Mrinal Sen


Best films:
, /10
Links:

Mrinal Sen, one of the three classic masters of the Bengali school of Indian cinema with Ritwik Ghatak and Satyajit Ray, who had debuted with the mediocre Raat Bhorey/ Dawn (1955) and the anti-imperialist Neel Akasher Neechey/ Under the Blue Sky (1959), the first film banned in India, described the crisis of the transition from rural society to urban society in Baishey Shravana/ Wedding Day (1960), which tells the struggles of an emigrant. Akash Kusum/ Up in the Clouds (1965) told the story of a lower-class man who climbs the ladders of society and began his experimental political cinema. His political intent only grew from there, dealing with unemployment, workers conditions, student rebellion, and so on, but always maintaining the urban setting of Kolkata, with all its poverty and unrest.

He also made films in Odiya (MatirManish, 1966), Hindi (Bhuvan Shome, 1969, and Mrigayaa, 1976), and Telugu (Oka Oori Katha, 1977).

Sen abandoned his saga of contemporary people in Charulata (1964) and Nayak (1966), but devoted Calcutta 71 (1972) and Padatik/ The Guerilla Fighter (1973) to Kolkata at the same time that Ray was filming his Calcutta trilogy.

Interview (1971) includes a section in which the actor turns to look straight into the camera and talks to the viewer, explaining why the director Mrinal Sen chose his character to make a film.

Chorus (1974)

Mrigayaa (1976) was set in tribal India.

Oka Oori Katha/ The Outsiders (1977): un attore nichilista, bestiale e pazzo, rifiuta i meccanismi dello sfruttamento, ma cade nella rete del crimine, malvagita` come ribellione totale; specula persino sulla morte di parto della nuora (con i soldi della colletta si ubriacano lui e il figlio); perverso, cinico, repellente, inumano: violenza e sesso sono il prodotto della societa` capitalistica.

Parasuram/ The Man with the Axe (1978)

Ek Din Pratidin/ And Quiet Rolls the Dawn (1979): in una vecchia casa di un quartiere piccolo borghese di Calcutta vive un pensionato con i suoi cinque figli; a mantenere la famiglia e` la figlia maggiore, che una sera, rientrando tardi a casa, si espone allo scandalo pubblico; vizi pregiudizi e ipocrisie di una piccola borghesia anacronistica.

Akaler Sandhane/ In Search of Famine (1980)

Chalchitra/ The Kaleidoscope (1981)

Kharij/ The Case Is Closed (1983) e` un'inchiesta sulla borghesia indiana centrata sulla morte per asfissia di un servo.

Khandhar/ Ruins (1983), affresco psicologico della decadenza senile: una vecchia inferma vive con la figlia che l'accudisce amorevolmente in una casa padronale cadente, sperando di far sposare un giorno la figlia con un cugino; la ragazza sa che il cugino si e` gia` sposato, ma, per evitare di darle un dispiacere, chiede a un visitatore di posare da promesso sposo; quando pero` la vecchia scopre la verita` fra le due si spezza il rapporto durato tanti anni e soltanto quando gli estranei se ne vanno nella casa torna la quiete.

Genesis (1986)

Ek Din Achanak/ Suddenly One Day (1989)

Mahaprithibi/ World Within World Without (1991)

Antareen/ The Confined (1993)

Aamaar Bhuvan/ This My Land (2002)

Sen died in 2018.

(Copyright © 2017 Piero Scaruffi | Terms of use )
(Translation by/ Tradotto da xxx)

Se sei interessato a tradurre questo testo, contattami