If English is your first language and you could translate my old Italian text, please contact me.
|
Spielberg si rivelo' precoce talento cinematografico,
tanto che a dodici anni aveva gia' realizzato un cortometraggio amatoriale.
L' anno seguente vinse un premio per Escape To Nowhere (1960) e nel
1963 completo' un lungometraggio intitolato Firelight.
Iscrittosi a un college
di Los Angeles, diresse altri cinque film prima di conseguire la laurea.
Durante gli anni del college fece amicizia con Lucas, Hal Barwood, Matthew
Robbins.
Il cortometraggio Amblin (1969) gli valse un contratto televisivo. Per il
piccolo schermo realizzo` tre film:
Something Evil (1971),
Duel (1971),
e Savage (1972), quest' ultimo ripudiato.
Something Evil e' un saggio di horror psicologico in cui una casalinga
(Dennis) viene soffocata progressivamente dalla paura del soprannaturale.
Nella sua casa (in cui l' inquilino precedente commise suicidio in preda
al terrore) succedono fatti strani, come se fosse posseduta dal demonio.
Il "demonio" non si materializza, benche' la donna senta il pianto di un
neonato. Piano piano la donna deve ritirarsi, e infine trincerarsi nella
camera dei suoi tre ragazzi. Il demone sembra essere piu' la proiezione della
psiche della donna, di qualcosa che riguarda il suo passato. E' un terrore
che ha origine dentro di lei.
Allo stesso genere di horror psicologico appartiene Duel.
Anche qui il "demonio" non si vede mai, anche qui i fatti sono una proiezione
dei fantasmi interiori del protagonista (ansia, nevrosi, solitudine), e anche
qui la vittoria finale del protagonista sembra avere una portata piu' ampia,
che coinvolge tutta la sua vita. In piu' ci sono una struttura da apologo
kafkiano, un' angoscia piu' esistenziale, e un' allegoria sulla violenza
della societa' moderna.
Un commesso viaggiatore in viaggio su una lunga e monotona autostrada
californiana incontra un` auto-cisterna che prima si lascia sorpassare
e poi lo tallona in maniera sempre piu' provocatoria, fino a costringerlo
a una vera e propria fuga a tutta velocita'. Il "mostro" irrazionale lo
incalza senza pieta' su tutte le strade, senza concedergli tregua, e tenta in
ogni modo di schiacciarlo.
Un paio di volte l' uomo crede di aver seminato l' inseguitore, ma puntualmente
se lo ritrova alle costole. E l' angoscia aumenta, perche' e' sempre piu' chiaro
che non si tratta solamente di uno scherzo.
Da una telefonata e da alcune meditazioni a voce alta si e' appreso che
l' uomo e' un pacifico borghese che odia la violenza e che ha rifiutato persino
di vendicare un' offesa subita dalla moglie. L' auto-cisterna lo sta pero'
obbligando a reagire: non puo' continuare a fuggire la violenza per sempre.
Il finale e' un vero e proprio duello: braccato al limite di un precipizio,
l' uomo e' costretto a voltare l' auto e a puntarla contro l' auto-cisterna.
Si scagliano l' uno contro l' altra a tutta velocita', come due cavalieri
medievali, e all' ultimo momento l' uomo scarta per far precipitare il "mostro"
nel burrone.
E' un' allegoria dell' individuo che deve affrontare la violenza della societa',
una violenza senza ragione ma determinata a uccidere. L' individuo non puo'
pretendere di potersi isolare.
Il senso di solitudine e' totale: non c'e' nessuno a cui chiedere aiuto.
E' anche una parabola sul destino umano, sulla lotta perenne contro le forze
distruttrici della natura. Il viaggio del rappresentante e' la sua vita, e la
sua angoscia e' l' angoscia dell' uomo solo al cospetto dell' universo.
Il primo film cinematografico di Spielberg, Sugarland Express (1974).
sceneggiato da Barwood e Robbins,
e` un' altra allegoria sulla violenza della societa' americana, ed e' un altro
film costruito sulla struttura del road movie e dell' inseguimento.
Un giovane carcerato, che deve ancora scontare alcuni mesi, viene convinto
dalla moglie (Hawn), una tossicomane, ad evadere per aiutarla a rapire il
figlioletto, affidato dal giudice a dei genitori adottivi.
Si fanno dare un passaggio da una anziana coppia, che guida a passo d' uomo.
Quando la polizia li ferma per un controllo, i due giovani fuggono sull' auto.
Dopo un pirotecnico inseguimento si schiantano, ma la donna riesce a disarmare
il poliziotto. Riprendono cosi' la fuga sull' auto del poliziotto, portandoselo
dietro come ostaggio.
Una folla di auto della polizia, di giornalisti e di semplici curiosi si mette
a tallonarli, venendo a formare un lungo e pittoresco corteo. Il capitano della
polizia che organizza l' inseguimento li asseconda in tutti i modi per evitare
spargimenti di sangue, mentre l' ostaggio sopporta stoicamente i bisticci e i
capricci dei suoi rapitori. Il capitano e' riluttante ad usare la violenza
e si rifiuta di impiegare due tiratori scelti per far ammazzare due ragazzi
un po' matti. Dopo un gigantesco tamponamento, una sosta in una roulotte,
e dopo che tre volontari invasati hanno demolito il campo di auto usate per
stanarli, e dopo che il capitano ha dato la sua parola d' onore di lasciarli
arrivare al loro bambino, il lungo corteo si addentra per le strade dell'
ultima tappa, acclamato da due ali di folla che vuole vedere di persona i
due eroi televisivi.
Il capitano ha pero' teso una trappola: due cecchini fanno fuoco dalla casa
e feriscono l' uomo. E' l' ostaggio ad aiutare i due a fuggire per i
campi. Ma la polizia infine li cattura: lui e' morto. Lei otterra' indietro
il suo bambino.
La fuga e' piu' comica che epica, con l' accento sullo
spettacolare carosello di scontri che la accompagna.
L' eccentrica coppia che conduce questa picaresca impresa e' la meno adatta
al ruolo divistico, ma i media li trasforma in eroi. Il grottesco corteo
di auto della polizia non e' meno assurdo. La trappola tesa dal capitano
riporta brutalmente alla realta', disintegra il sogno di due ragazzini viziati
e di un pubblico affamato di fiabe. Tutto e' sproporzionato: l' evasione e
il rapimento di un poliziotto per ottenere indietro il proprio bambino (bambino
a cui non sembrano neppure tantissimo affezionati), l' entita' e la caparbieta'
dell' inseguimento, il risalto dato dai media, la partecipazione della folla,
la punizione finale.
Il vero centro del film e' la notorieta' che la coppia acquista in tutta la
nazione grazie alla pubblicita' dei media.
Come in "Big Carnival"(51, Wilder) Spielberg mette alla berlina i media,
il pubblico, le autorita'.
Alla base del racconto c'e' pero' ancora la favola: i protagonisti sono
dei buoni, la folla parteggia candidamente per loro, commossa dalla loro
patetica storia, e a sparare sono i cattivi. In fondo la morale e' salva
e la societa' non e' del tutto marcia.
Jaws (1975), colossale successo di cassetta, e' un altro horror che cela
(quasi) il pericolo e na fa una proiezione di paure e colpe interiori.
Ragazzi spensierati fanno festa sulla spiaggia al chiaro di luna. i
Una ragazza invita un ragazzo ubriaco a nuotare: mentre lui crolla ubriaco,
lei si tuffa. Ma dopo poche bracciate viene assalita da "qualcosa" che la tira giu'.
Il giorno dopo il capo della polizia locale vorrebbe chiudere la spiaggia
per precauzione, temendo la presenza di uno squalo, ma i notabili, per
proteggere i loro affari, si oppongono. Ne fa le spese un bambino, inghiottito
dal "mostro" in pieno giorno. Di nuovo i cittadini si ribellano alla chiusura
della spiaggia, ma in compenso viene messa una taglia sullo squalo.
Mentre cacciatori goffi e impreparati si lanciano a decine in mare, arriva un
ittiologo che inizia a studiare il caso, cominciando dai resti smembrati
della ragazza. SI rende subito conto che deve trattarsi di uno squalo gigante.
E quando arrivano dei pescatori che esultano per lo squalo ucciso, l'
ittiologo dimostra che non e' quello giusto. La notte stessa, infatti,
scopare l' intero equipaggio di un motoscafo. Scienziato e poliziotto
insistono invano affinche' la spiaggia venga chiuso: il giorno dopo e'
festa nazionale e il sindaco non vuol sentire ragioni. Ma la presenza di una
folla immensa gioca un brutto scherzo: un falso allarme scatena il panico,
mentre poco distante lo squalo colpisce davvero.
Finalmente i notabili decidono di ingaggiare un esperto cacciatore (sorta di
Achab), sul cui battello partono anche scienziato e poliziotto.
I tre litigano in tutti i modi: l' ittiologo e' dotto ma inesperto,
il poliziotto vuole chiamare aiuto non appena lo squalo attacca la barca,
il pescatore e' deciso a farcela da solo, costi quel che costi. Colpiscono
ripetutamente il mostro, che pero' pare non risentirne e continua a
contrattaccare, mettendo a dura prova la struttura del battello.
Il pirmo a cadere e' lo scienziato, nel tentativo di ingabbiare la bestia.
Lo squalo riesce
poi a far cadere il pescatore in mare e lo divora in un sol boccone.
La barca e' ormai ridotta a una massa di relitti che affonda lentamente, ma
il poliziotto riesce con la forza della disperazione a fargli cadere in bocca
un siluro e a farlo esplodere con una fucilata sparata dall' albero su cui
si e' appollaiato. Lo scienziato e' vivo e riemerge sano e salvo.
Il cima di suspence e' mantenuto da giochi esperti di macchina da presa.
Spielberg dimostra di essere una enciclopedia vivente di tecniche
cinematografiche e di saperle usare nei momenti giusti.
Il messaggio del film e' ambiguo: il nemico misterioso puo' simbolizzare
il comunismo, e la riluttanza dei politicanti a prenderlo sul serio puo'
essere un atto d' accusa contro i moderati. La seconda parte del film e'
piu' chiara, essendo una parafrasi di "Moby Dick" e delle sue pulsioni
metafisiche. Da notare che a trionfare alla fine e' il poliziotto,
che rappresenta il senso comune, mentre perisce il pescatore, simbolo
dell' esperienza, e viene ridicolizzato lo scienziato, simbolo della
tecnologia.
Close Encounters of the Third Kind (1977), nobilitato dagli effetti speciali
di Douglas Trumbull (lo stesso di "2001") e dalla colonna sonora di John
WIlliams (lo stesso di "Star Wars"), e' l' epica spaziale che fece concorrenza
a "Star Wars".
