The Fugees, a trio from
New Jersey (female rapper and singer Lauryn Hill,
Prakazrel "Pras" Michel, Haitian-born male rapper Wyclef "Clef" Jean) were
one of the most significant hip-hop acts of the 1990s.
They debuted with a mediocre album, Blunted on Reality (1993), that
was still derivative of gangsta-rap (despite the intuitions of Vocab
and Temple), but
The Score (1996) fused hip-hop with jazz, rhythm'n'blues
and reggae at a deeper level
(although it mainly "scored" thanks to two commercial covers).
Unlike so many rappers who were independent intellectuals pretending to be
crowd-pleasers, the Fugees were fundamentally crowd-pleasers who pretended to
be independent intellectuals.
Family Business singlehandedly established Hill as a major (female)
figure in rap music.
Lauryn Hill went on to a distinguished solo career.
Wyclef Jean's solo career was basically a continuation of the pan-ethnic
and pan-stylistic aesthetics of the Fugees, although wed to a utopian
philosophy of universal love.
The Carnival (1997) was a virtual tour of the black world, from
Cuba to New Orleans to Jamaica to Africa, besides boasting eccentric
arrangements (the orchestral Gone Till November);
but, again, it relied on cute covers to sell the concept to the masses.
The Ecleftic - 2 Sides II a Book (2000)
and
Masquerade (2002) extended his fusion project to
country, folk and pop music.
Carnival II - Memoirs Of An Immigrant (2007) is a case of split
personality, with Sweetest Girl and Heaven's in New York
and especially Fast Car (a duet with singer-songwriter Paul Simon) aiming for simple universal emotions, while
Hollywood Meets Bollywood, a collaboration with Indian composer Aadesh Shrivastava, and the lengthy Touch Your Button Carnival Jam
reveal austere ambitions of glory.
|
(Translation by/ Tradotto da Damiano Langone)
I Fugees, trio del New Jersey formato
da Lauryn Hill, Prakazrel "Pras" Michel (di origine haitiana) e da
Wyclef "Clef" Jean (haitiano di nascita), si affermano come una delle
realt pi significative dell'hip-hop anni '90. Il loro debutto, Blunted On Reality (1993) presenta
alcune brillanti intuizioni (come Vocab
e Temple), ma risente ancora troppo delle
influenze gangsta rap, mentre il successivo The Score (1996) miscela hip-hop, jazz, rhythm'n'blues e reggae a
un livello pi profondo, anche se ottiene il maggior riscontro commerciale
grazie a due cover di brani estremamente famosi. A differenza di molti altri
rapper che pur essendo liberi e scomodi pensatori fanno di tutto per compiacere
le folle, i Fugees piacciono alle folle pur fingendo di essere liberi e scomodi
pensatori. E il brano Family Business
, da solo, pi che sufficiente per proiettare Lauryn Hill tra le figure di
assoluto primo piano nel mondo della musica rap.
Successivamente, Lauryn Hill intraprende
una carriera solista del tutto autonoma rispetto al progetto originario, mentre
Wyclef Jean porta avanti a proprio nome l'estetica pan-etnica e pan-stilistica
dei Fugees, riformulandola attraverso la concezione utopica dell'amore
universale. Con The Carnival (1997),
che sfoggia arrangiamenti eccentrici (l'orchestrale Gone Till November), Wyclef Jean compie un giro del mondo delle
radici nere, da Cuba a New Orleans, dalla Giamaica all'Africa, ma ancora una
volta si affida a cover accattivanti per rendere il prodotto gradito alle
masse. Con The Ecleftic - 2 Sides II A
Book (2000) e Masquerade (2002) ridefinisce
la propria idea di fusion, fino a includere country, folk e anche musica pop.
Con Carnival II - Memoirs Of An
Immigrant (2007) rivela una doppia personalit: quella incline alle
semplici emozioni universali (con canzoni come Sweetest Girl, Heaven's In
New York e soprattutto Fast Car,
insieme al cantautore Paul Simon) e quella che coltiva solenni ambizioni di
gloria (con tracce come Hollywood Meets
Bollywood, in collaborazione con il compositore indiano Aadesh Shrivastava,
e Touch Your Button Carnival Jam,
lunga pi di 13 minuti).
|