-hop and rock (the hit Superstar was recorded in two versions). Stoned Raiders (2001) was even more explicitly indebted to rock music, while Till Death Do Us Part (2004) downplayed the rock overtones and harked back to Jamaican music.

Los Grandes Exitos En Espanol (1999) is a Spanish-version anthology of their hits.

DJ Muggs continued his solo career with the mediocre Soul Assassins Chapter 2 (2000) and Dust (2003).

(Translation by/ Tradotto da Stefano Pertile)

stefanopertile@libero.it

Il rap di Los Angeles ha forse raggiunto il proprio picco artistico con l' iper-depressa trilogia di Cypress Hill (1992), con How I Could Just Kill a Man e The Phuncky Feel One, Black Sunday (1993), contenente l'hit Insane in the Brain, e Temples of Boom (1995). Il gruppo, guidato dal produttore Lawrence "Muggs" Muggerud e dai rappers Louis "B Real" Freeze e Senen "Sen Dog" Reyes, è stato il primo nel rap maggiore ad assorbire influenze Latine nelle liriche, ma, ancora più importante, il primo a sviluppare un suono psichedelico che conferisce un senso di tragedia e di impotenza alla descrizione della decadenza del ghetto. Un  ambiente sonoro finemente manipolato fatto di chitarra, basso e batteria campionati, assieme ad un beat lento, forte e profondo, disegna un viaggio sonoro sinistro pieno di suspense. La maggiorparte del merito di deve a Muggs.

Dopo che DJ Muggs ha plasmato la tenebrosa e paralizzata atmosfera di Presents the Soul Assassins (1997), un album solista che trae beneficio da un cast di rappers ospiti da all-star  (Dr Dre, KRS-One, Wyclef, RZA, Genius), i Cypress Hill tornano con IV (1998), che per primo ha fatto conoscere la band alle folle dell' heavy-metal, e con il doppio Skull & Bones (2000), che si divide equamente tra hip-hop and rock (la hit Superstar è stata registrata in due versioni). Stoned Raiders (2001) è ancora più esplicitamente debitore alla musica rock, mentre Till Death Do Us Part (2004) trascura i toni alti del rock e ritorna alla musica Giamaicana.

Los Grandes Exitos En Espanol (1999) è un'antologia dei loro successi in versione Spagnola.

DJ Muggs continua la sua carriera solista con i mediocri  Soul Assassins Chapter 2 (2000) e Dust (2003).

(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
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