La trama bilancia il tema microcosmico (la vita privata dell' elettricista) e il tema
macrocosmico (l' incontro fra terrestri ed extra-terrestri). La trama dedica
piu' attenzione alle storie della gente minuta (il bambino e lo scienziato
francese) che non a quella, teoricamente principale, degli UFO.
An international team of scientists, led by French scientist Claude,
arrives in a desert at the border with Mexico during a sand storm to
investigate a mysterious apparition.
A toddler, Barry, wakes up in his room when all his toys start moving by themselves. He walks to the kitchen and finds food all over the floor, as if someone had been messing with the food in the refrigerator.
And walks out, laughing, as if he were following somebody.
His wife, Jillian, runs out just in time to stop him.
Roy is an electrician, a middle-class man father of three children, who wants to see Pinocchio.
They call him in the middle of the night for a blackout.
while he's checking the map, he sees mailboxes dancing.
Suddenly he is blinded by a huge light from the sky.
His car shakes as if it were being permeated by a strong electromagnetic field.
Then the light disappears, and silence and darkness are restored.
But a huge spaceship majestically lands in the field in front of him.
Roy drives away and almost runs over a child, Barry: his mom saves him just
in time.
There is a crowd hypnotized by the view of the big lights gliding over their
heads, and police cars are driving by with flashing lights.
Roy explains what he has seen to his wife, but she is not too impressed by his story.
A nomad in the desert with his camel watches ecstatic as
helicopters and cars of the United Nations appear from behind the dunes.
It is the same international team: they just located a ship that disappeared mysteriously, except that it is now thousands of kms from the sea.
Claude, the Frenchmen who has been investigating unexplained phenomena around the world,
is convinced that there is something special in the chant of a crowd in
India. He shows a video of the ritual and analyzes the sound to prove that
it contains a message that could be understood by aliens.
Roy joins the fans who are waiting for the UFO. He meets again
Jillian, the single mother of Barry.
The crowd sees the UFOs approach again... but instead they are just helicopters,
trying to disperse the crowd.
Roy is obsessed by the UFOs, or, better, by the vision of a mountain.
He keeps sculpting the mountain at home with whatever substance he finds.
He believes the mountain is somehow connected with the UFOs.
Jillian's house is haunted by odd spirits. Jillian is terrified. Her child
Barry is abducted by the aliens. Now Jillian is obsessed by the same mountain,
and keeps painting it. It is the exact same shape that Roy is sculpting.
Roy is going mad for the mystery of what the mountain stands for. He
lost job; and his wife, hysterical, takes the children and leaves him
when he begins to build the mountain right in their living room using
anything he can grab outside.
In the meantime, the scientists are tryint to clear a huge area to stage
their experiment. In order to do so, they need a massive catastrophe, so
they engineer a fake one: the tv announces that a railroad disaster that
released toxic gases has
forced the authorities to carry out a mass evacuation of a sparsely-populated
area. Both Roy and Jillian are watching tv and see "their" mountain in the
background.
Roy takes the car and heads towards the location of the mountain, driving
against the traffic of the people who have been evacuated.
Jillian is already there, although the police officers are trying to
put her on a train. They drive together towards the mountain, straight
into the area that has been closed by the authorities.
They are arrested and taken to Claude.
Claude believes in their story. In fact, there are ten more people who have
had the same vision. Claude is convinced that all twelve of them have been
"invited" by the aliens, and tries to convince the authorities.
While the scientist and the officers are arguing, Roy and Jillian escape
and, despite being chased by helicopters, manage to climb the mountain.
So they discover that a giant stage has been prepared at the top, and
the experiment is just about to begin. The alien spaceships converge towards
the top of the mountain, while the humans get ready to welcome them.
Roy and Jillian spy the event from behind a rock.
The scientists seem interested only in testing their ability to attract
and deflect the spaceships (and filming them), not in actually making contact.
Finally one of the spaceships (a giant ball of colorful lights) lands.
Claude's melody is played and the aliens reply in more and more lively
(and grotesque) fashion. Roy and Jillian have joined the stage.
Finally, the door of the spaceship opens. First to come out are the human
hostages that the aliens had taken, including the child, Barry.
Then the aliens themselves come out, peacefully.
They are gentle child-like creatures.
Even Jillian cannot resist the temptation to take pictures of the aliens.
The aliens invite a group of humans, including Roy. The chosen get dressed in
a red uniform and attend a mass officiated by a priest before boarding the
spaceshift. The children literally take Roy by hand. The French scientist
waves bye to the chief of the aliens and he replies with the same gesture
and a melancholy look.
The spaceship takes off.
A terribly overlong and boring "mystical" ending, worthy of the worst Hollywood melodramas. At best it is a parody of traditional sci-fi.
A differenze di "Star Wars", che era sostanzialmente un western e un
avventuroso, questo di
Spielberg e' un fantascientifico girato nell' ottica dell' horror: avvolto
nel mistero e nell' incertezza dall' inizio alla fine, teso come un thriller di
Hitchcock, pervaso di eventi apparentemente soprannaturali (gli oggetti che
volano, i giocattoli che si muovono)
1941 (1979), scritto da John Milius e Robert Zemeckis, e' una farsa adolescenziale
che fonde la satira del militarismo e del patriottismo americani, la clownerie
goliardica e
demenziale dei comici televisivi, e la piu' classica slapstick comedy.
Nei giorni di Pearl Harbour una bagnante californiana vede spuntare dall' oceano
un sottomarino giapponese (e' una palese parodia dell' inizio di "Jaws").
Si diffonde subito la psicosi dell' invasione
e in breve l' esercito e la guardia civile sono al massimo stato d' allarme.
E' l' apoteosi della disorganizzazione e del ridicolo: sfilano rapidamente
generali cretini e criminali, un aviatore pazzo (John Belushi)
che fa benzina a un distributore
e poi attacca un aereo civile, un' ausiliaria ninfomane che si eccita davanti
agli aerei, una coppia di cecchini l'uno appena dimesso dal manicomio e l'
altro
sofferente di vertigini. Gli eventi della "guerra" non sono meno assurdi: un padre di
famiglia fa saltare in aria la propria casa nel tentativo di bombardare il
sottomarino, e il sottomarino a sua volta bombarda un luna-park scambiandolo
per Hollywood.
La frenetica Babele di gag nonsense ha come obiettivo di ridicolizzare l'
"eroismo".
Raiders of The Lost Ark (1981), sceneggiato da Lawrence Kasdan da un soggetto
di George Lucas, segna il ritorno ufficiale allo schema del
kolossal. Il nuovo kolossal spielberghiano si presenta come un contenitore
di stereotipi kitsch, presi a prestito dai film d' avventura esotici degli anni
Trenta, dai film bellici del Dopoguerra, dai polizieschi alla James Bond,
dalla fantascienza
E' un altro film giocattolo, un altro spettacolo di alta tecnologia. E' anche un
film-catalogo, che attinge
spunti all' immenso e pubblico patrimonio dell' immaginario collettivo:
"il primo film di serie B miliardario" (Lucas).
nostalgia per il fotoromanzo puritano e fiabesco che incatenava le folle
semplicemente contrapponendo un buono a un cattivo
Indiana Jones e il suo partner si liberano di alcuni criminali e si rifugiano
in una caverna affollata da ragni velenosi e difesa da ogni sorta di trappole
mortali. Indiana riesce a fuggire con una statuetta d'oro, mentre la caverna
crolla e un masso gigantesco gli rotola dietro.
All'uscita lo attende pero` un altro archeologo, che ha assoldato gli indiani.
Gli prende la statuetta e ordina agli indiani di ucciderlo.
Indiana riesce a scappare fino all'idroplano che lo sta aspettando e a tornare
illeso in patria, dove e` un professore che insegna archeologia all'universita`.
Alla vigilia della Seconda Guerra Mondiale, Indiana viene convocato dai
servizi segreti americani per chiarire un mistero: il suo vecchio insegnante ed
ex amico, con cui lui non comunica da dieci anni, e` stato assoldato dai
nazisti per compiere scavi nel deserto dell'Egitto
e pare abbia trovato i ruderi di un'antica citta`. Indiana intuisce che il
vero obiettivo di questi scavi potrebbe essere quello di recuperare l'arca
in cui sono custodite le tavolette originali dei dieci comandamenti. I servizi
segreti capiscono che Hitler vuole possedere il potere che deriva da quella
leggendaria arca.
Indiana e` felice che
(per intercessione del suo superiore e amico all'universita`)
gli venga assegnato l'incarico di recarsi in loco
e recuperare l'arca prima che ci riesca l'ex amico e rinnegato.
Per prima cosa ha bisogno di un oggetto che servira` a scoprire l'esatta
posizione dell'arca, e quell'oggetto si trova in Tibet.
Ma sul suo aereo c'e` gia` un tedesco che lo osserva...
Indiana vola in Tibet e si presenta dalla bella, fiera e indipendente
Marion, che gestisce un bar. E` la sua ex ragazza e non gli ha perdonato di
averla lasciata, ma Indiana le chiede di aiutarlo vendendogli un pezzo
che apparteneva alla collezione di suo padre.
Lei lo maltratta e gli dice di tornare il giorno dopo.
Appena Indiana la lascia, il tedesco irrompe nel locale accompagnato da alcuni
sgherri locali. Anche loro vogliono quel pezzo e con maniere meno educate.
Stanno per torturarla quando Indiana irrompe con una frusta e una pistola,
e scatena una sparatoria.
L'archeologo si rivela un provetto tiratore e li sgomina.
Il locale e` in fiamme ma la ragazza riesce a salvare il misterioso medaglione
dall'incendio. Avendo perso tutto, decide di aggregarsi a Indiana.
Prendono un altro aereo e volano in Egitto. Indiana si fa aggiornare sulla
situazione da un amico arabo. Apprende cosi` che i nazisti hanno reclutato
un archeologo francese, che lui conosce. Indiana e` pero` convinto che senza
il medaglione i nazisti non abbiano speranze di portare a compimento la
missione. Indiana e Marion passeggiano per i pittoreschi vicoli della citta`,
ma le loro mosse sono spiate dai tedeschi. Vengono aggrediti da un gruppo
di arabi mascherati e Indiana si dimostra, oltre che coraggioso, anche
lesto di mani. Dopo un lungo duello per il labirinto della citta`,
gli arabi riescono a rapire la ragazza (dentro un cesto).
Indiana fa in tempo a bloccare
l'autocarro, ma la ragazza scompare nell'esplosione.
