Summary.
MC5 and the Stooges were a major influence on
San Francisco's Zen Guerrilla,
who blended punk's demented speed with black music (blues, soul and rhythm'n'blues) on the roaring Positronic Raygun (1998), the
the fervent Trance States In Tongues (1999) and the
visceral Shadows On The Sun (2001).
If English is your first language and you could translate my old Italian text, please contact me.
See below for recent reviews in English.
|
Marcus Durant (canto e chitarra) e Rich Millman (chitarra), i leader degli
Zen Guerrilla, sono cresciuti in
una cittadina del Delaware, hanno cominciato a suonare professionalmente a
Philadelphia nel 1993 ma dal 1995 risiedono a San Francisco.
Dopo due singoli, Get It/ Daddy Long Legs (Insect, 1991) e
Vamp/ Dead Giveaway (Insect, 1992),
usci` il mini-album Zen Guerrilla (Insect, 1992), contenente otto
canzona, seguito dai singoli
Pull (Union Hall, 1993) e Crow (Union Hall, 1994), e
dall'EP Creature Double Feature (Dead Beat, 1995), contenente le prime
versioni di tre loro classici
(Auto Pilot, Slip Knot, Tin Can),
sempre all'insegna di un rock and roll bislacco, psichedelico nell'accezione
guitta dei Butthole Surfers.
Tentarono di rifarsi una carriera adottando un sound meno psichedelico e piu`
robusto a partire dagli EP successivi.
L'EP Invisible Liftee Pad (Insect, 1996), forte di brani
scatenati come Slip Knot e Dirty Jewel e di brani sofferti
come Tin Can,
e l'EP Gap-Tooth Clown (Insect, 1996),
con lo strumentale da incubo Autopilot,
scossero piu` di un cuore blues. I due EP verranno poi raccolti dalla
(Alternative Tentacles, 1997) in un CD unico.
Ma il sound stava cambiando, acquisendo caratteri piu` punk e meno blues,
piu` garage e meno southern.
Trouble Shake (Alternative Tentacles, 1997) e
Mama's Little Rocket (Allied, 1998) sono i singoli dell'epoca.
La grinta di Positronic Raygun (Alternative Tentacles, 1998)
e` quella di Blue Cheer e MC5, ma il sound e` quello dei neri del Sud o
della Motown.
L'album parte subito di gran carriera con lo strumentale
Saucerships To Ragtime, in cui sfrecciano uno dopo l'altro i fantasmi di
Jimi Hendrix, Hawkwind e Chrome. Con l'eccezione di un paio di numeri infusi
di pathos (il blues pianistico di Roachman e soprattutto
il lento alla Sam Cooke di Fingers), a dominare e` un piglio da vichinghi
all'arrembaggio: il
soul elettrizzante di Trouble Shake, il
ruggente rhythm and blues di She's Radar, il
blues-rock swingante di Tomato Cup, il
rockabilly sgangherato di 54 Stars And Stripes, con una nota di merito
particolare per il bailamme rock and roll alla Led Zeppelin Swamp.
Il brano migliore e` pero` forse la cover del classico Empty Heart,
in una versione da incalzante garage-rock.
I loro show dal vivo sono, naturalmente, leggendari.
|
Trance States In Tongues (Subpop, 1999) does not give in. The incendiary
boogie of Pins And Needles is propelled on a brutal guitar a` la
Billy Gibbons (ZZ Top).
Slow Motion Rewind displays a shrieking riff and dives into a
rock'n'roll worth of early Led Zeppelin.
Speed and craziness increase in Mod Riot, which brings back to memory
the Surgery's demonic excesses. Ever more restless and noisy, the
Zen Guerrilla accelerate to
What I Got and Heart Attack, reckless blues songs that shake
the foundations of the genre, and the sacrilege peaks with
Preacher's Promise, an epileptic gospel for psyco-preacher.
The voodoo blues Magpie and a couple of relaxed ballads reduce the impact
of another album which is a dose of TNT.
But Ghetto City Version and Black Eyed Boogie are ample evidence
of Durant's blackness.
The official discography is complemented by more singles:
The Seeker/ Half Step (Sub Pop, 1999),
Ghetto City Version/ Hungry Wolf (Epitaph, 2000),
Dirty Mile /Ham and Eggs (Estrus, 2000),
Mob Rules / The Seeker (Safety Pin, 2000).
|
Trance States In Tongues (Subpop, 1999) non allenta la presa. Il
boogie infuocato di Pins And Needles
si regge su una chitarra triturata alla Billy Gibbons (ZZ Top).
Slow Motion Rewind sfodera un riff lancinante e si lancia in un rock
and roll degno dei primi Led Zeppelin.
La velocita` e la demenzialita` aumentano in
Mod Riot riportando alla memoria i demoniaci eccessi dei Surgery.
Sempre piu` frenetici e chiassosi, i Zen Guerrilla si gettano a rotta di collo
in What I Got e Heart Attack, blues frenetici che scuotono le
fondamenta del genere, e il sacrilegio culmina
in Preacher's Promise, un gospel epilettico per predicatore paonazzo.
Il voodoo blues Magpie e un paio di ballate sottotono attenuano
l'impatto di un altro disco alla nitroglicerina.
