Don Falcone
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Quiet Celebration (2000), 6/10
Spaceship Eyes: Kamarupa , 6.5/10
Spaceship Eyes: Truth in the Eyes of a Spaceship , /10
Spirits Burning: New Worlds By Design , /10
Fireclan: Sunrise to Sunset (2004), /10
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Don Falcone, originally a poet performer from Pennsylvania but relocated in San Francisco at the beginning of the 1980s, was a member of Thessalonians, as well as the original Melting Euphoria.

In 1995 Falcone started a solo project called Spaceship Eyes. The line-up for Kamarupa (Noh Poetry, 1997) was Falcone (all keyboards), Gary Parra (percussion), Karen Anderson (percussion). The compositions feed on a concotion of acid-rock, progressive-rock, ambient and new age music. The texture is either dramatically layered or continuously changing. Storm Of Cleopatra's tribal effect is actually an accretion of percussions engaged in African polyrhithms, electronic gurgles a` la Gong, and a hypnotic funky riff in the vein of Byrne & Eno (which briefly mutates into a reggae hiccup). The longest track at ten minutes, Kamarupa is a symphonic poem set to a middle eastern tempo in a manner reminiscent of early Pink Floyd; which evolves into a surreal dance in a King Crimson vein, which, wrapped with slowly revolving drones, evolves into a majestic cerimonial coda. Crafted From Wood (nine minutes) is a sequence of variations on a zany leimotiv.
The interplay between electronics and percussions is daring. Granny Gurtn's Mysterious Space Needle (eight minutes) is a slow-motion avantgarde piece which would have shone on Pink Floyd's Ummagumma. Minimalism weds Buddhist drumming on Tribal Roots.
Falcone's keyboard lines have inherited the spookiness of Allen Ravenstine's synthesizers, the fresco-like quality of Klaus Schulze and the fluidity of jazz-rock. Several tracks sound like demonstrations of Falcone's technique: dadaistic vignettes such as Satori; experiments on rhythm such as March Madness , which weaves together a funky line and a dub line; post-modern essays such as Pegasus, which deconstructs a pastoral melody through sampling and scratching; fairy tales such as Chameleon Sighting, which has the dynamics of a film soundtrack.
The album is a marvelous display of post-psychedelic music in the age of electronica.

(Translation by / Tradotto da Walter Consonni)

Don Falcone, originariamente un poeta della Pennsylvania poi trapiantato a San Francisco dall'inizio degli anni Ottanta, era un membro dei Thessalonians, così come degli originali Melting Euphoria.

Nel 1995 Falcone ha iniziato un progetto solista denominato Spaceship Eyes. La line-up di Kamarupa (Noh Poetry, 1997) comprendeva Falcone (tutte le tastiere), Gary Parra (percussioni) e Karen Anderson (percussioni). Le composizioni suonano come una miscela di acid-rock, progressive-rock, ambient e new age. La trama sonora è tanto teatralmente stratificata quanto in continua mutazione. L'effetto tribale di Storm Of Cleopatra è in realtà una concrezione di percussioni impegate in poliritmi africani, di gorgoglii elettronici alla Gong e di un funky riff ipnotico alla maniera di Byrne & Eno (che muta bruscamente in un singhiozzo reggae). Il brano più lungo, di dieci minuti, Kamarupa è un poema sinfonico calato in un tempo medio orientaleggiante in modo da richiamare alla mente i primi Pink Floyd; che evolve in una danza alla maniera dei King Crimson, che, avvolta in ronzii che lentamente ricorrono, evolve a sua volta in una maestosa coda solenne. Crafted From Wood (nove minuti) comprende una serie di variazioni su un leimotiv claunesco.
L'interazione tra elettronica e percussioni è ardita. Granny Gurtn's Mysterious Space Needle (otto minuti) è un brano avanguardistico rallentato che avrebbe brillato su Ummagumma dei Pink Floyd. Il minimalismo si sposa al pecussionismo Buddista in Tribal Roots.
Le linee tastieristiche di Falcone hanno ereditato la spettralità dei sintetizzatori di Allen Ravenstine, le qualità da affresco di Klaus Schulze e la fluidità del jazz-rock. Parecchie tracce suonano come dimostrazioni della tecnica di Falcone: vignette dadaiste come Satori; esperimenti ritmici come March Madness , che intrecciano una linea funky ed una linea dub; saggi post-moderni come Pegasus, che destruttura una melodia pastorale per mezzo di campionamenti e scricchiolii; racconti fiabeschi come Chameleon Sighting, che ha l'andamento di una colonna sonora.
L'album è un meravigliosa dimostrazione di musica post-psichedelica nell'epoca dell'elettronica.

