Mike Johnson
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Mike Johnson: Where Am I , 6/10
Mike Johnson: Year Of Mondays , 7/10
Mike Johnson: I Feel Alright , 4/10
Mike Johnson: What Would You Do , 7/10
Mike Johnson: Gone Out Of Your Mind (2006), 5/10
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Dinosaur Jr bassist Mike Johnson (an Oregon native), who had already collaborated to Mark Lanegan's albums, launched his solo career with two collections of pensive and funereal ballads a` la Leonard Cohen, Where Am I (Up, 1994), containing Down The Line and Overland, and Year Of Mondays (Atlantic, 1996), containing One Way Out. The gentle, tender, melancholy soulfulness of these works compares favorably with Lanegan's masterpieces. His melancholy, deep baritone pens the angst of Where Am I and Left In The Dark, while Circle is unusually upbeat and the lengthy Eclipse and Overdrive ups the ante of his music.

I Feel Alright (Up, 1998), instead, is a cover album that shows the limits of the auteaur.

What Would You Do (Up, 2002) is another somber, dejected collection that re-establishes Johnson as the Leonard Cohen of the early 2000s. The autumnal, ghostly meditations of Remember and Hidden Away, the fragile texture of Arise (tenor sax and trumpet), the icy orchestration of Requiem are as profound as laconic. One spasm of rock'n'roll (Come Back Again) nicely contrasts with the album's uniform sadness.

The less inspired Gone Out Of Your Mind (Up, 2006) roasted his ghostly ballads in the fire of distorted guitar that was more typical of Neil Young's hysterical fits.

(Translation by/ Tradotto da Nicola Mecca)

Il bassista dei Dinosaur Jr, Mike Johnson, nativo dell’Oregon, che aveva già collaborato agli album di Mark Lanegan, lanciò la sua carriera solista con due collezioni di ballate meditative e funeree a’ la Leonard Cohen: Where Am I (Up, 1994), che conteneva Down The Line e Overland, ed Year Of Mondays (Atlantic, 1996), con One Way Out. Il tenero, delicato, malinconico sentimentalismo di questi lavori regge benissimo il confronto con i capolavori di Lanegan.  Il suo timbro profondo e malinconico è rabbioso su Where Am I e Left In The Dark, mentre Circle è inaspettatamente positiva. Le lunghe Eclipse ed Overdrive, poi, aumentano la posta in gioco.

I Feel Alright (Up, 1998), invece, è un album di cover, che mostra i limiti di questo autore.

What Would You Do (Up, 2002) è un’altra collezione fosca e avvilita che ristabilisce Johnson come il Leonard Cohen dei primi anni di questo secolo. Le meditazioni saturnine e spettrali  di Remember e Hidden Away, la fragile trama di Arise (sax tenore e tromba), la glaciale orchestrazione di Requiem sono tanto profonde quanto laconiche. Uno spasmo di Rock’nRoll (Come Back Again) contrasta ottimamente con la tristezza che traspare dal resto dell’album.

Il meno ispirato Gone Out Of Your Mind (Up, 2006) arrostiva le sue ballate spettrali al fuoco di chitarre distorte, in verità più consone alle crisi isteriche di un Neil Young.

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