Shinjuku Thief
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
Bloody Tourist , 7.5/10
The Scribbler , 6/10
The Witch Hammer , 7/10
The Witch Hunter , 6.5/10
Succulent Blue Sway, 6/10
Junk , 6.5/10
Raised By Wolves, 5/10
Zero Stung, 6/10
The Witch Haven , 6/10
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Shinjuku Thief sono gli australiani Darrin Verhagen e Francois Tetaz, dediti a collage in cui coesistono elementi industriali, ambientali, jazz e dance.

Bloody Tourist (Extreme, 1992) si apre con l'attacco industriale violentissimo di Komachi Ruins. Il resto del disco, comunque, si cala in una bruma di armonie sfumate, di rumori indecifrabili, di ritmi zoppicanti, di voci incomprensibili. Il metodo di composizione rasenta l'aleatorietà più assoluta, con in aggiunta un atteggiamento pigro e annoiato. Feather Woman Of The Jungle sembra costruita per accumulo casuale di segni musicali non correlati fra loro (sassofono jazz, percussioni esotiche ed elettronica lunare).
Le atmosfere più liquide e oniriche vivono di rumori notturni (Burden Of Dreams), di incubi subsonici (Preacher's Ghost), di tribalismi surreali (Hallucinations) e di distanti echi elettronici (Sacrifice), lasciano intuire più che dire. Apice di questo metodo di dissoluzione è la suite minimalista di Open Wound, in cui una lenta figura malinconica di chitarra acustica sfuma in rumori di oceano e di vento, nella litania lontana di una cantante araba e nei tocchi leziosi di un pianoforte. Soltanto Nkoma, sul finire, ritrova l'energia funky dell'inizio.

The Scribbler (Dorobo) e` la colonna sonora di una piece teatrale.

Con The Witch Hammer (Dorobo, 1993) Verhagen approda a un magniloquente gotico orchestrale. La musica vive quasi soltanto di effetti sonori.

The Witch Hunter (Dorobo, 1995) e` la sua naturale continuazione, ma il sound e` meno sensazionalista. Verhagen filtra e liquefa la materia musicale, fino a lasciare di essa soltanto impronte digitali, codice genetico e strisce di sangue.

Darrin Verhagen ha anche pubblicato in proprio Succulent Blue Sway (Dorobo, 1995).

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(Translation by/ Tradotto da xxx)

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Junk (Peril, 1996) abandons the gothic soundpainting of the "witches trilogy" and return to a violent, percussive industrial style.
The turbulent polyrhythm of Detox evokes a wasteland that is awaken by pulses of distorted guitar. Melancholy symphonic line counterpoint the mad shouting of the singer, before the song explodes in a frantic beat and wild screaming.
The industrial samba of Showered In Glass borrows elements of Talking Heads' techno-funk.
But the album is far from being uniform. The aboriginal pow-wow of Bridge Sermon is balanced by the throbbing glitch music of Junk, and the symphonic interlude of Vogelfrei II leads to the beastly, Ministry-style epilepsy of Fade. The album actually ends in a very experimental mode, jumping from the "concrete" collage of Eugenics to the futuristic voodoobilly of Stroboscopic Photograph and plunging from here into the ambient vortex of 17:21. Mostly instrumental, the album is an intense journey through the neurosis of a post-industrial soul.

Industrial pounding, punk-rock frenzy and hip-hop sampling changed the soundscape of his music on Raised By Wolves (Dorobo, 1997), credited to Shinjuku Filth and commissioned for a theater piece. This was followed by concept, avantgarde works such as Soft Ash, Suite Slipped and P3.

Zero & Stung (Dorobo, 2000), credited to Shinjuku Filth, collects music commissioned for two dance events. Stung is drenched in ambient and gothic shrouds of sounds and heavy doses of ethnic overtones. Zero toys with funk, techno, drum 'n' bass.

The Witch Haven (Dorobo, 2002) concludes Shinjuku Thief's gothic/industrial/orchestral trilogy devoted to the Middle Ages.

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