Truth in the Eyes of a Spaceship (Hypnotic, 1998), the second Spaceship Eyes album, featured ex-Hawkwind member Harvey Bainbridge, the dj Freaky Chakra, and other distinguished members of San Francisco's avantgarde. Falcone's ambition was to wed the worlds of electronica and progressive-rock with drum'n'bass.
The jazzy keyboard licks of Mind The Alien are a reminder of Falcone's talent, but, generally speaking, the tracks are orgies of sampling and scratching over more or less driving rhythms. Not much is left of Spaceship Eyes' original program. The most representative tracks here (Drum'n'Smoke, Dreaming Without The Right Side, Fresh Cheebahcabra) gallop at breakneck, dizzy tempos and layer mountains of creative noises. Falcone indulges, at best, in an art/science of timbres.
After so much drum'n'bass, the wildly energetic, tribal profusion of Roanoke and the raga mutation of The Great Yew Hedge come as a relief. The album represents a significant innovation in the drum'n'bass genre, but a regression from Kamarupa's genial potpourri.

In 1998 Falcone also started an ethno-ambient project, the all-instrumental Quiet Celebration (Gazul, 2000), that features Edward Huson on tabla, Ashley Adams on contrabass, John Purves on sax and flute. The album contains ten impressionistic pieces that straddle the border between futuristic electronica, Brian Eno's ambient vignettes and Jon Hassell's primitivism. The cross-pollination can be infectious: Salmon mixes jazzy sax, Middle-Eastern flute, African percussion and cosmic synth washes. Magenta integrates exotic and chamber elements while keeping them separate (the former mainly represented by percussion, the latter by strings and contrabass). Coal is a manic, cacophonous minimalist piece that has all instruments play a pattern, while Ivory is nocturnal jazz in a Middle-Eastern limbo.
The eight-minute percussion-less Amber is an evocative form of avantgarde: the mechanical patterns of the keyboards and the horns recall industrial and minimalist music, but dropped into a nebula of flute lines and assorted drones. Another highlight is Indigo, which again disposes of the percussion and sets the romantic soliloquy of a sax in a slow-motion maelstrom of electronic melodies. The element of psychosis is made explicit when a multitude of reverbed saxophone notes blend in the deforming mirror of Peru.
Falcone's electronic keyboards often play second fiddle to the contrabass and the horns. As these instruments carry the leitmotif, the electronics and the percussions sustain the tension.
This could well be Falcone's most impeccable recording. Each atmosphere is carefully crafted, and the multiform style never breaks down into discordant textures. On the contrary, each piece is a clockwork of metabolism. This is as organic as music can get.

In 1999 Falcone launched Grindlestone, with Doug Erickson; an ambient dub project named Reverbia, with Jerry Jeter; and a sample-based project, Alien Heat.

(Translation by / Tradotto da Walter Consonni)

Truth in the Eyes of a Spaceship (Hypnotic, 1998), il secondo album degli Spaceship Eyes, si è avvalso della collaborazione di Harvey Bainbridge, ex membro degli Hawkwind, di dj Freaky Chakra, e di altri illustri membri della scena avanguardistica di San Francisco L'aspirazione di Falcone era quella di combinare i mondi dell'elettronica e del progressive-rock con il drum'n'bass.
I tocchi di tastiera jazzata di Mind The Alien costituiscono un promemoria del talento di Falcone, ma, generalmente parlando, i brani sono baccanali di campionamenti e suoni stridenti su ritmi più o meno portanti. Non resta molto del programma originale degli Spaceship Eyes. Le tracce più rappresentative (Drum'n'Smoke, Dreaming Without The Right Side, Fresh Cheebahcabra) qui si dipanano a rotta di collo con andamento vertiginoso e sovrappongono montagne di rumori creativi. Falcone indulge, nei momenti migliori, in una arte/scienza di timbri.
Dopo così tanto drum'n'bass, la selvaggiamente energica profusione tribale di Roanoke e la variazione raga di The Great Yew Hedge giungono come un sollievo. L'album rappresenta una significativa innovazione nell'ambito del drum'n'bass, ma anche un regresso rispetto al geniale potpourri di Kamarupa.

Nel 1998 Falcone ha anche avviato un progetto etno-ambient, Quiet Celebration, che si avvale di Ashley Adams, del suonatore di tabla Edward Huson e del contributo di John Purves al sax ed al flauto. Nel 1999 Falcone ha varato i Grindlestone, con Doug Erickson; un progetto ambient dub denominato Reverbia, con Jerry Jeter; ed un progetto basato sui campionamenti, Alien Heat.

