Sleater-Kinney are Corin Tucker, Carrie Brownstein and Janet Weiss. Tucker and Brownstein, both singers and guitarists, launched the project in Seattle around 1994. They have recorded four albums: Call The Doctor, Dig Me Out, The Hot Rock, and now All Hands On The Bad One. We have emailed Brownstein a few questions, and here are the answers.
How did you start? Are you trained musicians? How did you decide to start
playing rock music?
What was your relationship with the "riot-grrrrls" movement?
with the Seattle scene? What was your initial audience like?
Influences? Models? Inspirations? (Musical and non-musical). Especially
singers. As you mature and improve, who do you look to? Anybody you have
discovered over the years who has helped focus your direction?
Many songs, especially on the last two albums, sound more like girl chats
than conventional songs. How do you manage and structure the two-singer
approach to a song?
How do you see your three previus records in retrospect? Are they snapshots
of your personae at the time, steps in a linear evolution... Good memories,
bad memories. Favorite songs...
How did the new record come to be? Did you conceive it a unified, homogeneous,
concept album, or as a collection of unrelated songs?
As you explore more sophisticated song structures, don't you feel that the
two-guitar line-up is limiting? Sometimes I feel like you are using a guitar
like a cello or a violin, it's just that you have to use a guitar. Ever felt
the impulse of adding other instruments? What do the guitars give you that
other instruments wouldn't give you?
Do you agree that this is your most melodic effort, and probably the less
"violent"? If yes, how comes? If not, name songs that contradict my statement.
Where do you see yourself going next? What is S-K going to sound like 3-5
years from now?
Do you feel that you are still part of a scene? If yes, what do you think
of that scene? If not, what do you think of rock music today in general?
Favorite bands?
Is rock the right medium to express intimate, personal themes? Given that rock
is entertainment, and more often than not is also business, does it make sense
to express one's feelings in a context that calls for fun and money?
|
(Copyright: Rockerilla)
Sleater-Kinney sono Corin Tucker, Carrie Brownstein e Janet Weiss. Tucker e Brownstein, entrambi cantanti e chitarristi, lanciarono il progetto a Seattle nel 1994. Hanno alle spalle quattro album (Call The Doctor, Dig Me Out, The Hot Rock, e adesso All Hands On The Bad One) che hanno segnato un'epoca nell'emancipazione rock della donna, in particolare sposando le grezze armonie delle Bikini Kill a liriche da brivido. Le urla terrorizzate di Tucker e Brownstein cercavano momenti altissimi di pathos. Le musiche erano un puro "di cui". Nell'arco di quattro album, pero`, le reporter di un tempo, che mandavano telegrafici dispacci dal fronte femminista, ancora intrisi di sangue mestruale, sono progressivamente diventate anche musiciste. Se hanno perso qualcosa in grinta garage-rock e acume sociopolitico, hanno d'altro canto guadagnato molto in fatto di varieta` e emozioni. Brownstein e` un po' la portavoce del trio e a lei abbiamo rivolto alcune domande.
Come avete cominciato? Perche' decideste di cominciare a suonare?
Quali erano i vostri rapporti con il movimento di Olympia delle
"riot-grrrrls"? e con la scena di Seattle? Chi era il vostro pubblico
iniziale?
Influenze? Idoli? Fonti d'ispirazione? Man mano che maturate e migliorate,
a chi guardate? Chi avete riscoperto nel corso degli anni?
Molte canzoni, specialmente sugli ultimi due album, sembrano piu`
discorsi fra ragazze che canzoni tradizionali. Come fate a strutturare
l'approccio a due cantanti alla canzone rock?
In retrospettiva cosa pensi dei vostri tre dischi precedenti? Sono fotografie
delle vostre personalita` a quel tempo, passi di un'evoluzione lineare...
memorie positive, negative...?
Cosa ci racconti del nuovo disco? E` un'opera concepita per essere unificata,
omogenea, un concept, o una raccolta di canzoni scollegate?
Man mano che esplorate strutture musicali piu` sofisticate, non pensate che
la formazione a due chitarre sia limitata? A volte sembra quasi che stiate
usando la chitarra come un violoncello o un violino, ma siete costrette a
farlo con un chitarra. Non vi viene la tentazione di aggiungere altri
strumenti? Cos'hanno le chitarre che gli altri strumenti non hanno?
Siete d'accordo che questo e` il vostro lavoro piu` melodico e probabilmente
il meno violento?
Come ti vedi procedere in futuro? Come suonerete fra cinque anni?
Vi sentite ancora parte di una scena? Cosa pensate della musica di oggi
in generale?
Ritieni che il rock sia il medium giusto per esprimere temi personali, intimi?
Visto che il rock e` entertainment, e spesso anche business, ha senso esprimere
i sentimenti piu` intimi in un contesto di divertimento e denaro?
|