Mazinga Phaser
(Copyright © 1999-2024 Piero Scaruffi | Terms of use )
Cruising In The Neon Glories , 7.5/10
Abandinallhope, 6.5/10
Dissatisfied Customers Of Hallucination , 6/10
The Revenge Of Sonic Soular , 6/10
Links:

Summary.
Mazinga Phaser assembled the unfocused collages of Cruising In The Neon Glories (1996) by juxtaposing chamber music, elegiac bebop, gothic dub, space soul, ethereal bossanova and discordant drums'n'bass.
If English is your first language and you could translate my old Italian text, please contact me.

Scroll down for recent reviews in English.

Matt Castille dei Vas Deferens produce anche l'album dei Mazinga Phaser, Cruising In The Neon Glories (Aether, 1996), album prevalentemente strumentale. Il quintetto (Wanz Dover e Eric Hermeyer alle chitarre, Jessica Nelson alle tastiere, Cole Wheeler al basso, Mike Throneberry alla batteria), basato a Dallas, compone collage ancor piu` sofisticati, sfocati e disgregati. Manca completamente il filo della matassa in Katia, una sonata per pianoforte su sottofondo di rumori d'oltretomba, in Dub Sonic At The Jelly Kubota, musica da camera per tromba bebop e rombi di dub, nella dolce ninnananna di Alice Coltrane. Cio` che conta non e` tanto la melodia (spesso assente o impercettibile), e in generale la struttura narrativa, ma il paesaggio sonoro, fitto di eventi periferici e di contraddizioni armoniche. La serenata anemica di Ling Ling And Pepper, il soul spaziale di Glass Of Glycerine, la bossanova eterea di Infinity For Now sono appena accennati dalla cantante: gli strumenti rubano la scena. I vocalizzi di Jessica Nelson e la tromba di Carl Poetchke impreziosiscono arrangiamenti che fanno leva soprattutto sulle tastiere e sui trucchi di studio.
Tutto converge nella formidabile giostra psichedelica, rhythm and blues e drums'n'bass di New Journeys To The Edge. E tutto viene inghiottito nella malinconica elegia free-jazz dell'ultimo brano, Third Arm. Sono due brani strumentali d'altissima classe, nei quali il baricentro, il fuoco, migrano continuamente alla ricerca di equilibri sempre piu` ardui.

Dover e` anche l'organizzatore del festival "Melodica" che si tiene oggi anno in Texas e presto decide di concentrarsi su attivita` non musicali, lasciando il gruppo in mano a Nelson e Poetchke.

Cole Wheeler partecipa anche a Ghostcar The Radio Entro For Bionic Ears.

La voce di Nelson e` protagonista del successivo Abandinallhope (Idol, 1998), un album organizzato e prodotto in maniera piu` tradizionale, con uno spiccato ritorno alla forma canzone. Japanese Space Opera, Hot Weird, A Diamond In Shrink Wrap fanno ora pensare ai Mercury Rev.

(Clicka qua per la versione Italiana)

After Wanz Dover left to form the Falcon Project, Jessica Nelson became the pivotal factor in the band's music. As documented by Dissatisfied Customers Of Hallucination (Idol, 2000), the rest of the band has improved technically, but the result is that each member plays his instrument in a "classical" manner, thereby reducing the element of originality that was pretty much the sole purpose of Mazinga Phaser. The good news is that they sound more like a chamber ensemble, whether in the dissonant Alpha Jerk, in the tribal Time Is Its Own Revenge or in the galactic Wee-Gee. The bad news is that this is far less phantasmagoric than their first album, and even less interesting than the (disappointing) second album. Mazinga Phaser is becoming a pale copy of Mercury Rev without the solemnity. A few touches of sheer class (far far away from their models) redeem the album: Afflux, Apocalypso and Counting Breaths.

The Revenge Of Sonic Soular (Idol, 1999) adds dub, jazz and techno to Wanz Dover's recipe for hallucinated music.

Mwanza "Wanz" Dover, an electro-acoustic researchers at the University of North Texas, experimented with real-time audio synthesis programs on the albums credited to Falcon Project: The Revenge Of Sonic Soular (1999) and Lights, Karma, Action (2000).

What is unique about this music database