Skiantos were Italy's answer to punk-rock, but their Monotono (Cramps, 1978)
was hardly derivative of the British models. In fact, it was more derivative
of the Italian vaudeville, and, better, of high-school pranks.
A demented merry-go-round of jokes and gags, this album was everything that
Italian music had never been: irreverent, reckless, eccentric, sick.
Where the other Italians (whether singer-songwriters or prog-rock bands)
were romantic and erudite, Skiantos were escapist and barbaric.
It was, in fact, a caricature of punk-rock, closer to the
Dictators than to the
Sex Pistols.
Their first album had been Inascoltabile (1977), a collection of 14
"unlistenable" tracks improvised live in the studio.
Two more classics of demented rock ("rock demenziale") followed,
Kinotto (1979), barely better arranged and slightly more danceable,
and Pesissimo (1980), a return to the rawest sound.
The musical qualities of their ditties did not improve in the 1980s:
Ti Spalmo La Crema (1984),
Non c'e' Gusto in Italia ad Essere Intelligenti (1987)
and
Troppo Rischio Per un Uomo Solo (1989)
were still as inept and childish as usual.
Although their invention was becoming rapidly obsolete,
Skiantos continued releasing albums:
Signore Dei Dischi (1992),
Saluti da Cortina (1994),
Doppia Dose (1999).
|
(Translation by/ Tradotto da Ascanio Borga)
Gli Skiantos furono la risposta dell'Italia al punk-rock, ma il loro Monotono
(Cramps, 1978) era ben poco un derivato dei modelli britannici. In effetti, era
maggiormente influenzato dal vaudeville italiano, o, meglio, dagli scherzi da
liceo. Un girotondo demenziale di scherzi, gags, questo album e' stato tutto
cio' che la musica italiana non era mai stata: irriverente, spericolato,
eccentrico, malato. Laddove gli altri italiani (sia cantanti-cantautori che band
di progressive-rock) erano romantici ed eruditi, gli Skiantos erano evasivi e
barbarici. Era, di fatto, una caricatura del punk-rock, piu' vicina ai Dictators
che ai Sex Pistols. Il loro primo album fu "Inascoltabile" (1977), una raccolta
di 14 tracce "inascoltabili" improvvisate live in studio. Seguirono due altri
classici del rock demenziale, Kinotto (1979), appena meglio arrangiato e
lievemente piu' danzabile, e Pesissimo (1980), un ritorno al loro sound piu'
grezzo.
Le qualita' musicali delle loro canzonette non migliorarono durante gli anni
1980: Ti Spalmo La Crema (1984), Non c'e' Gusto in Italia ad Essere Intelligenti
(1987) e Troppo Rischio Per un Uomo Solo (1989) furono ancora inetti e infantili
come sempre. Sebbene la loro invenzione stava diventando rapidamente obsoleta,
gli Skiantos continuarono a pubblicare album: Signore Dei Dischi (1992), Saluti
da Cortina (1994), Doppia Dose (1999).
|