Soil is a quintet from Chicago
(guitarists Adam Zadel and Shaun Glass
vocalist Ryan McCombs, bassist Tim King, drummer Tom Schofield) that plays
furious hard-rock in the tradition of Grand Funk Railroad, Black Sabbath and
Motorhead
updated to the era of Black Crowes and
Masters Of Reality.
The EP El Chupacabra (MIA, 1998), that collects the best of the
early recordings, is an impressive slab of loud and
crunchy sound: tight, granitic rhythms, manic growl
a` la Anthrax's John Bush and dual-guitar bedlam
(the hardcore impetus of F-Hole , the tortured power-blues of
Broken Wings, the acoustic torch song She, the panzer riffs of
Two Cent Friend).
The album Throttle Junkies (MIA, 1999), which reprises three songs from
the EP, hardens and thickens the sound to claustrophobic levels.
From the breakneck rock and roll of Everything and Hello Again
to the magniloquent blues-rock of Shining Man and
Road to Ruin (imagine
White Zombie covering Radar Blues),
from the speed-metal progression of
terrifying power-ballads Man I Am and Growing Ways,
Soil displays an original, passionate self.
Scars (J Records, 2001) is a more mainstream affair that leverages
on the fame of the anthemic Halo.
Majestic vocal harmonies and solemn tempos replace the harder edges of their
Southern-influenced boogie-metal.
Breaking Me Down leads the pack of uniformly radio-friendly bacchanals
(Unreal, New Faith, 2 Skins & Why) with occasional ventures
in poppy material (Inside, The One).
At the end of the album,
an ambitious Black 7 displays their technical skills but also their
artistic limits.
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(Translation by/ Tradotto da Daniele Meneghel)
I Soil sono un quintetto di Chicago (i chitarristi Adam Zadel e Shaun Glass, il cantante Ryan McCombs, il bassista Tim King, il batterista Tom Schofield) che produce un furioso hard-rock nella tradizione di Grand Funk Railroad, Black Sabbath e Motorhead aggiornato all'era di Black Crowes e Masters Of Reality.
L' EP El Chupacabra (MIA, 1998), che raccoglie il meglio delle prime registrazioni, è un' impressionante fetta di suono vivace e croccante: ritmi serrati, granitici, growl ossessivo alla John Bush degli Anthrax e la confusione della doppia chitarra ( l'impeto hardcore di F-Hole, il power-blues torturato di Broken Wings, la triste canzone d'amore acustica She, i riff panzer di Two Cent Friend).
L'album Throttle Junkies (MIA, 1999), che riprende tre canzoni dell'EP, indurisce e ispessisce il suono fino a livelli claustrofobici. Dal rock and roll a rotta di collo di Everything e Hello Again al magniloquente blues-rock di Shining Man e Road to Ruin (immaginate White Zombie che coverizza Radar Blues), alla progressione speed-metal delle terrificanti power-ballads Man I Am e Growing Ways, i Soil mettono in mostra un io originale e appassionato.
Scars (J Records, 2001) è una cosa più tradizionale che influisce sulla fama dell' antemica Halo. Maestose armonie vocali e ritmi solenni sostituiscono i più duri contorni del loro Southern-influenced boogie-metal. Breaking Me Down comanda il gruppo dei baccanali uniformemene radio-friendly (Unreal, New Faith, 2 Skins & Why) con occasionali esperimenti su materiale pop (Inside, The One). Alla fine dell'album, una ambiziosa Black 7 mette in mostra le loro abilità tecniche ma anche i loro limiti artistici.
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