Austrian-born conservatory-trained pianist Josef Zawinul (1932) emigrated to the United States in 1958 and joined Cannonball Adderley's quintet in 1962, rapidly
becoming one of the most respected hard-bop pianists.
After the
tentative Money In The Pocket (february 1966), featuring Zawinul on piano, Blue Mitchell on trumpet, Joe Henderson and Clifford Jordan on tenor sax, Pepper Adams on baritone sax, Sam Jones and Bob Cranshaw on bass, Louis Hayes and Roy McCurdy on drums, and
the prophetic The Rise And Fall Of The Third Stream (october 1967), mostly composed by tenor saxophonist William Fischer,
Zawinul contributed to the electronic period of Miles Davis, and penned some of
his best compositions, such as Pharaoh's Dance on Bitches Brew (1969).
Zawinul de facto coined the atmospheric sound of Weather Report with Zawinul (august 1970), featuring trumpeter Woody Shaw, soprano saxophonist Earl Turbinton,
pianist Herbie Hancock and bassist Miroslav Vitous.
The ten-minute Double Image and the 14-minute Doctor Honoris Causa
bridged hard-bop and jazz-rock, bypassing cool jazz and free jazz.
Zawinul perfected his vision of the keyboards in the electronic age
on the Weather Report albums.
He and Annette Peacock can be credited with introducing electric and electronic keyboards into the jazz mainstream.
He articulated a (swinging) vision for electronic jazz on his solo album
Dialects (1985), mostly recorded by himself.
After leaving Weather Report, Zawinul formed the
Zawinul Syndicate and veered towards danceable world-music on
The Immigrants (1988),
Black Water (1989),
Lost Tribes (1992).
My People (1996).
Zawinul also composed
Stories of the Danube (composed in 1993, recorded in february 1996), a symphony, and
Mathausen (composed in 1998), a memorial for the victims of the Holocaust,
Absolute Zawinul
(january 2007)
collects Zawinul's last studio
recordings.
Zawinul died in september 2007.
|
(Translation by/ Tradotto da Alessandro Rusignuolo)
Il pianista austriaco Josef Zawinul (1932), formatosi al
conservatorio, emigrò negli Stati Uniti nel 1958 e si unì il quintetto di
Cannonball Adderley nel 1962, diventando in breve tempo uno dei più apprezzati
pianisti hard-bop. Dopo il tentativo Money In The Pocket (febbraio 1966), con
Zawinul al piano, Blue Mitchell alla tromba, Joe Henderson e Clifford Jordan al
sax tenore, Pepper Adams al sax baritono, Sam Jones e Bob Cranshaw al basso,
Louis Hayes e Roy McCurdy alla batteria, e il profetico The Rise And Fall Of
The Third Stream (ottobre 1967), per lo più composto dal sassofonista tenore
William Fischer, Zawinul contribuì al periodo elettronico di Miles Davis
scrivendo alcune delle sue migliori composizioni, come Pharaoh's Dance su
Bitches Brew (1969). Zawinul, di fatto, diede vita al suggestivo suono dei
Weather Report con Zawinul (agosto 1970), con il trombettista Woody Shaw, il
sassofonista soprano Earl Turbinton, il pianista Herbie Hancock e il bassista
Miroslav Vitous. I dieci minuti di Double Image e i quattordici minuti di
Doctor Honoris Causa hanno creato un ponte tra l’hard-bop e il jazz-rock,
bypassando il cool jazz e il free jazz. Zawinul perfezionò la sua vision a
proposito delle tastiere nell'era elettronica sugli album dei Weather Report. A
lui e ad Annette Peacock può essere attribuita l'introduzione delle tastiere
elettriche ed elettroniche nel jazz mainstream. La sua articolata e oscillante
concezione del jazz elettronico si trova sull’album solista Dialects (1985),
per lo più registrato autonomamente.
Dopo aver lasciato i Weather Report, Zawinul formò gli
Zawinul Syndicate e virò verso una world-music ballabile su The Immigrants
(1988), Black Water (1989), Lost Tribes (1992) e My People (1996).
Zawinul compose anche Stories of the Danube (nel 1993,
registrato però nel febbraio 1996), una sinfonia, e Mauthausen (del 1998), una
commemorazione per le vittime dell'Olocausto.
Absolute Zawinul (gennaio 2007) raccoglie le ultime
registrazioni in studio.
Zawinul è morto nel settembre 2007.
|