Il rivale tedesco lo avvicina e gli propone un patto. Piu` che da Hitler,
e` affascinato dall'idea di mettere le mani sull'arca, che considera
"una radio per comunicare con dio". I nazisti tentano di fermarlo in tutti
i modi, ma lui, aiutato dall'amico arabo, penetra
nell'accampamento dei nazisti e si fa calare dall'amico nella stanza
sotterranea che hanno scoperto, la quale contiene una versione in miniatura
dell'intera citta`. Li` trova importanti iscrizioni. Usando il medaglione,
fa aprire una parete, e scopre un'altra stanza. Poi deve scappare, ma
scopre che la ragazza e` viva e viene tenuta prigioniera in una tenda.
Decide pero` di non liberarla, onde non rivelare la sua presenza.
Indiana si convince che i nazisti stanno scavando nel posto sbagliato e decide
invece di scavare in un'altra zona. Durante un temporale trovano il punto
giusto e scoprono la botola per scendere in un altro tempio sotterraneo,
ma il pavimento del tempio e` cosparso di serpenti. Indiana da` loro fuoco
e poi si avventura nelle stanze coperte di polvere, mentre fuori risuonano
i tuoni. Indiana e l'amico scoprono il sarcofago che contiene l'arca, ma quando
l'amico
lo porta fuori trova i soldati tedeschi ad attenderlo. Indiana viene sepolto
vivo nel tempio e l'unica consolazione e` che gli buttano giu` la ragazza.
L'archeologo francese gli dice "adieu", ma, naturalmente, Indiana e la ragazza,
riescono a uscire dal labirinto, e a fuggire in maniera rocambolesca su un
aereo nazista. Indiana si trasforma in lottatore erculeo e acrobatico
e trasforma la caccia al tesoro in una guerra personale contro i nazisti.
Recuperata di nuovo l'arca, Indiana e la ragazza salutano l'amico arabo e
salpano su un nave. Ma i nazisti abbordano la nave e li catturano di nuovo.
E di nuovo Indiana riesce a liberarsi. Li raggiunge mentre si stanno avviando
a piedi in un canyon, trascinando ancora la ragazza in vestaglia. Minaccia
di far saltare in aria l'arca con un bazooka. Il francese scopre pero` il
suo bluff e lo cattura.
I nazisti non resistono pero` alla tentazione di aprire l'arca.
Da essa si sprigiona una "forza" che li stermina.
Indiana ha buon gioco ad impossessarsi dell'arca e
affidarla ai generali americani, peraltro non molto piu' simpatici dei nazisti.
Non capiscono cos'hanno per le mani e l'arca finisce cosi` stipata in un
magazzino pieno di casse.
Piu` che un film sembra un sogno, il sogno ad occhi aperti di un adolescente
che e` cresciuto guardando film d'avventura. La trama e` volutamente zeppa
di luoghi comuni e di scene improbabili. Ma proprio perche' Spielberg si
permette di violare tutte le leggi razionali, il film e` anche un tripudio
di azione, l'equivalente di dieci film classici d'avventura.
Spielberg ha rifondato il cinema di Hollywood su due principi fondamentali:
regressione all' infanzia e cannibalismo dei generi. Il cinema di Spielberg
ha come consumatore ideale il bambino medio e come produttore ideale un
videotecario di Hollywood. Spielberg riduce il mestiere di restia a quello
di allestitore di fantasmagorie hollywoodiane, e pertanto conferisce sempre piu'
il primato al produttore piuttosto che al regista.
I successi travolgenti dei film precedenti vennero ridicolizzati da quello
astronomico di E.T. (1982), fiaba di fantascienza che si qualifica come il
film per bambini per eccellenza.
L' innocenza e il puritanesimo delle fiabe,
il conformismo chapliniano dei buoni sentimenti,
il patetico dei fotoromanzi
si sposano all' alta tecnologia dell' era dei computer e
a una sicurezza narrativa prodigiosa, che pesca con disinvoltura nel linguaggio
cinematografico di decine di generi e nel repertorio di trucchi
di decine di registi.
Un' astronave deposita ai margini di una foresta un gruppo di extra-terrestri,
brutti ma timorosi. Messi in allarme dallo spiegamento di polizia, gli ominidi
scappano precipitosamente, dimenticando uno di loro. Questi, rimasto solo su
un pianeta sconosciuto, e' terrorizzato. Si rifugia nella legnaia della casa
dove abita una famiglia come tante: la madre, divorziata, e tre figli.
Il medio dei tre, Elliot, e' proprio il primo a scoprire l' essere e a
verificare che
le sue intenzioni sono amichevoli.
Grazie ai suoi poteri magici e al suo atteggiamento mite,
il piccolo mostro conquista anche le simpatie degli altri due ragazzi,
Michael e Gertie, e si installa in casa all' insaputa della
madre. I ragazzi vogliono aiutare l' extra-terrestre a far ritorno al suo
pianeta, e per far cio' devono innanzitutto aiutarlo a costruire lo strumento
che gli consenta di comunicare con i suoi simili. La notte di Halloween
l' esperimento riesce, ma intanto le squadre di volontari riescono a scoprire
il nascondiglio del mostro.
E.T. non e' pero' adatto all' atmosfera terrestre: si ammala e deperisce
rapidamente. Le autorita' e gli scienziati, che ne hanno scoperto l' esistenza,
fanno ora di tutto per tenerlo in vita, ma invano: E.T. muore, fra le lacrime
dei bambini. Non e' finita pero': E.T. risuscita all' avvicinarsi della sua
astronave e, con una folle corsa in bicicletta, i ragazzini del paese lo
aiutano ad arrivare in tempo all' appuntamento, eludendo l' inseguimento
della polizia.
L' extraterrestre "buono", dotato di poteri per noi soprannaturali ma che al
tempo stesso trema di paura, e' il compendio di mille anni di gnomi, elfi,
folletti, cartoni animati, pupazzi, che convergevano verso la proto-figura
di un ingenuo, indifeso, perseguitato, bisognoso di affetto
La seconda parte delle avventure di Indiana Jones and The Temple Of Doom (1984) e' ancor piu'
esplicitamente un catalogo fine a se stesso di luoghi tipici del film
d' avventura, che si susseguono con un minimo di pretesto
a un ritmo in crescendo.
Le disavventure questa volta cominciano in un night club di Shangai (show alla
Broadway), dal quale
Indiana deve fuggire in aereo. Precipitato in India, viene accolto come un
messia inviato dagli dei per salvare il villaggio: qualcuno ha rubato
un amuleto da cui dipende la sopravvivenza della tribu`. Lo implorano di
portare a termine la missione per cui gli dei l'hanno inviato e lui non se la
sente di dire di no.
Indiana s'incammina in scenari da western non a cavallo ma su elefanti, sempre
in compagnia di una cantante sciocchina e di un pestifero bambino indocinese.
Arrivano al palazzo del maharaja bambino il cui regno prospera per effetto
dello stesso sortilegio che impoverisce il villaggio. La cena e` a base di
serpenti, scarafaggi, occhi. La notte nella camera della donna scoprono un
passaggio segreto. Indiana, la donna e il bambino si avventurano nell'antro
infestato da insetti finche' giungono al tempio segreto dove una setta
millenaria sta compiengo uno dei suoi sacrifici umani. Indiana tenta di
impossessarsi delle pietre sacre, ma viene catturato dagli uomini del tempio,
che sono al servizio del maharaja (a sua volta stregato da una pozione magica)
e che usano schiavi bambini per estrarre
diamanti dalla roccia. La donna sta per essere sacrificata e lui e`
ipnotizzato e, invece di liberarla, aiuta lo stregone a ingabbiarla.
Ma il bambino indocinese lo risveglia, Indiana si scatena, salva la ragazza,
ruba le pietre.
Dopo una concitata e spericolata lotta sui carrelli della miniera, trasformata
in otto volante (la scena migliore del film), Indiana si libera degli
avversari, ma lui e i suoi due partner rimangono appesi a una parete rocciosa,
e poi devono attraversare un ponte di corda sul fiume infestato dai
coccodrilli. Dall'altra parte lo attende lo stregone, deciso a riprendersi
le pietre. Piuttosto che cedere, Indiana taglia il ponte in due e fa
precipitare tutti nelle fauci dei coccodrilli. Ma il cattivo rimane aggrappato
e lotta con Indiana sull'abisso. Indiana lascia cadere tutte le pietre
eccetto una e il cattivo cade con esse.
Indiana riporta la pietra al villaggio.
Questo film non e` un vero film, e` una semplice
enumerazione di scene. E` un film che non finisce mai, continua e continua
e continua anche se non ha nulla da mostrare.
Spielberg mette nuovamente in mostra la sua capacita' di "dirigere" con
tecnica eccellente qualunque repertorio cinematografico: il musical di
Berkeley, l' esotico alla Tarzan, i montaggi mozzafiato degli inseguimenti.
Ma questa volta forse la parodia e` troppo vistosa, troppo superficiale,
e per lo piu' macchinosa. I personaggi parlano troppo e imbastiscono storie
che sono sproporzionate agli esiti dell'azione. E` insomma il meno riuscito
della trilogia.
Nel frattempo, diretti da altri, uscivano anche l' horror Poltergeist
(diretto da Tobe Hooper), il fantascientifico Gremlins (diretto da Joe Dante), e la commedia fantascientifica Back to the Future
(diretta da Zemeckis).
Ai kolossal avventurosi fecero seguito due riduzioni da romanzi.
Color Purple (1986), da Alice Walker,
e' un fumettone strappalacrime, una sorta di alter ego di "Gone with the wind".
E' un film adulto, senza effetti speciali, senza mostri.
Lo spirito del fanciullo emerge in senso tragico da
Empire of the Sun (1987),
sceneggiato da Stoppard dall' autobiografia di Ballard,
che sembra segnare il passaggio ad una fase di maturita'. Realista ed epico
nella miglior tradizione di Hollywood, questo film esplora l' educazione alla
vita di un bambino, il viaggio iniziatore che gli rivela il mondo esterno
La trasformazione del piccolo da moccioso viziato a veterano della lotta per
la sopravvivenza e' accompagnata dall' affresco della guerra, dal suo caos
disperato e dalla miriade di personaggi che vi si agitano
In realta' questo film continua i temi dei precendenti "avventurosi":
l' ambientazione esotica, il picaresco, l' universo sgretolato, l' amicizia
fra bambini, etc.
Il protagonista e' un bambino, figlio di genitori Britannici dell' alta societa'
residenti a Shangai prima dello scoppio della guerra. E' viziatissimo e si gode
la vita nella grande villa della zona residenziale per stranieri, indifferente
ai miserabili che fanno la fame per le vie della citta'. QUando arrivano i
giapponesi, continua a comportarsi come un privilegiato, e nella confusione
dell' esodo riesce a perdere i genitori. Rimasto solo, impara in fretta che
non ha piu' alcun potere sui cinesi, e che nessuno gli deve piu' rispetto.
