Kerry Leimer


(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Terms of use )

Closed System Potentials (Palace Of Lights, 1980) ***
Land Of Look Behind (Palace Of Lights, 1982)*
Imposed Order (Palace Of Lights, 1983) **
Music For Land And Water (Palace Of Lights, 1984) *
Savant: Stationary Dance/ Sensible Music (Palace Of Lights, 1981) *
Savant: Neo-Realist (Palace Of Lights, 1982) ***
Links:

Kerry Leimer, grafico pubblicitario viennese cresciuto a Chicago ma stanziatosi a Seattle, iniziò a comporre musica al sintetizzatore nel 1978. Nel 1980 fondò la Palace Of Lights per divulgare la musica che lui e pochi altri andavano producendo.

Nei brevi e austeri aforismi di Closed System Potentials era ancora evidente l'influenza del Brian Eno "ambientale" e il raccordo con l'avanguardia post-minimalista, ma era altresì tangibile la tendenza ad espandere gli orizzonti verso armonie più aperte. Leimer stende i suoi lenti decadimenti tonali, che spesso si sviluppano ad onde (Aerial, The Random In Nature), deformandoli poi con minuscoli eventi sonori (versi di gabbiano e riverberi arcani in Four Pages From An Unfinished Novel, tintinnii di sonagli e accordi di pianoforte in Field Characteristics), fino a lambire effetti onirici (A Little Figure).

In seguito, con opere esotiche ed oniriche come Land Of Look Behind e Imposed Order, ha adottato uno stile ritualistico e panetnico nel quale collassano percussionismi africani, vocalizzi arabi e arrangiamenti giapponesi, nel segno di John Hassell e David Byrne. L'apice commerciale giungerà con il collettivo Savant (di cui fa parte anche Marc Barreca), a partire dalla Stationary Dance del 1981.

Leimer è uno dei trait d'union più evidenti fra l'avanguardia classica e la new age.

Leimer also formed the ensemble Savant with other Seattle cohorts. Their only album, The Neo-Realist (Palace Of Lights, 1983), contains Dadaistic pieces such as The Neo-Realist, a deranged spoken-word piece that borrows from Talking Heads and Frank Zappa, and Shadow In Deceit, the best implementation of their the tribal surrealism. Artificial Dance is a compilation of Savant recordings.

When he returned in the new century, Leimer became even more prolific: The Listening Room (Palace Of Lights, 2002), Statistical Truth (2004), Lesser Epitomes (2007), The Useless Lesson (2007), Degraded Certainties (2010), Permissions (2012), Premap (2014), Fog Music 29 (2015), The Grey Catalog (2015), Field Characteristics (2015), Re-enact (2016), Dual Mono (2017), Threnody (2018), Mitteltoener (2018), and Irrational Overcast (2019).

A Period of Review (2014) is a double-disc compilation of rarities from 1975-83.

If English is your first language and you could translate my old Italian text, please contact me.
Scroll down for recent reviews in english.
What is unique about this music database