British producer Christian Vogel (born in Chile) is a proponent of
dissonant techno, an unlikely but vibrant kind of dance music.
The single Tales From The Heart (X Force, 1995) and
Plastered Cracks, on
Specific Momentific (Mille Plateaux, 1996),
displayed his skills at de/re-construction, that triumphed on
All Music Has Come To An End (Tresor, 1998).
Busca Invisibles (Tresor, 1999) is equally engaging but basically
repeats the same tricks.
Super_Collider was a collaboration with
producer/dj
Jamie Lidell
whose Darn was extremely popular in fusing
techno, funk and vocals. Cut The Phone and Take Me Home on the
album Head On (Medicine, 1999) are less entertaining but more
sophisticated; and Darn is also entertaining. The combination of
Lidell's soul crooning and Vogel's ambient soundscapes creates some haunting
atmospheres. After Lidell's solo Muddlin Gear (Warp, 2000),
another deranged case of dissonant funk music, Super_Collider concocted the
techno-soul ballads of
Raw Digits (Rise Robots Rise, 2002), even more sophisticated and
even less entertaining.
Vogel returned to his Latin roots on Rescate 137 (Novamute, 2000),
particularly La Isla Piscola.
Dungeon Master (Tresor, 2002) returns to the classic style of
Specific Momentific.
Station 55 (Novamute, 2005) is derivative and unfocused, the kind of
album that artists make only because the marketing executives expect one
(and, ultimately, because they are not artists).
The Never Engine (2007) is a parody of his own techno style.
Black Swan (Sub Rosa, 2010) is a dance piece for four performers composed in 2009.
|
(Translation by/ Tradotto da Gioele Cima)
Il produttore britannico Christian
Vogel (natio del Cile) è un fautore della tecno discordante,
una sorta di improbabile ma stimolante dance music. Il singolo Tales
From The Heart (X Force, 1995) e Plastered Cracks, da
Specific Momentific (Mille Plateaux, 1996), dimostrarono le
sue abilità nella de/ricostruzione, che trionfò in All
Music Has Come To An End (Tresor, 1998).
Busca Invisibles (Tresor, 1999)
è ugualmente avvincente ma ripete fondamentalmente gli stessi
stratagemmi.
Super_Collider è stata una
collaborazione con il produttore/dj Jamie Lidell, il quale Darn
fu estremamente popolare in quanto fondeva tecno, funk e vocalismi.
Cut The Phone e Take Me Home dell'album Head On
(Medicine, 1999) sono meno coinvolgenti ma più sofisticati;
così come Darn. La combinazione del soul canticchiante
di Lidell e i sottofondi musicali ambient di Vogel creano alcune
atmosfere ossessionanti. Dopo l'assolo di Lidell in Muddlin Gear
(Warp, 2000), un altro squilibrato caso di dissonante funk,
Super_Collider rafforzò le ballate tecno-soul di Raw Digits
(Rise Robots Rise, 2002), persino più sofisticato e
persino meno coinvolgente.
Vogel fece ritorno alle sue origini
latine in Rescate 137 (Novamute, 2000), particolarmente con La
Isla Piscola.
Dungeon Master (Tresor, 2002)
ritorna allo stile classico di Specific Momentific.
Station 55 (Novamute, 2005) è
derivativo e fuori fuoco, il tipo di album che un artista produce
solo perché i dirigenti del marketing ne richiedono uno (e, in
ultima analisi, perché non sono artisti).
The Never Engine (2007) è
una parodia del suo stesso stile tecno.
Black Swan (Sub Rosa, 2010) è
un pezzo dance da quattro interpreti composto nel 2009.
|