Una coppia di avventurieri americani li prende con loro, ma la sua superbia li
mette subito nei guai: finiscono tutti in un campo di concentramento, dove
peraltro uno dei due americani riesce a diventare un boss rispettato e temuto,
e dove il bambino impara finalmente a vivere. Diventa anzi bravissimo a
comprare, vendere, barattare, etc, sempre di corsa, dalla mattina alla sera.
Si conquista la simpatia e la stima del dottore, del boss, di una bella signora
tubercolotica, e persino di un ragazzo giapponese che vive di la' dal recinto
e con cui ha in comune la passione per gli aerei da guerra giapponesi.
Si conquista un ruolo, dinamico e intraprendente, con la sua valigetta e le
scarpe da ballerino.
QUando arrivano gli americani, esulta estasiato nel vedere come i loro aerei
radono al suolo i caponnoni. I prigionieri vengono trasferiti con una lunga
marcia, il microcosmo del campo viene distrutto e il boss decide che e' venuta
l' ora di fuggire. I prigionieri superstiti finiscono in uno stadio, dove
e' stata ammucchiata tutta la roba sottratta dai giapponesi alle ville degli
stranei. Li' la signora spira, e il bambino decide di andarsene per conto
proprio. Cosi', dopo aver provato la violenza e la sporcizia, prova anche la
fame.
A salvarlo e' la fine della guerra, e le provviste che vengono paracadutate
dagli americani. In mezzo alle rovine ritrova il ragazzo giapponese, disperato
per la sconfitta, che gli offre comunque un frutto. Lo sta aiutando a tagliarlo
in due con la spada quando arrivano il boss e i suoi uomini, e uno di loro,
male interpretando il gesto, lo fredda. Il bambino prova cosi' anche il dolore
dell' atrocita'. Il boss fa incetta di provvista paracadutate, ma il bambino
non e' piu' sedotto dall' avventuriero, e prosegue per la propria strada,
ormai maturo e indipendente. Finisce per essere raccolto e spedito in un centro
per bambini smarriti, dove un giorno lo ritrovano i genitori. Ma lui non
appartiene piu' a quel mondo di agi e di privilegi, di bei vestiti e di profumi,
di ordine, di ricchezza, di pulizia, e rimane freddo e silenzioso.
Il viaggio attraverso le atrocita' e le umiliazioni di un' umanita'
disperata gli rivela l' ipocrisia e la vanita` del suo mondo.
L' antipatico moccioso diventa cosi` un piccolo "Indiana Jones", il cui fine
e' pero' la semplice sopravvivenza.
Vicino ai bambini del neo-realismo italiano, l' eroe impara ad "arrangiarsi"
e a non avere dignita': l' esatto opposto di cio' che gli era stato inculcato
dalla sua educazione aristocratica.
La metamorfosi
dall' irresponsabilita' alla saggezza potrebbe essere una metafora per il
mondo occidentale nel suo complesso.
Ancora una volta Spielberg eccelle nell' identificarsi con l' animo di un
bambino, e nella direzione magistrale di alcune scene, in particolare quelle
di massa.
La terza parte delle avventure di Indiana Jones,
Indiana Jones and the Last Crusade (1989), e' la piu' auto-ironica.
Spielberg parodizza apertamente sul suo eroe temerario e invincibile, e su
tutti i personaggi stereotipi del genere: la donna traditrice, il malvagio
rinnegato, i nazisti, e cosi' via.
Da piccolo Indiana aveva invano cercato di impedire a uno spregiudicato
avventuriero di impossessarsi di una croce medievale (una vana fuga sul treno,
dopo la quale un poliziotto corrotto intima al giovane boyscout di consegnare
la croce all'avventuriero).
Da grande riesce nell'impresa (facendo affondare la nave dell'avventuriero)
e la consegna al direttore di un museo, Marcus.
Un ricco collezionista
d'arte antica gli offre l'incarico di andare alla ricerca del Sacro Gral,
facendogli vedere un frammento di stele dove se ne parla e raccontandogli
che l'attuale spedizione e' rimasta bloccata perche' lo scienziato che la
guidava e' misteriosamente scomparso. Indiana non vorrebbe immischiarsi,
ma il collezionista gli rivela che lo scienziato e' suo padre (Connery)...
che ha passato l'intera vita a studiare il segreto del Gral.
Capisce cosi' perche' il padre gli abbia spedito da Venezia il suo diario,
fitto di appunti sulle crociate. A Venezia sarebbe la seconda stele,
sulla quale un cavaliere medievale scrisse dove nascose il Gral.
Indiana giunge a Venezia, accompagnato dal direttore Marcus,
dove viene accolto dalla bella scienziata di origine tedesca che aveva
collaborato con il padre. Si mette subito in azione
nella biblioteca in cui il padre conduceva le proprie ricerche e capisce che
quello e` il luogo da perquisire. Seguendo gli appunti del padre, e
accompagnato dalla donna, scopre una botola nella biblioteca che da` in un
labirinto di catacombe infestate dai topi. Trovano la stele in un sarcofago.
Indiana fa appena in tempo a copiare l'iscrizione latina che qualcuno da`
fuoco al labirinto. Fuggono inseguiti da misteriosi figuri che custodiscono
il segreto del Gral. Indiana ne cattura uno che gli rivela dove e` tenuto
prigioniero il padre, al confine fra l'Austria e la Germania. La trascrizione
della stele, invece, punta ad Alexandria.
Il direttore Marcus parte da solo per Alexandria, mentre Indiana e la bella (che nel
frattempo l'ha sedotto) si mettono alla ricerca del padre.
Lo trovano in un castello nazista. Il padre e` uno studioso un po' svampito.
Dapprima esulta all'impresa del figlio. Ma il figlio ha commesso l'errore
di portare il diario del padre. La bella si rivela una spia nazista, lo fa
arrestare e gli sottrae il diario. Il padre gli aveva spedito il diario proprio
per impedire che cadesse nelle mani dei nazisti. I nazisti hanno pero` bisogno
delle mappe, che Indiana ha dato al direttore Marcus (il quale nel frattempo viene
rapito nonostante il suo servitore arabo tenti di salvarlo).
Indiana riesce egualmente ad evadere e a liberare il padre, con una comica fuga
in sidecar. Prima di tutto devono pero` recuperare il diario, e pertanto
devono andare a Berlino, nelle fauci del nemico. Recuperano il diario, che viene
persino autografato da Hitler, e prendono il dirigibile appena in tempo per
sfuggire ai nazisti. Indiana ruba l'aereo di scorta del dirigibile e costringe
il padre a imbracciare il mitragliatore, ma con il solo risultato che il padre
demolisce l'aereo. Dopo un atterraggio di fortuna, rubano un'auto, ma i caccia
tedeschi continuano a mitragliarli. Se la cavano soltanto per l'astuzia del
padre.
In Oriente trovano ad aspettarli il servitore arabo di Marcus,
che ha perso le tracce del suo padrone e sospetta sia caduto nelle mani
dei nazisti. Inizia la corsa contro il tempo per arrivare primi al Gral.
I nazisti, guidati dalla donna, avanzano nel deserto con i loro mezzi corazzati.
Marcus e` loro prigioniero. Indiana e il padre sono impotenti, ma dal nulla
spuntano i cavalieri del Gral, che ingaggiano una battaglia con le truppe
naziste. Il padre ne approfitta per tentare di liberare Marcus, ma viene a
sua volta catturato.
Il duello fra l'eroe a cavallo e il nazista in carro armato (una delle
tipiche sequenze lunghe e macchinose di Spielberg) si conclude con il trionfo
del primo: il carro armato si sfracela in fondo a un precipizio un secondo
dopo che il padre e Marcus sono saltati fuori, e Indiana e` riuscito ad
aggrapparsi a un cespuglio.
I quattro cavalieri (Indiana, suo padre, il servitore arabo e
il direttore del museo) si lanciano al galoppo verso il tempio del Gral,
ma vi giungono troppo tardi. Le trappole del tempio hanno impedito ai
nazisti di entrare, ma i quattro cadono nelle mani dei nazisti. Indiana e
la donna si ritrovano di fronte.
Il capo dei nazisti spara al padre di Indiana per convincerlo ad andare a
prendere il calice, che ha la proprieta` di conferire l'immortalita`.
Il padre morente,
Indiana riesce a superare le tre prove e arriva alla sala protetta da un
cavaliere millenario. Il nazista lo ha seguito e si impossessa di quello che
crede essere il calice, ma e' il calice sbagliato e causa la sua dissoluzione
istantanea. Viceversa Indiana e la bella prendono il vero calice e lo portano
di corsa al padre, che guarisce miracolosamente.
La bella commette pero' l'imprudenza di camminare con il calice su una croce
di pietra e cio' causa un terremoto che distrugge tutto e inghiotte sia la
bella sia il calice. I quattro cavalieri fanno appena in tempo a precipitarsi
fuori. Il finale e` una parodia di tanti finali epici, cinematografici e
televisivi, da "Four Horsemen Of The Apocalypse" a "Wild Bunch", da
"Bonanza" a "Zorro".
E` il piu` monumentale dei tre film della trilogia. Straripa di episodi,
di trovate, di intrighi, di avventure, di scenari, di inseguimenti, di
sparatorie. E` forse il piu` grande catalogo di trucchi cinematografici
della storia del cinema.
Questa volta Spielberg si concentra sulla figura di Indiana, l'eroe che vive
di stereotipi, che non sa vivere in altro modo. E` una figura comica, una
parodia continuata dell'epica medievale, western e cosi` via; un cartone
animato senza spessore psicologico, una maschera senza emozioni. Ma al tempo
stesso e` una figura tragica, succube del proprio destino di dover
continuamente inseguire il pericolo e rischiare la vita nei modi piu`
rocamboleschi.
Always (1989), un remake di A Guy Named Joe (1943),
e` forse il suo film peggiore, una commediola patetica che si svolge
con una lentezza esasperante. Spielberg e` interessato soltanto a indulgere
fino alla nausea in sentimenti natalizi.
Pete e` un pilota-pompiere spericolato che spesso fa infuriare la ragazza,
Dorinda, anche lei pilota-pompiere.
Dorinda lo convince a sposarsi, trasferirsi in una
casetta in un paese di provincia, e accettare un posto da insegnante.
Ma Pete accetta di volare ancora una volta per spegnere un incendio nella
foresta e questa volta perisce in un'azione spettacolare per salvare la vita
al suo miglior amico, il simpatico grassone Al.
