DJ Cam
(Copyright © 1999-2024 Piero Scaruffi | Terms of use )
Underground Vibes , 6/10
Substances , 6.5/10
DJ-Kicks , 5/10
The Beat Assassinated , 5/10
Loa Project Vol. 2 , 6.5/10
Links:

The French dj Cam (Laurent Daumail) has distanced himself from the European hip-hop milieu by focusing on instrumental music that incorporates elements and samples of dub and jazz (especially snippets of obscure jazz records). His subliminal jams hover in an ether halfway between trip-hop and ambient jungle. Underground Vibes (Street Jazz, 1995) and 9 Underground Live (Inflammable, 1996), later packaged together as Mad Blunted Jazz (Shadow), and especially Substances (Inflammable, 1996) are the albums that established his credentials as a creative mixer, arranger and, ultimately, composer.

The mix DJ-Kicks (K7, 1997) opened the doors of big business and his first major release, The Beat Assassinated (Columbia, 1998), was fundamentally a tribute to his New York idols (Cam conducting an army of guest MCs).

Loa Project Vol. 2 (Columbia, 2000) is his most sophisticated work yet, a sequence of doleful, impressionistic sonatas like Voodoo Jazz, Juliet, Candyman that caress both jazz and hip hop. Ghetto Love and Ganja Man filter musical stereotypes through a hyper-psychedelic and extraterrestrial sensibility. Mental Invasion is even a tribute to classic rap.

(Translation by/ Tradotto da Giulio Libonati)

Il francese dj Cam (Laurent Daumail) si è distanziato dall’ambiente dell’hip-hop europeo concentrandosi su una musica strumentale che incorpora elementi e campioni del dub e del jazz (specie frammenti da oscuri dischi jazz). Le sue jam subliminali si librano a metà fra il trip-hop e la jungle d’ambiente.

Underground Vibes (Street Jazz, 1995) e 9 Underground Live (Inflammable, 1996), poi riuniti assieme come Mad Blunted Jazz (Shadow), e soprattutto Substances (Inflammable, 1996) sono gli album che stabiliscono le sue credenziali come un creativo dj produttore, arrangiatore e, in ultima istanza, compositore.

Il mix DJ-Kicks (K7, 1997) gli aprì le porte ai grandi affari e la sua prima uscita su major, The Beat Assassinated (Columbia, 1998), fu fondamentalmente un tributo ai suoi eroi newyorkesi (cam conduce un esercito di MC ospiti).

Loa Project (Columbia, 2000) è il suo lavoro più sofisticato sin ora, una sequenza di dolenti, impressionistiche sonate come Voodoo Jazz, Juliet, Candyman che carezzano il jazz come l’hip-hop. Ghetto Love e Ganja Man filtrano gli stereotipi musicali attraverso una sensibilità iper-psichedelica ed extraterrestre. Mental Invasion è nientemeno che un tributo al rap classico.

What is unique about this music database