Ancora una volta i dodici brani si susseguono all'insegna del bailamme
piu` sguaiato, travolgenti e fracassoni.
|
Shadows On The Sun (Subpop, 2001) achieves the perfect
synthesis of rhythm and blues and punk-rock.
The hyper-distorted, full tilt boogie Barbed Wire
sounds like Bon Scott of AC/DC and Jimi Hendrix fronting the MC5
while they play a Led Zeppelin cover.
David Thomas-ian intoxication and Jimi Hendrix-ian acrobatics dynamite
Graffiti Hustle.
Durant's black-est register drives the breathless rock and roll of
Dirty Mile.
A distorted and epic growl pierces the granitic riffs of
5th & Cecil B.
These songs are replete with riffs and melodies that have been heard
a hundred times in the annals of garage-rock, hard-rock and punk-rock.
Even less pleasant and more hysterical are the guitar jamming and the
psychotic shouting on Inferno, even rawer is the slowly-grinding
danse macabre Zombies And Hobos.
The Wilson Picket on speed of Staring Into Midnite,
the swinging and ferocious psycho-billy Captain Infinity,
the agonizing blues of Smoke Rings
catapult the listener into another dimension.
The honkytonking country shuffle Where's My Halo and
the twanging western gallop of Shadows are wortyh of
Gun Club.
Drop in the surreal voodoo instrumental Subway Transmission and the
acid folk ballad Evening Sun, that would be centerpieces on most
band's albums, and the recipe in invincible.
Everything is drenched in guitar noise and wild drumming, a
visceral, relentless flow of adrenaline.
The EP Plasmic Tears And The Invisible City (Insect, 2001) contains
the soundtrack to a film, that sounds like an instrumental Red Crayola
freak-out.
|
Shadows On The Sun (Subpop, 2001)
continua a raffinare questa fusione travolgente di
rhythm'n'blues e punk-rock.
Nel boogie iper-distorto e mozzafiato di Barbed Wire sembra di sentire
Bon Scott degli AC/DC e Jimi Hendrix che suonano con gli MC5 una cover
dei Led Zeppelin.
La lirica ubriachezza di David Thomas e le acrobazie soprannaturali di
Hendrix propellono Graffiti Hustle.
Il registro piu` "nero" di Durant trascina il rock and roll di
Dirty Mile.
Un grugnito epico e deforme squarcia i riff granitici di
5th & Cecil B.
Sono canzoni peraltro zeppe di riff e melodie sentite cento volte negli annali
del garage-rock, dell'hard-rock e del punk-rock.
Ancor meno gradevoli e ancor piu` isterici sono il jamming e lo shout di
Inferno, ancor piu` rozza e` la lenta danses macabre
di Zombies And Hobos.
I Zen Guerrilla non concedono pause:
Il Wilson Picket pieno di speed di Staring Into Midnite,
il feroce e swingante psycho-billy di Captain Infinity,
il blues agonizzante di Smoke Rings...
L'honkytonk di Where's My Halo and il galoppo western
di Shadows sono anzi degni dei Gun Club.
Aggiungete lo strumentale voodoo
Subway Transmission e la ballata acida
Evening Sun, che sarebbero i capolavori su tanti album di complessi
piu` celebri, e la ricetta non e` male.
E tutto e` innaffiato da rumore chitarristico, drumming selvaggio, e da un
flusso viscerale di adrenalina.
|
(Clicka qua per la versione Italiana)
Andy Duvall shifted from drums to guitar and formed
Carlton Melton, a psychedelic combo that
recorded inside a geodesic dome
Live in Point Arena (2008) and especially
Pass it on (Agitated, 2010), a set of extended instrumental jams:
the slow boogie When You're In erupting a crescendo of Hendrix-ian glissandoes,
the trancey sinister suspense-filled Found Children,
the solemn prayer of Sequoia,
the drifting languid Drizzle,
the cacophonous frenzied freakout Against The Wall ,
the ghostly, sidereal ambient music of the the 16-minute Star Of Hazel.
Country Ways (2011) contains
the martial agonizing blues meditation Full Moon Revisited and
the 20-minute Country Ways,
one of the
best updates of the loose, abstract, lyrical blues-country-rock jamming of the
Grateful Dead's Live Dead, evolving
from galactic swirls/reverbs to rowdy incendiary blues jam.
The maturation continued on the mini-album
Smoke Drip (Agitated, 2012), a collaboration with
Monster Magnet's John McBain that yielded
three lengthy jams, notably the martial 22-minute guitar-driven acid-cosmic raga Adrift and the
sinister drum-less electronic-tinged ambient excursion Smoke Drip.
The full-length Photos Of Photos (2012), still featuring
McBain, contains both more
ethereal electronica (Photos Of Photos and Wingspan) as well
and another hypnotic psychedelic trip, the twelve-minute Nor' Easter
(that boasts a Pink Floyd-ian crescendo).
AQ Hits (2012) collects rarities
(a 19-minute version of Bottle Of Heat,
the 14-minute Call And Response,
the eleven-minute March Of The Cicadas).
Both Europe Live '12 (Agitated, 2013) and the new
"geodesic dome" album Four Eyes (Blackest Rainbow, 2013) with
John McBain were disappointing. The latter mellowed down their sound to the
point that the ten-minute Personal Space was sleepy and anemic.
|
|