Falcone then resurrected Spirits Burning. Spirits Burning was one of his first San Francisco bands, for which Falcone played bass and keyboards. New Worlds By Design (Gazul, 1999) boasts a walhalla of alternative rock, including Daevid Allen of Gong, Malcolm Mooney of Can, Steven Wilson of Porcupine Tree, Thomas Grenas of Pressurehead,
The tracks are relatively shorter and are played at a much faster tempo. Some employ vocals. There is no unifying factor, just a quest for new sounds at the border between Falcone's old psychedelic world and the new world of ambient, techno and electronica.
Solar Campfires pushes drum'n'bass to its epileptic consequences, while the keyboards sustain mechanical patterns in the vein of industrial music and doodle in the vein of Morton Subotnick's electronic dadaism. By Design detonates the electronic fabric with a bluesy, hard-rock riff which develops into a full-fledged, dense and pounding, Hawkwind-style, space-rock suite.
The horror riff that propels Arcturus, the pow-wow dance of Triquetrium Delight, the techno torpedo of Avatar 444, not to mention Suicide-like trenodies and free-form noise suites, are the highlights of a diverse collection that, with a little more self-control, could have rivaled Brian Eno's Before And After Science for the digital generation. The futuristic drama and personal tour de force of The Ticking Of Science (13 minutes) recapitulates the album's anarchic, capricious approach. This is an unfocused work, a half-baked work of high art, an experiment that does not have a sense of direction, or possibly a mere collection of cues for future albums.

The new Spaceship Eyes' CD, Of Cosmic Repercussions (Hypnotic, 2000) will come out in October. Gazul Records and Noh Poetry Records will release Quiet Celebration on Sept 7. This Californian quartet consists of Don Falcone (synth, udu), Ashley Adams (contrabass), John Purves (woodwinds) and Edward Huson (tabla).

Reflections In A Radio Shower (Gazul, 2001), credited to Spirits Burning, includes contributions from Daevid Allen, Robert Calvert (posthumously), Don Xaliman (Melodic Energy Commission), members of ST 37, Mushroom, etc.

(Translation by / Tradotto da Walter Consonni)

Falcone ha poi resuscitato gli Spirits Burning. Gli Spirits Burning erano stati una delle sue prime band di of San Francisco, in cui Falcone aveva suonato basso e tastiere. New Worlds By Design (Gazul, 1999) vanta il walhalla del rock alternativo, annoverando Daevid Allen dei Gong, Malcolm Mooney dei Can, Steven Wilson dei Porcupine Tree, Thomas Grenas dei Pressurehead.
I brani sono relativamente più brevi e si dipanano con un andamento più spedito. Alcuni si avvalgono del canto. Non c'è un elemento unificante, solo una ricerca di nuovi suoni al confine tra il vecchio mondo psichedelico di Falcone ed il nuovo mondo dell'ambient, della tecno e dell'elettronica.
Solar Campfires spinge il drum'n'bass verso le sue conseguenze epilettiche, mentre le tastiere sostengono schemi meccanici alla maniera della musica industriale e creano ghirigori alla maniera del dadaismo elettronico dei Morton Subotnick. By Design fa esplodere la struttura elettronica con un riff hard-rock bluesy che si amplia in una suite space-rock che decolla, compatta e martellante, alla maniera degli Hawkwind.
Il riff spaventoso che sospinge Arcturus, la danza pow-wow di Triquetrium Delight, il siluro tecno di Avatar 444, per non parlare delle trenodie alla Suicide e delle suites di rumore prive di schemi, sono i momenti salienti di una variegata raccolta che, con un po' più di auto-controllo, avrebbe potuto essere la Before And After Science di Brian Eno per la generazione digitale. Il dramma avveniristico e tour de force personale di The Ticking Of Science (tredici minuti) riepiloga l'approccio anarchico e incostante dell'album. Si tratta di un lavoro sfocato, un piatto mezzo cotto di arte elevata, un esperimento che non ha una precisa direzione, o forse una semplice raccolta di appunti per gli album futuri.

Fireclan is the trio of Don Falcone, Mychael Merritt and Luis Davila. Sunrise to Sunset (Noh Poetry, 2004) is an exercise in reinventing prog-rock for the post-ambient generation. It opens with a fluent space-rock number, Electric Sunrise, and closes with the hypnotic percussive jam of Acoustic Sunset. In between, it runs the gamut from the virulent minimalism of Sudden Mist to the melodramatic theme of Winds of Sorrow to the eerie soundscape of Faces in The Terrain. The longest track, Cliff of Fate, fuses these techniques and coins a kind of impressionistic drama, that delivers both the natural power and the psychological tension of the scene.

Weird Biscuit Teatime "DJDDAY" (Voiceprint, 2005)

Gothic Ships (Noh Poetry, 2006) is a collaboration with Steve Palmer.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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