In paradiso viene accolto da un angelo (donna), Hap, che gli comanda di tornare
sulla Terra e di aiutare un altro pilota pompiere, Ted, a diventare bravo
come lui. Ted e` un po' incapace e ha la fortuna di avere un capo come Al che
ha il senso dell'umorismo. Ma Pete sta al suo fianco e lo guida.
Ted combina un guaio dopo l'altro, e finisce per distruggere il portico
della casa di Dorinda. Fanno cosi` conoscenza e Ted, che non aveva mai
risposto alle advance della bella Rachel, fa subito amibizia con la triste
vedova. Pete e` li`, colmo di tenerezza per la ragazza che ancora lo pensa
e gli e` fedele. Ma Ted ha fatto colpo e Pete si rende conto di essere un
problema per la felicita` di Dorinda.
Durante un'operazione Dorinda rischia la vita per salvare quella di alcuni
pompieri rimasti circondati da un incendio, ed e` Pete dietro di lei a guidarla.
Pete lascia Dorinda e Ted che camminano teneramente abbracciati.
Hook (1991) e` una parafrasi comica di "Peter Pan".
Peter e` padre di due bambini estremente impegnato, che ha pero` deciso di
portare i suoi figli a Londra, dove crebbe, adottato da Wendy.
I suoi impegni di lavoro lo hanno alienato dalla moglie Moira e dai figli.
Jack e Maggie vengono rapiti da un crudele pirata, Captain James Hook, che
vuole da Peter una rivincita.
Wendy spiega a Peter che lui e` veramente Peter Pan, avendo perso la memoria
ed essendo diventato adulto. Peter non ha scelta: deve lasciare questo mondo
e tornare a "Never-Never Land" per sfidare hook e liberare i suoi bambini.
Jurassic Park (1993) is a spectacular and comic adaptation
of Michael Crichton's 1990 novel.
The black and white
Schindler's List (1993) is an adaptation of
Thomas Keneally's novel "Schindler's Ark" (1982), which is based on a
true story. The film is overworked and melodramatic, but conveys the horror
of the Jewish Holocaust with quasi documentary power.
The portrait of Schindler the
hero is less convincing, unless Spielberg wanted the audience to meditate
on whether Schindler was an accomplice to a genocide, and a cynical capitalist
who exploited slave labor, or a hero who risked everything to save others.
Much more impressive is the portrait of his accountant, a robotic Jew who
obeys orders and only slowly begins to understand that this German boss has
feelings. Kept in the background is the issue of why thousands of Jews obeyed
the few German soldiers who treated them like sheep bound for the slaughterhouse: there is not a single act of rebellion throughout the three-hour movie.
In fact, the only person who risks his life to save Jews is Schindler himself,
a German.
The most memorable scenes are perhaps the ones about children: the girl dressed in pink (in a black and white movie) who runs away to hide from the guards
who are shuffling everybody into trains; the little boy who runs around looking for a hiding place but find that all hiding places are already full of hiding children, and eventually drops himself into a latrine only to find out that the latrine is already full of children up to their chest into shit; etc.
Schindler is a powerful German industrialist during the German occupation of
Poland.
The German army has confined all Jews into a ghetto.
Schindler, who likes women and good wine, bribes the German army to
let him open a factory using Jewish labor, which is cheaper than Polish
labor. He hires the Jewish accountant Itzhak Stern, and through him hires
other Jewish workers.
Schindler has friends in the German army that is terrorizing the Jews,
and Stern has friends in the Jewish community.
Schindler knows that Stern is trying to save people who would otherwise
end up in concentration camps, but accepts it.
Schindler gets rich and Stern is proud of his role. Schindler expects
gratitude from Stern but Stern, like all Jews, has been turned into a robot
who executes orders, fearful of his life.
Then one day a new German commander arrives, Amon Goeth, with orders to build
the Plaszow concentration camp. Goeth is a psychopath who shoots prisoners
for no reason, even an engineer who warns him that there is a flaw in a
building's design. All Jews must move to the concentration camp and the ghetto
is rapidly destroyed, with scenes of panic and humiliation, and random
executions in the streets. Schindler is riding a horse with his lover
and witnesses the massacre from atop a hill.
Nonetheless, he continues to hang out with the brutal Goeth and keeps his
operations running with the same trusted men and women.
One day Schindler even tries to convert Goeth to less brutal manners by
telling him that the real power lies in pardoning the subjects. Goeth
does it once but then he cannot resist shooting a boy who doesn't properly
clean his bath tub. Goeth is obviously in love with his Jewish maid Helen but
cannot touch her because it's against the rules. It's a mistake that instead
Schindler makes: he kisses a Jewish girl who brings him a birthday present.
For that he is arrested and has to thank Goeth who comes to save him.
Schindler bribes Goeth to build his own factory within the concentration
camp and things continue as before, with Schindler making money and his
Jewish workers enjoying a safer life than the others.
One day Goeth receives the order to ship the Jews to Auschwitz where the
gas chambers are exterminating them.
Schindler offers Goeth a fortune to save his workers and then prepares a list
of 850 Jews that Stern types on his typewriter.
Schindler's excuse is that he wants to build an ammunition factory in his
hometown, which lies outside Poland.
The men are loaded onto a train and redirected to this town.
The women's train is mistakenly taken to Auschwitz where they are about
to be lined up with the others destined to the gas chambers (ashes are
falling from the sky). Schindler demands their release and bribes the
commander with jewels. The women are saved and he personally takes them
to his new factory in his hometown. Here he tells the German guards that
they are not allowed to shoot workers. Stern is worried that the factory
produces weapons that consistently fail, but Schindler confesses that it is
done on purpose: not only did he spend so much money to save Jews, but he is
also sabotaging Hitler's regime. One day Stern tells him that Germany has
surrendered. Stern calls all workers and guards and tells them that, starting
at midnight, the Jews will be free, the guards should return to their families,
and he will be a hunted criminal, because he is a member of the Nazi party.
All the workers sign a letter in which they explain that he saved their lives.
Schindler cries thinking of all the Jews that he could have saved if he
had spent less in luxuries. The closing titles end the story: Schindler
survived and continue to do business, and was recognized as a hero by Israel.
Then the movie ends with the surviving real workers of Schindler's factory, now aged, who walk one by one to pay tribute to his tomb.
Amistad (1997) is an overlong and tedious reconstruction of a real event.
After five minutes of interesting scenes at sea, it turns into one of the most
boring courtroom dramas and/or costume dramas ever filmed by a major director.
A terrifyingly trivial stereotyped score makes the movie almost unwatchable.
In 1839 a captured black slave, Cinque, manages to free himself of the chains
that bind him
and to free the other slaves. They emerge from the belly of the Spanish ship "La
Amistad" and slaughter most of the crew. They keep two Spanish sailors to guide
them back to Africa, but the two steer the ship towards America.
When they reach the USA coast,
they are immediately arrested and taken to jail. Luckily they are in a northern
state where blacks are free.
But they don't speak any English and therefore cannot tell their story.
They are accused of the massacre of the ship's crew. Taken to court, they
end up being at the center of a complex case: they are claimed by the
Spanish queen, the two surviving Spanish sailors, a business man and the
USA sailors who rescued them.
The only people who care for the poor Africans are two
abolitionists, a white and a black former slave, Joadson (Morgan Freeman).
A young attorney Roger, specialist in ownership cases, offers his services to
them, explaining that the Africans will win their case only if someone proves
that they were acquired illegally in the first case. And they were: the
Spaniards bought them in a British colony where the slave trade was banned.
But they now claim that these are slaves escaped from Cuba. Roger proves in
court that the men don't speak a word of English, but the business man
produces a bill of sale to stake his claim.
The legal charade is watched by the puzzled Africans who don't understand a
thing of what is going on. An interpreter is comically incapable of making
himself understood or understanding them.
Roger and Joadson search the ship and find maps that prove the blacks were
taken from Africa, not Cuba.
However, their case is jeopardized by national and international politics.
The president is running for reelection and has no appetite for hurting the
feelings of the queen of Spain and of the southern pro-slavery states.
So he appoints a new judge to make sure that the men are convicted of murder
and speedily returned to Spain. Joadson begs
the former president of the USA (Anthony Hopkins), a well-known abolitionist,
to help, but he is retired and has no appetite for politics.
Roger finally finds a reliable interpreter, so that Cinque can tell his story
at the trial. A flashback shows how his people were captured, then sold.
On the boat the women were raped, some of the men were thrown to the sea
because there wasn't enough food. Moved by Cinque's account, corroborated
by the testimony of a USA admiral who confirms that the tale is credible,
the judge rules in favor of the Africans. The Africans are sent free while
the Spanish sailors are accused of mass murder. At a lavish banquet the racist
representative of the South convinces the president to appeal the sentence
to the Supreme Court. Joadson asks for the former president's help again,
and this time he accepts. Imprisoned again, Cinque is initially hostile
to everybody but then demonstrates his intelligence by asking tough questions
about the legal system. The former president invites him to his house and
becomes his friend. Cinque is allowed to accompany him to the Supreme Court,
where the former president gives a moving speech and wins the case. Cinque
and his men are returned to their village in Africa, while the admiral is
charged with destroying the fortress of the slave traders. Ironically,
a civil war among black tribes costs Cinque's freedom again: this time he is
sold into slavery by his own people.
The Lost World: Jurassic Park (1997) ha tutti i difetti delle
continuazioni. Piu` che altro, e` una continua fuga dai dinosauri.
L'attrazione sta tutta nelle bestie e l'investimento
e` stato tutto nella costruzione delle bestie. La storia e la recitazione
sono approssimative.
John Hammond torna, debole e anziano, nelle vesti dell'amante della natura,
deciso a proteggere un'altra isola, che venne usata come un laboratorio per
quella famosa, nella quale i dinosauri sono ancora liberi. Nella prima scena
si e` visto che hanno martoriato la figlia di due coniugi in vacanza capitati
casualmente sull'isola. Hammond tema che presto la notizia dell'esistenza
dell'isola si diffondera`.
Ian Malcolm accetta l'incarico dopo che Hammond gli rivela che la sua ragazza,
Sarah Harding, e` gia` sull'isola. Con Ian partono altri tre esperti e di
nascosto si imbarca anche la figlia nera di Ian, Kelly.
Appena arrivano all'isola incontrano Sarah e immediatamente le vite di questa
e di quello vengono messe a repentaglio dai mostri.
Arriva anche la troupe di un ricco, Peter Ludlow, deciso ad aprire uno zoo di
dinosauri a San Diego.
Si e` portato dietro un esercito di soldati capitanati dal cacciatore
e avventuriero Roland Tembo.
