Stabbing Westward is a Chicago band that
incorporate samples and sequencers in the classic song format
and has therefore been compared with
Nine Inch Nails.
Chris Hall's powerful voice, Stuart Zechman's metallic guitar riffs, and
thundering drums paint Ungod (Columbia, 1994) the color of
alienation and manic depression.
Lies and Violent Mood Swings, the most accessible songs,
are deeply disturbing confessions, while the longer
Ungod and Can't Happen Here display a quasi-progressive
stance that evokes Dream Theater or Prong gone industrial.
With the addition of guitarist Mark Eliopulos (replacing Zechman)
and keyboardist Walter Flakus, the band veered towards a more
radio-friendly format, occasionally sounding like Depeche Mode, on the
sophomore effort, Wither Blister Burn + Peel (Columbia, 1996).
I Don't Believe and What Have I Got To Do are their lighter
fare ever.
Darkest Days (Columbia, 1998) continues the progression towards
the charts, highlighted by a remix of the atmospheric Torn Apart
(the original was featured on a soundtrack),
by The Thing I Hate and especially by the devastating anti-love anthem
Save Yourself, a quintessential synthesis of apocalyptic
drum beats, crunchy guitar riffs, catchy synth counterpoint and
depressed lyrics.
The band relocated to Los Angeles.
Stabbing Westward (Koch, 2001) is even less "industrial" and even more
mainstream. Except for lead-off track So Far Away,
mournful litany Wasted and the closing nightmare of Television,
it sounds like David Bowie or the most trivial
Marilyn Manson romancing the stars with a series of
moronic ballads (I Remember, The Only Thing), no matter
how sprightly (Happy).
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(Translation by/ Tradotto da Davide Sanna)
Gli Stabbing Westward sono una band di Chicago che ha
incorporato i samples ed i sequencers in un formato di song classica e
sono stati per questo, paragonati ai Nine Inch Nails.
La voce potente di Chris Hall, i riffs metallici di
chitarra
di Stuart Zechman e batterie potenti, dipingono Ungod
(Columbia
1994), il colore dell'alienazione e della depressione maniacale.
Lies e Violent Mood Swings, le canzoni piu`
accessibili,
sono confessioni profondamente inquietanti, mentre le piu` lunghe
Ungod e Can't Happen Here, denotano una posizione
quasi-progressive che
ricorda i Dream Theatre o i Prong in stile industrial.
Con l'aggiunta del chitarrista Mark Eliopulos (che
sostituisce
Zechman) e del tastierista Walter Flakus, la band si sposta verso
sonorita` piu`
radiofoniche, che suonano talvolta come i Depeche Mode, in un lavoro
scolastico,
Whither Blister Burn + Peel.
I don't Believe e What Have I Got To Dorestano comunque i loro pezzi piu` ispirati.
Darkest Days (Columbia 1998)
continua la
progressione verso le charts, evidenziata da un remix della atmosferica
Torn
Apart (l'originale e' stata inserita in una colonna sonora), da
The
Thing I Hate e specialmente dal devastante anatema anti-amore
Save
Youself, una sintesi quintessenziale di apocalittici beats
percussivi, di
graffianti riffs di chitarra, accattivanti contrappunti di synth e
liriche
depresse.
La band si ristabilisce a Los Angeles
Stabbing Westward (Koch, 2001)
ancor meno
"industriale" e sempre piu` rassicurante. Ad eccezione della canzone a
se' So
far Away, della litania lugubre Wasted e dell'incubo
claustrofobico di Television, il tutto suona alla David Bowie o
nello
stile del Marilyn
Manson piu` commerciale, rimeggiando le stars con una
manciata di
ballate idiote (I Remember, The Only Thing), per quanto
briose (Happy).
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