Heirs to Seattle's glorious tradition of garage-rock, the Catheters
wed raucous punk energy and teenage angst.
The singles Build a Home (Subpop),
It Can't Stay This Way/ Means To an End (Kapow) and
Put It Together/ Days Gone By (Subpop) painted the picture of a
desperate bunch of misfits with a mission to destroy.
That mission yielded the anthemic gems of
debut album Catheters (Empty, 1999):
The Kids Know How To Rock
Teenage Trash,
Those Nights Are Gone,
Treat Me Like You Should,
and Never Look Back.
Static Delusions And Stone-Still Days (Subpop, 2002) is a more mature
statement that still packs enough power to the envy of
Murder City Devils and
New Bomb Turks but, at the same time,
goes for the soul, as if Bruce Springsteen and not Kurt Cobain was the
saint patron of Seattle's grunge.
Been There Before and Nothing
are rousing, incendiary, abrasive slabs of life, that occasionally approach
the deranged intensity of the Stooges (Clock On The Wall)
and the 13th Floor Elevator
(3000 Ways, Endless Avenue) and the manic violence of
the Sex Pistols (Disguise Myself).
The thrashy, twin guitar noise of Brian Standeford and Derek Mason
recall the New York Dolls, but, rather than beating the hell out of a song,
they are capable of pauses and tempo shifts, thereby adding melodrama to
the frenzy.
Howling (Subpop, 2004) increases their obsession with the Stooges
and MC5, but at the expense of sounding predictable.
|
(Translation by/ Tradotto da Andrea Marengo)
Eredi della gloriosa tradizione garage-rock di Seattle, i
Catheters sposarono l'energia rauca del punk all'angoscia adolescenziale. I
singoli Build A Home (Subpop), It Can't Stay This Way/Means To An End (Kapow) e
Put It Together/Days Gone By (Subpop) dipingevano il quadro di un gruppo di
spostati inviati in una missione di sterminio. Quella missione fruttava le
gemme degli inni dell'album di debutto, Catheters (Empty, 1999): The Kids Know
How To Rock Teenage Trash, Those Nights Are Gone, Treat Me Like You Should, e
Never Look Back.
Static Delusions And Stone-Still Days (Subpop, 2002) è una
dichiarazione più matura, riempita nuovamente di sufficiente energia da mettere
invidia ai Murder City Devils e New Bomb Turks, benché, allo stesso tempo, si
cimentasse nel soul, come se Bruce Springsteen fosse stato il santo patrono del
grunge di Seattle al posto di Kurt Cobain. Been There Before e Nothing sono
momenti della vita stimolanti, incendiari e abrasivi, che occasionalmente si
avvicinano all'intensità impazzita di Stooges (Clock On The Wall) e 13th Floor
Elevator (3000 Ways, Endless Avenue), così come alla violenza maniacale dei Sex
Pistols (Disguise Myself). Il rumore trash delle chitarre gemelle di Brian
Standeford e Derek Mason rievocano i New York Dolls, ma piuttosto che essere
suonate solamente in modo ripetitivo ed energico, essi riescono ad ottenere
cambi di tempo e di pause, aggiungendo così una vena melodrammatica alla loro
frenesia.
Howling (Subpop, 2004) accresce la loro ossessione nei
confronti di Stooges e MC5, ma a scapito di risultare prevedibile.
|