Gli scienziati osservano impotenti gli uomini di Ludlow che catturano
dinosauri. Uno di loro e` in realta` un uomo d'azione, reclutato per l'appunto
per questa evenienza. Libera tutti gli animali.
Un cucciolo e` ferito e lo portano nel loro carrozzone, dove naturalmente i
genitori vengono a reclamarlo. Il carrozzone viene scaraventato sull'orlo di
un precipizio, dove rimane per un po' penzolando finche' Ian, Sarah, Kelly
e i loro sopravissuti riescono a uscire dai rottami. Cadono pero` subito nelle
mani di Ludlow e dei suoi, venuti a riprendersi la cacciagione. Devono pero`
far subito pace e mettersi in marcia per arrivare all'unica radio rimasta
sull'isola, quella del laboratorio abbandonato. Per arrivarci devono passare
attraverso la parte piu` infestata dell'isola, e uno dopo l'altro gli uomini
di Ludlow vengono divorati dai dinosauri in un crescendo di horror.
Nel villaggio il terrore aumenta perche' ad essere minacciate sono Sarah e
Kelly, protette soltanto piu` da Ian. Arrivano comunque i soccorsi a portarli
in salvo.
Ma il cacciatore, anch'egli sopravvissuto, e` riuscito a catturare un cucciolo
e una madre e Ludlow li porta trionfalmente negli USA. Peccato che il dinosauro
si liberi e divori l'intera ciurma, poi scenda dalla nave e semini il terrore
in citta`, in stile King Kong. Il dinosauro cerca il suo cucciolo e Ian e Sarah
costringono Ludlow a rivelare dove viene nascosto. Fanno in modo che il
dinosauro lo ritrovi. Ludlow tenta di opporsi ma viene sbranato. Ian e Sarah
riescono poi a rinchiuderli nella stiva della nave.
La trama e` talmente ridicola e impossibile da far arrossire di vergogna.
Spielberg e' un regista fortemente legato all' esperienza televisiva. Da
quell' esperienza SPielberg ha imparato a trattare con il grande pubblico.
IL suo cinema nasce da una sintesi enciclopedica di tutto lo scibile popolare
contemporaneo, dai fumetti di Disney agli UFO, dalle favole per bambini al
western. E' un cinema che deve molto alla capacita' di amalgamare generi
diversi, utilizzando contemporaneamente tanti linguaggi universalmente
riconosciuti. E' un cinema che viene prodotto all' insegna della fruizione
immediata. E a tal fine Spielberg impiega l' arma piu' efficace: il patetismo.
|
The war movie Saving Private Ryan (1998) is as
melodramatic as it gets, with lengthy battle scenes, and, in general,
a plot borrowed by western movies,
with Tom Hanks replacing John Wayne as the doomed hero, the Germans instead
of the "Indians", and the US air force instead of the cavalry.
While it's all very stereotyped, the battle scenes are among the most
elaborate and sensational ever.
A group of visitors follows an old man as he walks down the path of
a military cemetery in France. He stops by a US flag and, with tears in his
eyes, kneels in front of a grave. The film tells the story of what happened
in June 1944 during the Allied landing in Normandy.
Soldiers on boats are preparing to land while bombs explode around them.
They are massacred by German fire.
Hundreds of dead and maimed soldiers are left behind before the US troops
can dislodge the Germans from their positions (a 25-minute battle scene).
John Miller (Tom Hanks) is their captain.
The camera shows us the name of one of the dead soldiers: "Ryan, S".
We then see an office where dozens of typists are typing condolences letters
to the families of the dead.
Someone realizes that three letters are about to go out on the same day to
the same mother: by a horrible coincidence, she has lost three sons in one day.
The case is brought to the attention of a general.
There was a fourth one in the military and he is somewhere in Normandy.
We just saw him laying dead on the beach.
The mother lives in an isolated farm. She sees from the window a car driving by.
She knows immediately what it means and collapses to the floor.
The general meanwhile orders that the remaining Ryan be found and brought back
to his mother.
The order is delivered to John in Normandy. John, knowing that it's like finding
a needle in a haystack, gathers a squad, including a clumsy rookie who speaks
French and German, and heads out in open fields that are still teeming with
German soldiers.
John and his squad run into a small battle and helps the US troops.
One of his men gets killed when he tries to rescue a French child.
They do find a Ryan but he's not the right one.
They meet another unit and check all the tags of dead soldiers.
Then they ask around and find that a Ryan is protecting a bridge nearby.
They realize that there is a German machine gun on route. John decides
to attack even though some of his men don't see the point: their mission
is to find Ryan not to win the war. They take the machine gun but one of John's men is killed.
The men are angry at the surviving German and plan to kill him after making
him dig the graves for their buddy and for others dead bodies lying around, victims of the same machine gun.
John walks away and cries alone.
The German begs for his life and even sings the US anthem.
Tim the interpreter translates what the soldier is saying and implores John to spare his life.
John decides to let him go. His men are not happy. One of them yells at John
and walks away to desert. John's sergeant Mike
threatens to shoot the deserter calling
him a coward. Just when the confrontation is getting out of control, John tells
them that before the war he was a high-school teacher in a small town, and
every time he kills a man he feels further away from home.
The rebel shuts up and rejoins the ranks.
They bury the fallen soldier and resume their trek towards the stranger Ryan,
who doesn't know that they are risking their lives to send him home.
They run into a German tank that has been ambushed by fellow US soldiers.
They help eliminate the German soldiers and discover that one of them is
their Ryan.
Ryan and a few other paratroopers are defending a bridge among the ruins.
John tells Ryan that all of his brothers are dead and that he has to leave.
Ryan recovers from the shock and refuses to abandon his fellow soldiers
given that the bridge is a strategic place and the lives of others depend
on holding that bridge.
John's men explain to him that two men have died in order to find him.
John himself reminds him of his mother, who already lost three sons.
Ryan doesn't change his mind: he refuses to leave.
John and his men have no choice but to help Ryan and his fellow soldiers.
The earth literally shakes as the Germans are approaching.
When the Germans arrive, in overwhelming numbers and protected by tanks,
the combined troops of John and Ryan put up a heroic fight, mostly using
improvised explosive decides, but most of them
are killed, including John himself, ironically shot by the very German whom
he had allowed to escape (another very long battle scene).
John's killer is executed by the very Tim who didn't want John to execute the same German (Tim has been hiding terrified for most of the battle, unable
to save his buddies as they were killed one by one).
Reinforcements arrive and wipe out the Germans, but it's too late for John:
John dies in front of Ryan. Only one of his men, besides Tim, has survived,
the one who wanted to desert.
The narrating voice of the general reads the letter sent to Ryan's mother
informing her that her son is alive.
The film returns to the initial scene in the cemetery. The old man kneeling
on John's tomb is private Ryan. Behind him is his family, that wouldn't exist
without John.
The old man hopes that his life deserved the sacrifice of all those men sent to find him.
Artificial Intelligence (2001) is an embarassing hodgepodge of
Hollywoodian stereotypes, terribly slow and lengthy, pointless and devoid
of any message, although salvaged by mesmerizing visual effects.
The plot borrows from countless fairy tales and in particular Collodi's "Pinocchio".
In pratice, this is a sci-fi version of "Pinocchio", with the addition of
elements taken from vintage
horror movies, Dickens novels, Lucas' "Star Wars" movies and
Lewis Carroll's "Alice in Wonderland".
The film takes place in a distant future in which greenhouse gases have
caused a planetary catastrophe and most cities are now islands in the ocean.
Mankind is being served by a race of robots that look and behave like
humans. William Hurt is a scientist who has an ambitious goal: create a
robot that not only behaves but also feels human emotions.
The idea is that robots serve only a materialist goal, but do not provide
any help for the most important need: to be loved, like a child loves
her parents. After all, God created Adam to love him.
In a mere
20 months, the scientist builds the first robot-child, David. In the meantime
a couple, Henry and Monica, is mourning their son, that is de facto dead
although still kept alive in a clinic. To replace the son,
Henry buys the child-robot (David) and Monica slowly gets attached to it.
Henry warns Monica that, once "imprinted" with the notion of a mother,
the robot will not be recyclable anymore: if they return it, it will be
destroyed. Eventually, Monica decides she wants David and "imprints" him
with the magic words.
David is a wonderful child, who plays with super-toy Teddy, an old toy of
the dead child.
The ethical issue, as the scientist said at
the beginning is that David loves his mother and desperately needs to
be loved. That was the whole point of the experiment. The problem is that
the dead child, Martin, resuscitates and is taken back in the family.
Needless to say, Martin is jealous of David and does everything he can
to set his parents against him. At one point, Martin convinces David to
cut a lock of their mother's hair, except that she wakes up and Henry
believes David was about to hurt her.
Teddy collects the hair.
When David, harassed by other
children, accidentally grabs Martin and almost drowns him in the swimming
pool, Henry talks Monica into getting rid of David, perceived to be
a dangerous, uncontrollable machine.
Monica does not have the heart to destroy the robot-child. Instead, she
leaves him in the forest with the Teddy bear. David is shocked and terrified.
He dreams of becoming a real child, like Pinocchio.
The two wander around until
they see a truck dump robots' parts. The moment the truck moves away,
a crowd of disfigured robots appears, each robot scavenging for a missing
or broken part. One of the robots is Joe, a robot-lover, a gigolo that
women can hire to fullfil their desires, and who has been framed with
the homicide of one of them by her husband. A huge flying machine attacks
the robots and captures them all. They are taken to an arena where an
excited crowd is listening to a rock and roll band. Each robot is taken
and blown up or burned for the enjoyment of the crowd. The orgy of
destruction is interrupted when Teddy alerts a girl that one of the robots,
David, is a child. David is so realistic that the audience believes him to
be a child and revolts against the hunter of the robots.
Joe, David and Teddy can escape.
Unbeknownst to them, the scientist's assistants are following their every move.
David, obsessed with his plan to become a child so his mother will take
him back, begs Joe to help him find the Blue Fairy of Pinocchio's tale.
Joe takes him to an amusement park where a Dr Know tells them she lives
in Manhattan. The police raids the place, but David, Joe and Teddy manage
to steal one of their helicopters. They reach Manhattan, which is now
in ruins and submerged by the ocean. Dr Know sent them to the laboratory,
where David finds another David, who claims to be a real child. David,
terrified that this could mean the end of his search, hits him until he
breaks: it was a machine. The scientist runs to the lab and hugs David.
It has all been a trick to bring him to the lab: the scientist was testing
the robot-child's emotions and determination to win his mother's love,
that's all. Dr Know and everything else were just expedients to bring
David back to the lab. David is unique, as everybody always told him.
