Anathema
(Copyright © 1999-2024 Piero Scaruffi | Terms of use )

Serenades , 7/10
The Silent Enigma , 6/10
Eternity , 5/10
Alternative 4 , 4/10
Judgement , 5/10
A Fine Day To Exit , 5.5/10
A Natural Disaster (2003), 4.5/10
We're Here Because We're Here (2010), 4.5/10
Links:

Anathema is a leading member of the "doom metal" movement. Hailing from Liverpool, they debuted with the EP Crestfallen and with the album Serenades (Peaceville, 1993), whose gloomy "serenades" are actually imbued with unusual doses of spirituality (Sleepless).

Anathema then achieved a baroque and medieval sound on the mini-album Pentecost III (Peaceville, 1995), a collection of delirious, lengthy, tortured tributes to the style that Black Sabbath invented (especially Momento Mori).

The sound changed dramatically following the departure of singer Darren White. The songs on The Silent Enigma (Peaceville, 1995) are far more varied and melodic than anything on the previous records (Sunset Of The Age, A Dying Wish).

The dreamy pace, atmospheric guitar, symphonic keyboards of late Pink Floyd became a dominant influence on Eternity (Peaceville, 1996), particularly on the title-track.

The sleek Alternative 4 (Peaceville, 1998) and Judgement (Music for Nations, 1999) are disappointing works with the group desperately searching for a new identity. A Fine Day To Exit (Music For Nation, 2001), featuring new keyboardist Les Smith, shows some progress in the 18-minute Temporary Peace. The eleven-minute Violence on A Natural Disaster (2003) was less charming.

We're Here Because We're Here (Kscope, 2010) dispensed with the lengthy suite and focused on meticulously arranged mid-length songs. The best song is Thin Air, that mixes Pink Floyd-ian languor, existential spleen and King Crimson-ian grandeur. That is not a compliment in 2010. The rest of the album is a parade of tedious ballads like A Simple Mistake that simply constitute background muzak for yuppies, with synthesizer melodies popping up everywhere like confetti and metal riffs raining down on instrumental breaks, and occasionally bordering on new-age sensibility (Angels Walk Among Us) The closing instrumental, Hindsight, is a concentrate of pathetic magniloquence.

(Translation by/ Tradotto da Domenico Ascione)

Gli Anathema sono un gruppo di punta del movimento “doom metal”. Di Liverpool, debuttano con l'EP Crestfallen e con l'album Serenades (Peaceville, 1993), le cui oscure “serenate” sono in realta' imbevute di un'inusitata dose di spiritualita' (Sleepless).

Raggiungono poi un sound barocco e medievale col mini-album Pentecost III (Peaceville, 1995), una raccolta di deliranti, prolissi e torturati tributi allo stile che i Black Sabbath avevano inventato (specialmente in Memento Mori).

Il sound cambia radicalmente in seguito all'abbandono del cantante Darren White. I brani di The Silent Enigma (Peaceville, 1995) risultano ben piu' vari e melodici di qualunque altra cosa prodotta dalla band fino ad allora (Sunset of The Age, A Dying Wish).

Il ritmo sognante, le chitarre d'atmosfera, le tastiere sinfoniche degli ultimi Pink Floyd divengono un'influenza dominante in Eternity (Peaceville, 1996), in particolar modo nella title-track.

Gli sfavillanti Alternative 4 (Peaceville, 1998) e Judgement (Music for Nations, 1999) rappresentano opere deludenti nelle quali gli Anathema sono alla disperata ricerca di una nuova identita'. A Fine Day To Exit (Music for Nation, 2001), in cui compare il nuovo tastierista Les Smith, mostra alcuni progressi nei 18 minuti di Temporary Peace. Violence (11 minuti), presente su A Natural Disaster (2003), e' assai meno riuscita.

We're Here Because We're Here (Kscope, 2010) fa a meno delle lunghe suite concentrandosi su brani di media durata meticolosamente arrangiati. Il pezzo migliore e' Thin Air, che combina il languore dei Pink Floyd, il malessere esistenziale e la magnficenza dei King Crimson, cosa che nel 2010 non puo' certo considerarsi un complimento. Il resto dell'album e' una parata di tediose ballate come A Simple Mistake, mere musiche d'atmosfera per yuppie, dove melodie costruite al sintetizzatore sembrano svolazzare qua e la' come coriandoli e riff metal cadono a pioggia negli intermezzi strumentali ammiccando di tanto in tanto alla sensibilita' new-age (Angels Walk Among Us). Hindsight, brano strumentale di chiusura, e' un concentrato di patetica magniloquenza.

What is unique about this music database