Slow Loris is a Toronto-based instrumental combo that predated the
revival of progressive-rock brought about by the likes of
Tortoise
and Stereolab.
The atmosphere of Slow Loris (Chemical Sound, 1993) is sparse but
not cerebral. Guitarists Jason Clarke and Daryl Smith engage in solemn
textures that quietly mutate as they are gently propelled by the
psychological waves of drummer Blake Howard and bassist Dave Walsh.
The EP Palentine (Derivative, 1995) relies more heavily on the
rhythm section.
The group matures on
The Ten Commandments And Two Territories (Southern, 1996), thanks
to multi-instrumentalist Brian Cram and a general focus on controlled
jamming. The tracks come through as a hybrid of free-jazz and acid-rock
The addition of trumpet and keyboards is particularly welcome and a nightmare
like Thou Shall Not Destroy Tokyo is worth of progressive-rock's
past glories.
|
(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)
Slow Loris è una combo strumentale con sede a Toronto che ha
preceduto il revival del rock progressivo provocato da artisti del calibro di
Tortoise e Stereolab. L'atmosfera di Slow Loris (Chemical Sound, 1993) è a
bassa densità e mai troppo cerebrale. I chitarristi Jason Clarke e Daryl Smith
si impegnano in trame solenni che si trasformano silenziosamente mentre sono
delicatamente spinte dalle onde “psicologiche” del batterista Blake Howard e
del bassista Dave Walsh. L'EP Palentine (Derivative, 1995) si affida
maggiormente alla sezione ritmica. Il gruppo matura in The Ten Commandments And
Two Territories (Southern, 1996), grazie al polistrumentista Brian Cram e ad un
focus generale sul jamming controllato. I brani si presentano come un ibrido di
free jazz e acid rock. L'aggiunta di tromba e tastiere è particolarmente
gradita e un incubo come Thou Shall Not Destroy Tokyo è degno delle glorie
passate del rock progressivo.
|