But David does not want to be unique: he wants to be human. Unfortunately,
David finds a room where dozens of robot-children are being built.
From that room David can see the "bird" that is his first memory: it is
a statue outside the balcony. David's first memory is the memory of being
built in that laboratory. David jumps from the balcony into the ocean,
but is rescued by Joe (the helicopter has now become a submarine).
Underwater, among the ruins of New York's amusement park, David finds a
statue of the Blue Fairy, while Joe is captured by the police.
David prays and prays and prays the statue to make him human.
A ferrys wheel crashes on them.
Two thousand years later (water turned into ice), David and Teddy are
frozen in the vehicle.
A new civilization roams the icy planet. The creatures wake up David and
David immediately resumes his prayer. Unfortunately, the Blue Fairy
breaks into pieces. The creatures watch curiously this remnant of the
human civilization. They absorb his memories and then recreate his world.
Again, David is "unique", a precious laboratory experiment.
David begs them to recreate also his mother. They warn him that it could
be for only one day, and David accepts. Using the lock of hair that Teddy
kept all along, the creatures bring back Monica and for one day David's
dream becomes reality.
The pathetic destiny of this robot-child, who wants to be treated as a human
but is consistently treated like a lab experiment, is smothered into
countless stereotypes and pointless detours.
It is potentially interesting to wonder whether David is truly touched or
just a robot programmed to look touched and to stubbornly look for love.
Is that what "love" is, just a programmed behavior?
However, the film is too overlong.
Minority Report (2002), an adaptation of a short story by Philip Dick,
is a sci-fi film but, if one removes all the futuristic decorations,
at heart is really a traditional "whodunit" thriller.
The film slowly mutates from a sci-fi dystopian allegory into a (much more
interesting) Hitchcock-ian thriller.
The film completes Spielberg's
transformation from dreaming child to disaffected adult, from the world
of fairy tales to the world of videogames.
The story is a parable of uncertainty: nothing is the way it looks.
It ends up working as a sweeping tour of Hollywood's genres,
seen from the eyes of a victim (victim of his son's murder, duped into
working for a cruel system, charged with murders he did not commit).
It is a pessimistic view of life, although it is rescued at the end by
the inevitable (for Spielberg) happy ending.
Visually, it is one of his most striking films.
On the downside, the virtuoso futuristic setting (the 1000th variation on
Fritz Lang's Metropolis)
is more a distraction than an attraction;
some of the scenes are simply ridiculous (reminiscent of James Bond movies);
the plot is often implausible;
and the film explores serious philosophical issues (free will) and moral issues
(protection of safety versus protection of privacy) with the light tone of a
sci-fi novel.
John enters a futuristic building, which is the site of the
"Department of Pre-Crime". Here scientists have discovered a way to prevent
murders by exploiting the extra-sensory powers of three remote witnesses,
the "precogs",
who are kept all the time in a pond of chemical agents and
who can "see" (and project on a screen) what is going to happen.
John is a pre-crime detective. He is assigned a murder that is
going to be committed by a man: the location is not known.
That murderer is a nice middle-class man, who has no idea he will soon kill
his wife. He has noticed a passer-by in the park across the street.
John analyzes the images of the murder as delivered by the three precogs
and figures out where it is going to
happen. He and his partners rush into their helicopter and head for the house.
The man has pretended to leave the house to go to work, but has waited
outside a tree, and has seen the mysterious passer-by enter his own house.
He now knows that his wife is having an affair and is contemplating murder.
John arrives just in time to stop his hand as he is about to strike.
At home, John watches videos of his son and his wife.
His superior, Lamar, the director of the department, is the one who created this
special unit, but the government has now sent a new supervisor to check if
the system is working properly, before it is installed nation-wide.
This supervisor, Danny, who obviously want to be the new boss of the system,
is a senior detective and collides with John right away.
Danny is a skeptic, John is a believer: the precogs never make
a mistake. Despite John's objections, Danny demands to be taken to visit
the three precogs. Danny knows the reason John took this job is because his
son was murdered and John wants to prevent other murders. John is left alone
with the three precogs. One of them, Agatha, jumps out of the pool, grabs him
and projects the image of a murder. She is trying to warm him of something.
John wants to find out more about Agatha and visits the "prisons" where
those potential murderers are stored, each hibernated inside transparent
cubicles (a city within the city), but it turns out that all records about
Agatha have disappeared.
A new case is detected by the precogs. John begins the visual investigation
of their visions and finds out that the murderer is... he himself, John.
He is going to kill a man named Leo in about 36 hours.
The technician who has witnessed the "investigation" gives him two minutes to
leave the building before he pulls the alarm. On his way out, John is met by
Danny, who tells him that he can save him
in return for John's resignations. This convinces John that Danny somehow
framed him. John prefers to run away. He becomes a fugitive, chased by both
his own (flying) men and Danny's men. Danny corners him in a car assembly
line, but John is lucky enough to get trapped inside a machine that builds
a car around him, a car in which he, John, conveniently runs away under
Danny's eyes. He takes refuge in a forest where one of the inventors of
the system lives (an unlikely version of the fairy queen).
Now an elderly lady,
she once was one of the scientists who raised the precogs, and tells
him that the three precogs are merely the ones who survived the diabolical
experiments of the past. She also reveals that precogs sometimes disagree
about what is going to happen in the future (in other words, more
than one future is possible for the presumed murderer), but
the "minority report" gets carefully concealed. John is infuriated at the idea
that he may have put in jail people who had an alternative future, who were not
necessarily going to become murderers.
She advises him not to trust anyone and to look for his minority report.
The minority report is stored inside the precog who predicted it.
All that John has to do is to kidnap Agatha and "download" his minority report
from her mind.
John begins by buying a new pair of eyes on the black market, because otherwise
the countless cameras of the system will detect his presence wherever he goes.
The operation is performed by a former criminal, a madman whom John himself
arrested.
In the meantime, Danny interrogates John's ex-wife, Laura. She tells him how much
John suffered from the loss of their son. She divorced him because she could
see her son in his eyes all the time.
Despite being chased by the whole department, John manages to enter the
building, kidnap Agatha and leave undisturbed. Agatha turns out to be just
a human being like anyone else, with emotions and fears. He has to carry her
because she's too weak to walk. The bad surprise is that she doesn't have any
minority report: the precogs agree that he is going to kill this Leo.
And she keeps replaying the same movie of the murder.
John now realizes that he was not framed by Danny.
John finds the building where the murder is supposed to occur and enters it.
He finds the very room of Agatha's movie. On the desk he finds dozens of
pictures of children, including his own: Leo is the man who killed his own
son, and many others. Agatha begs him to change the future, because she is
tired of forecasting murders that really happen. Thirsty for revenge and
justice, John beats Leo, pulls the gun and... his watch's alarm goes off.
He had set the alarm to go off exactly
when the murder was supposed to take place. The alarm gives him the strength
to stop. John proceeds to arrest Leo.
But the surprises are not over yet: Leo complains. If John does not kill him,
his family will not get any money: he has been promised the money for his
family in return for playing the murderer of John's child, and inducing John
to kill him. In fact, Leo grabs the gun and forces John to kill him,
exactly the way that Agatha had predicted.
As despicable a person as he may be,
everything that Danny told him turned out to be true: the system was inhumane,
the precogs are fallible, and he, John, is a murderer.
On the other hand, the one man whom John truly worshipss, his boss, turns
out to be a cruel, cynical, selfish man.
The net effect of this event is to prove that the system is infallible:
even one of its most distinguished members, John, could not escape its
perfection and carried out a murder that he had desperately tried to avoid.
Surprisingly, Danny is the one who is not happy. He, an experienced detective,
senses that John was framed. Lamar, on the other hand, is happy: his
invention has been proven infallible.
Danny has understood that Lamar is the one who framed John. Danny
figures out that the old man committed a murder (he killed Agatha's mother)
and managed to hide it by imitating an attempted murder, so that the
technicians would think that it was the old murder
(recorded and prevented by the precogs), an "echo",
when in reality it was
a new one about to happen (recorded only in Agatha's mind).
Lamar pulls out the gun (a gun that belongs to John) and kills Danny,
and all of this takes place in John's apartment, so that John will be
charged with this murder too.
(Note: how come the precogs did not foresee this murder?)
The old man now has to eliminate the only evidence of his murder, and
that evidence is inside Agatha's mind.
John and Agatha are still fugitives. They drive to John's wife, Laura. She tells
the old man that John is there, thinking that he is the only one who can
help John. The police arrive in a few minutes and arrest John for the murders
of Danny and Leo, while Agatha is returned to the pond.
John is delivered to the "prison", hibernated in one of the transparent cages.
Laura visits Lamar. Freed of Danny's competition, and credited
with the perfect record of the system, Lamar is about to be confirmed
as the director of the project. Laura asks him about Agatha's mother.
The old man betrays himself (he says he never heard of her, but then mentions
that she was drowned).
Laura takes justice into her hands. She enters the building with a gun and
frees John. John has figured out why the old man killed Agatha's mother:
Agatha was one of the many children taken from their parents to be turned into
experiments, and proved to be the best one at predicting the future, but her
mother wanted her back, and the project would have failed without Agatha.
John has also figured out that Lamar killed his son in order to motivate him
to join the project.
Laura, John and a friend at the building conceive a way to project Agatha's
"memory" of the murder on the walls of the room where a reception is being
held in Lamar's honor, in front of hunderds of people. John is already there,
ready to confront Lamar.
In the pond, Agatha predicts the murder of John, and then predicts the murder
of Lamar. Lamar does pull the gun to shoot John, but then shoots himself.
The project is shut down.
Catch Me if You Can (2002), scripted by Jeff Nathanson and based on a true story, is the semi-farcical biopic of a conman. Spielberg toys with the ancestral fairy tale of the cop and the thief,
making the thief look a lot smarter than the cop but the cop a lot wiser than the thief.
The film opens in a harrowing French prison, where a US prisoner named Frank seems to be dying and a US cop, Carl, is trying to having extradited to the USA.
Carl obtains that Frank be transferred to the prison's hospital, but Frank proves to be a good actor as he immediately escapes. Nonetheless, he is captured again.
A flashback shows Frank as a teenager living with his father and his French mother. His father was a conman but is now being persecuted by the government and virtually bankrupt. Frank admires his father but the family has to move to a poor
neighborhood. Frank starts his own career of conman by pretending to be a
substitute teacher in the school where he is transferred.
One day Frank catches his mother with a lover, and a little later he is told
that his parents are divorcing and he has to pick one to live with.
Frank instead decides to run away. A keen observer, he learns how to scam
landlords and banks. Eventually, he finds a way to sneak into an airplane
as a co-pilot. His co-pilot career allows him to cash checks all over the world.
