Mira is a quartet from Tallahassee (Florida) that draws inspiration from
British shoegazing and dream-pop.
Tom Parker's hypnotic guitar patterns, a gentle strumming that occasionally
soar in epic drones,
and Alan Donaldson's sly, jazzy drumming
build up supernatural atmospheres that Regina Sosinski's suave and airy
vocals fill with a sense of ecstasy and wonder.
While the method may sound repetitive, the music on
Mira (Projekt, 2000) spans an impressive range, from
renaissance madrigal (the solemn, cello-based Alone)
to spaced-out psychedelic work-out (Cayman, Real),
from breezy folk-rock (Dry) to disquieting noisy
(the monster distortion of Something Ventured).
A lengthy track, In The End, crowns and summarizes the work with its
majestic and doleful psychodrama.
While Mira quotes countless bands of the last decade
(Cocteau Twins, Dead Can Dance, My Bloody Valentine, Lush, Bjork, not to forget
New York's Hugo Largo), the flying vocals and the minimalist arrangements
concoct an original form of trance.
Apart (Projekt, 2001) is no less derivative. Plus it doesn't retain any
of the debut's magic.
|
(Translation by/ Tradotto da Walter Consonni)
I Mira sono un quartetto proveniente da Tallahassee (Florida) che trae
ispirazione dagli shoegazer inglesi e dal dream-pop. Gli ipnotici schemi
chitarristici di Tom Parker, un delicato strimpellio che ogni tanto vira verso
epici ronzii, e il lo smaliziato drumming jazzy di
Alan Donaldson creano atmosfere magiche colmate in modo estatico e
meraviglioso dalla voce dolce ed ariosa di Regina Sosinski.
Sebbene la modalità possa risultare ripetitiva, la musica su
Mira (Projekt, 2000) abbraccia un'impressionante gamma di generi, dal
madrigale del Rinascimento (la solenne Alone, a base di violoncello)
alle creazioni psichedeliche fatte di droga (Cayman, Real), dal
brioso folk-rock (Dry) all'inquietante rumore (la grandiosa distorsione
di Something Ventured). Un lungo brano, In The End, corona e
riassume l'opera con il suo maestoso ed afflitto psicodramma. Quantunque i
Mira si rifacciano ad innumerevol bands dell'ultimo decennio (Cocteau Twins,
Dead Can Dance, My Bloody Valentine, Lush, Bjork, e non si dimentichino gli
Hugo Largo di New York), il canto estatico e gli arrangiamenti minimalisti
creano un'originale forma di trance.
|