Skull Kontrol
(Copyright © 1999-2024 Piero Scaruffi | Terms of use )

Deviate Beyond All Means Of Capture, 7/10 (mini)
Zzzzzz.... , 7/10 (mini)
Links:

Skull Kontrol were formed in Washington DC in the fall of 1997 by remnants of the Monorchid (guitarist Andy Coronado and vocalist Chris Thompson, two of the most underrated hardcore musicians of all times), plus drummer Brooks Headly of Born Against and bassist Kim Thompson of the Delta 72.

The debut mini-album, Deviate Beyond All Means Of Capture (Touch & Go, 1999), was an electrifying raid through the annals of blue-collar rock and roll, armed with melodic hooks and solid rhythms. The Skull Kontrol exudes young angry men's attitude, whether they steal the riff and the harmonizing from the Rolling Stones' book of iconoclastic songcrafting (New Rock Critic) or they charge through anthemic punk-rock (Camouflage), whether they howl their desperation with the emphasis of the X (Satan Is Jesus To Me) or they scream an uncontrollable urge like mad dogs (What I Once Feared Has Now Come True). True to the original spirit of rock and roll, the band closes the mini-album with the dischordant saloon romp of Live Bait. The vocals boast the vibrant delivery of Mark Smith of the Fall and the guitar hurls around infectious, angular riffs. Skull Kontrol summarizes the best of Washington's hardcore, agit-prop rock and plain blues-rock (just add a touch of Surgery).

The punk veterans in Skull Kontrol have not lost a gram of force on their second mini-album, Zzzzzz.... (Touch And Go, 2000), which introduces a more tragic overtone and a darker sound. Mater Dolores and In A Different Cage prove that they can write powerful, rocking songs. Primitive Offerings and False Ceilings are prime examples of a unique style, a sort of hardcore version of country music's hoedown, which also resonates with Frightwig's rigmaroles.

(Translation by Walter Consonni/ Tradotto da Walter Consonni)

Gli Skull Kontrol sono stati formati a Washington DC nell'autunno del 1997 da ciò che rimaneva dei Monorchid (il chitarrista Andy Coronado ed il cantante Chris Thompson, due dei musicisti più sottovalutati di ogni tempo nell'ambito della scena hardcore), più il batterista Brooks Headly dei Born Against ed il bassista Kim Thompson dei Delta 72.

Il mini-album d'esordio, Deviate Beyond All Means Of Capture (Touch & Go, 1999), era un'elettrizzante scorribanda attraverso gli annali del blue-collar rock, dotato di "uncini" melodici e di una solida ritmica. Gli Skull Kontrol trasudano un atteggiamento da giovani arrabbiati, sia che sottraggano iriff e il modo di creare armonie dall'iconoclastico songwriting dei Rolling Stones (New Rock Critic) o che puntino sul punk-rock antifonico (Camouflage), sia che ululino la loro disperazione con l'enfasidegli X (Satan Is Jesus To Me) o che urlino un incontrollabile desiderio come cani pazzi (What I Once Feared Has Now Come True). Fedeli allo spirito originale del rock and roll, la band chiude il mini-album con il dissonante divertimento da saloon Live Bait. Le parti vocali vantano il vibrante modo di proporsi di Mark Smith dei Fall e la chitarra scaglia all'intorno riffs malati e spigolosi. Gli Skull Kontrol riassumono il meglio dell'hardcore di Washington, l'agit-prop rock e ovviamente il blues-rock (aggiungono appena un tocco di Surgery).

I veterani punk degli Skull Kontrol non hanno perso un grammo di energia nel il loro secondo mini-album, Zzzzzz.... (Touch And Go, 2000, che introduce un tono più tragico ed un suono più cupo. Mater Dolores e In A Different Cage dimostrano che il gruppo può scrivere canzoni potenti e vibranti. Primitive Offerings e False Ceilings sono eccellenti esempidi uno stile unico, una specie di versione hardcore della musica country delle feste popolari, che riecheggia anche le tiritere delle Frightwig.

What is unique about this music database