At this point he gets the attention of the FBI, notably detective Carl.
Carl easily tracks him down to a motel but Frank pretends to be a secret service agent and fools Carl.
Frank starts a new life and again Carl is placed in charge of investigating
this new cheque forger. When Carl is about to get him, again Frank runs away.
But now Carl knows Frank's real name and gets a picture of him from his mother,
and realizes that he is the fake secret agent who once fooled him.
Frank falls in love with a nurse at the hospital and pretends to be a doctor there. Brenda sounds like a shy virgin but promptly falls into his arms and confesses that she had an abortion and for that was expelled by her wealthy but very religious parents. Frank decides to propose and faces Brenda's father, who is a powerful lawyer. The father is not easily fooled and presses Frank to confess, which Frank does. Nonetheless the girl's father gives his blessing to the marriage.
Frank keeps seeing his father, who is getting poorer and poorer.
Carl tracks down Frank and shows up at the lavish engagement party.
Frank barely manages to escape and tells the girl to meet him at the airport two days later. When she shows up at the airport, however, Frank realizes that she has tipped the FBI whose agents are everywhere. Frank abandons the girl and
becomes again a fake airline pilot. Carl and his agents patrol in vain the airport: Frank manages to board a plane to France thanks to his uniform and to being surrounded by sexy flight attendants.
Frank's cheques keeps appearing and, thanks to the opinion of expert printers, Carl tracks him down to France, to his mother's hometown. The two face each other in a giant printing room and Carl convinces Frank to surrender. The French police, however, takes custody of him. And now we are back to the present. Carl has taken Frank on a plane to the USA. On the plane he reveals that Frank's father died in a silly accident. Frank manages to escape from the toilet of the airplane and
runs to his mother's new home, where he discovers that she is now the mother of a little girl. Frank feels completely abandoned. When Carl and his agents arrive, he surrenders. Carl visits him in jail and realizes that Frank can be useful to
solve crimes similar to the ones Frank committed. Carl obtains that Frank be
released to his department. Frank gets quickly bored of office work and one day escapes. Carl finds him at the airport, impersonating again a pilot, but this time Carl doesn't stop him. Carl is convinced that Frank will come back.
And in fact Frank does so.
The film ends informing us that
Frank continued to work for the FBI, got married and had three sons.
The Terminal (2004), written by screenwriters
Sacha Gervasi,
Jeff Nathanson
and
Andrew Niccol,
would like to be a hilarious comedy like Spielberg hasn't made since 1941 (1979), but the plot is ridiculously stereotypical and implausible.
An international traveler, Viktor, lands in New York and is stopped at
immigration because his country just suffered a coup and all visas from that country are suspended. The superintendent of the airport, Dixon, apologizes and tries to
explain to Viktor, who only speaks broken English, that he is stuck at the
airport until the diplomatic situation is resolved. Dixon offers him
meal vouchers and tells him he has to wait patiently.
One day goes by, then another one, and Viktor remains in this limbo, forced
to eat and sleep in the international terminal of the airport.
Every day he shows up in the immigration line and the female agent, Dolores, denies him entry.
Viktor starts living in a gate under renovation. Dixon and his agents watch
his moves on camera. Dixon doesn't know what to do with Viktor.
Indian janitor Gupta has only one passtime: he washes the floors and then watches absent-minded passengers slipping on it. Baggage handler Joe organizes poker games among the airport staff. Truck driver Enrique is in love with immigration officer Dolores and asks Viktor to ask Dolores questions about her so he can flirt with her.
Viktor also runs into Amelia, an attractive flight attendant who is dating a married man.
All the while, Viktor holds on to a mysterious can.
Dixon, knowing that many illegal immigrants enter the USA all the time, decides to get rid of Viktor with a semi-legal trick: he tells Viktor that for a few minutes the security guards will leave their positions. Viktor however does not take advantage of the opportunity to leave the airport.
Viktor needs money to invite Amelia to dinner and looks for a job at the airport.
One day the construction workers catch him remodeling the gate where he lives and hire him.
Viktor is now in love with Amelia, whose love life is a mess. Viktor's friends help him browse the airline's schedule so he knows when she lands in that airport
and he's there to meet her. They become friends but Amelia is slave to the married man even though she knows that the man is a cheater.
Thanks to Viktor, Enrique and Amelia get married.
Viktor even becomes a hero when he helps a Russian man detained because he was carrying medicines: Viktor, asked to be the translator, pretends that the medicines are for a goat, in which case it's ok to carry them into the USA. Dixon knows that Viktor lied and becomes hostile.
Viktor uses the money he earns to buy books and improve his English.
After learning that Amelia is a fan of Napoleon, he starts buying books about Napoleon.
Viktor's friends improvise a fancy dinner for Viktor and Amelia, but Amelia is still an elusive dysfunctional woman.
One day Viktor explains the meaning of the mysterious can: it contains autographs of jazz musicians that his father collected. Only one is missing and that's Viktor's reason for coming to New York: he promised his father to get that last autograph.
Finally, the war in his country ends. Amelia brings him a pass to enter the USA,
but that also means that Amelia is back with her married man (a government official). Viktor is ready to leave the airport but Dixon is now a bitter enemy: Dixon wants Viktor to fly back home or he will fire and arrest all of his friends at the airport. Viktor walks to the gate for his flight back home but the friends learn of the intrigue and scheme to delay the flight.
Viktor finally leaves the airport,
finds the jazz saxophonist and gets his autograph. Now he can fly back home.
Munich (2005), the story of the 1972 massacre of Israeli athletes
at the Munich Olympics, is an adaptation of George Jonas' book "Vengeance".
War of the Worlds (2005)
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)
The Adventures of Tintin (2011) is an adaptation of the French cartoon.
The war movie
War Horse (2011) is an adaptation of
Michael Morpurgo's 1982 novel.
Lincoln (2012) is a mediocre biopic.
Bridge of Spies (2015) is a spy thriller set during the Cold War.
The BFG (2016) is a tedious adaptation of a Roald Dahl story.
The Post (2017) tells the story of the "Pentagon Papers" scandal.
Ready Player One (2018) is an adaptation of Ernest Cline's 2011 sci-fi best seller.
West Side Story (2019) is a remake of the famous musical.
The Fabelmans (2022) is an odd
"autobiopic" that fictionalizes Spielberg's own childhood up to the moment he
entered Hollywood.
It's self-indulgent (overlong) self-therapy: many scenes are tedious and redundant, but probably truly reflect real events, whereas others are entertaining but they are probably made up so the movie is passable.
The film opens in 1952 in New Jersey, in middle-class suburbia, where the parents take
eight-year-old
Sammy to see a movie for the first time:
Cecil DeMille’s “The Greatest Show on Earth”.
Sammy is traumatized by the scene in which a train crashes into a car.
They are a Jewish family and the boy asks for a special gift for Hanukkah: a train set.
Sammy uses a toy car to reenact the accident, angering his father because he damages the gift.
His mother has the idea to use
father’s 8mm movie camera to
record the simulated accident, so Sammy can watch it over and over again without destroying toys.
One day, over dinner, Sammy’s father and his best friend and coworker Bennie, who is like an uncle to Sammy, discuss the pioneering computers that they are building.
Sammy keeps watching the crash over and over again.
Then he starts filming silly games played with his siblings.
One year later, his father has a chance to move to Arizona to work on computers and takes his best friend Bennie with him.
Sammy films the whole trip.
Years later, Sammy films a boyscout excursion during which the boys find and later sell scorpions.
Sammy makes a silent western movie using his schoolmates as actors and it’s a success.
Meanwhile, his mother
Mitzi
plays the piano: she was trained to become
a concert pianist but gave up her career in order to raise four children (Sammy is the oldest).
During a camping trip Sammy films his drunk mother dancing in a white transparent gown.
Mitzi's mother dies surrounded by the family.
Sammy’s mother mourns her and dreams that she warns her against someone who is coming to visit.
Sure enough, the following day, Mitzi’s lost uncle shows up. He has worked in a circus and in the movies. He encourages Sammy to devote himself to the movies, but also warns him that they will tear his soul apart.
Sammy’s father asks Sammy to make a video of the family events to cheer up his mother who is still sad. Sammy's father also breaks down that he feels something is wrong in the family.
Watching back the videos of his family, Sammy notices scenes in which his mother is clearly kissing his father’s best friend Bennie: that's what is wrong.
Sammy is terrified by what he sees.
His father, who seems unaware, is devoted to Mitzi and moved by her piano playing.
Sammy projects the videos to the whole family, omitting the compromising scenes.
Sammy’s home movies become more ambitious. He’s a passionate director.
His parents are proud of him. His mother would like to hug him but he shuns her. He keeps being disrespectful to her and eventually she confronts him.
He shows her the compromising scenes that no one else has seen.
She is devastated to learn that he knows of her secret love.
Sammy’s father has the opportunity to move to California to keep working on his computer projects at the famous IBM research center.
Bennie doesn’t believe in his ideas and doesn’t want to follow him.
As a farewell gift, Bennie gives Sammy a brand new camera. Sammy initially refuses: he has decided to stop making movies. But Bennie insists. Sammy gives him money for it, refusing it as a gift. Bennie hugs him and, unseen, returns the money. And predicts that Sammy will make movies again. After all, Sammy will be in California where everybody makes movies.
During the driving trip to California, Sammy’s mom breaks down, unsure whether her husband guessed or not, and Sammy is the one who cheers her up.
Sammy is bullied by racist kids at school for being a Jew.
Sammy’s mother had the crazy idea to adopt a monkey.
At school one of the bullies, Chad, wants him to apologize for killing Jesus, Sammy refuses.
Another bully, Logan, insists. Sammy has seen this kid, Logan, kiss a girl who is not his girlfriend and tells the girlfriend. Logan punches Sammy in the nose.
Sammy is now resentful towards his father because the whole family hates it there, where they are the only Jews.
Sammy cryptically accuses his father of running away rather than moving there for a better job.
A very religious girl, Monica, takes it upon herself to initiate Sammy to Jesus, and she becomes his girlfriend. Sammy takes up the camera again and films the kids in their everyday California activities. Sammy’s father and mother decide to separate. She misses the old place, and the children (who are no longer children) are convinced that she misses Bennie.
When they graduate from high school, Sammy ask Monica to move with him to Hollywood, but she refuses. At the prom, Sammy projects a video about the kids that glorifies the very Logan who bullied him. The video makes Logan cry and repent. Logan even defends Sammy from the other bully, Chad.
Sammy, now encouraged by his father, finds a job in a Hollywood studio.
His boss introduces him to John Ford (played by David Lynch), who only tells him something cryptic about horizons in pictures.
|
|