Nigel Bunn
(Copyright © 1999-2024 Piero Scaruffi | Terms of use )

Index , 6/10
Links:

Nigel Bunn is a solitary avantgarde musicians from Dunedin, New Zealand. Index (Emperor Jones, 1999) is a generous collection which spans several years of his career. His art is generally built on loops of treated instruments with a penchant for ambient and industrial cliches (long steady drones, metallic timbres, ripetitive figures). He sits somewhere between Stars Of The Lid and Roy Montgomery, but also rather close to composers such as Harry Partch and John Cage. Patterns of electronics and guitars mold the ambient celtic music of Index and Beam, where fragments of melody are awash in methodically repeated sound effects. Goodbye God Baby Goodbye is a short surreal piece for two cartoon-like voices, a gently strummed guitar and a bebop trumpet. Rusty And Iron Green's whirling raga is played on a dissonant guitar scale. Katzenjamer's mini-symphony for languid guitar feedback may be the album's strongest ambient track. The World Of Spirits is the ultimate feast of Bunn's bizarre tones, albeit a tad too long. Elsewhere, Bunn indulges in sound experiments of a more dadaist kind, which bring to memory electronic composers such as Gordon Mumma and Robert Ashley. While naif and, all in all, outdated, these pieces (Striartum is the longest) transfer those techniques into the humbler setting of do-it-yourself music. Bunn is the quintessential eccentric, expressing the deepest emotions of his soul through a cryptic and unorthodox language. (Translation by Cinzia Russi/ Tradotto da Cinzia Russi)

Nigel Bunn e’ un solitario musicista d’avanguardia di Dunedin in New Zealand. Index (Emperor Jones 1999) e’ una raccolta generosa che copre diversi anni della sua carriera. L’arte di Bunn si costruisce di solito su loops di strumenti adulteratis? con in piu’ un’inclinazione all’ambient e ai clichés industriali (lunghi drones steady?, timbri metallici, figure repetitive). Bunn si colloca tra Star Of The Lid e Roy Montgomery ma e’ anche molto vicino a compositori come Harry Partch e John Cage. Campioni? Di electronics e chitarra plasmano l’ambient celtico di Index e Beam, dove frammenti melodici sono inondati da effetti sonori metodicamente ripetuti. Goodbye God Baby Goodbye e’ un corto pezzo surreale per due voci da cartone animato, una chitarra delicatamente strimpellata e una tromba bebop. Il vorticoso raga di Rusty And Iron Green e’ suonatosu una dissonant scala di chitarra. Katzenjamer, una mini sinfonia per un languido feedback di chitarra, e’ forse il pezzo piu’ fortemente ambient dell’album. The World Of Spirits, per quanto un tantino troppo lungo, e’ il trionfo dei toni bizzarri di Bunn. Nel resto dei brani Bunn indulge in esperimenti sonori di tipo piu’ dadaista che ricordano compositori come Gordon Mumma e Robert Ashley. Sebbene naïf e tutto sommato superati, questi pezzi, il piu’ lungo dei quali e’ Striatum), trasferiscono quelle tecnichee nel setting piu’ umile della musica fai da te. L’esprimere le piu’ profonde emozioni dell’anima per mezzo di un linguaggio criptico e non ortodosso rende Bunn un eccentrico per eccellenza.

What is unique about this music database