Temple Of Bon Matin was formed in Philadelphia by
percussionist Ed Wilcox and keyboardist John Mulvaney.
Their early Thunder Feedback And Confusion (Siltbreeze, 1995),
recorded in 1993, was an
exercise in lo-fi space-rock, like MC5 and Hawkwind played by a band of
drunk amateurs.
The band has grown into an organic quintet, but the music has gone the other
way around, dissolving into free-jazz abstractions, on
Enduro (Bulb, 1996).
The music never lands, it only hovers.
In divinely dissonant messes like Monkey Rodeo and Junky, the band
sounds like a crowd of drugged-out nursery-school children.
Augmented with the jazz combo Tibetan Bowlers (including turntable, saxophone
and flute), the Temple achieved its nirvana with
Bullet Into Mesmer's Brain (Bulb, 1997), a difficult and iconoclastic
work that often tests the patience of the listener and most often eludes
any definition.
Epic nonsense jams like
the 27-minute Track 2
and the 20-minute Track 5
sound like Art Ensemble Of Chicago, Borbetomagus, and Albert Ayler
improvising over themes by Merzbow, Faust and Residents and
fronted by a deranged bard like David Peel or David Thomas.
The former showcases frantic ranting and chaotic playing over a noisy
background and tribal drumming. The latter is centered around a convulsed
and distorted narrative immersed in foggy electronics.
The band even rocks when the fantastic carousel of noises of
Track 3 turns into an industrial zombie dance.
|
(Translation by/ Tradotto da Walter Consonni)
I Temple Of Bon Matin si sono formati a Philadelphia ad opera del
percussionista Ed Wilcox e del tastierista John Mulvaney. Il loro lavoro
d'esordio, Thunder Feedback And Confusion (Siltbreeze, 1995),
registrato nel 1993, era un'esercitazione in lo-fi space-rock, come se
la musica degli MC5 e degli Hawkwind fosse suonata da una band di
dilettanti ubriachi.
La band è diventata un quintetto, ma la musica ha assunto altre
inclinazioni, perdendosi in divagazioni free-jazz su Enduro
(Bulb, 1996). La musica non approda a nulla, restando semplicemente
librata in aria. In brani caotici divinamente dissonanti come Monkey
Rodeo e Junky, la band suona in modo da evocare una
moltitudine di bambini da asilo nido tossicomani.
Con l'aggiunta del combo jazz Tibetan Bowlers (comprendente giradischi,
sassofono e flauto), i Temple hanno raggiunto il loro nirvana con
Bullet Into Mesmer's Brain (Bulb, 1997), un'opera difficile ed
iconoclasta che spesso mette alla prova la pazienza dell'ascoltatore e
molto spesso sfugge ad ogni definizione. Epiche nonsense jams come
Track 2, che dura 27 minuti, e Track 5, lunga 20 minuti,
suonano come se l' Art Ensemble Of Chicago, Borbetomagus, ed Albert
Ayler improvvisassero su temi di Merzbow, Faust e Residents e fossero
guidati da un bardo sconvolto come David Peel o David Thomas. La prima
mette in mostra una declamazione frenetica ed un suono caotico su un
sottofondo noisy ed un drumming tribale. La seconda gira attorno ad una
narrazione convulsa e distorta, immersa in un'elettronica nebbiosa. La
band suona persino il rock quando il fantastico carosello di rumori di
Track 3 volge in una dance industriale da zombie.
|