GusGus, an ensemble from Iceland, appeared on the horizon of the dance scene
with Polydistortion (Iceland, 1995 - 4AD, 1997), one of those works of
art that subverts and redefines the existing paradigm.
The futuristic funk of Gun and the psychedelic techno of Believe
epitomize the modus operandi of the band: enhance the melodic song format,
while reducing the emotional impact, through an eccentric use of electronics.
Gun's core is a shuffle-like polyrhythm of percussions and keyboards
that has
a life of its own.
The soul chanting is a mere parasite on the rhythm's metabolism, an
expedient that takes away the emotion from the vocals.
African tribalism and a bombing bass propel Believe.
The roots of GusGus' music are in the 1970s and 1980s, and several tracks can
be read as tributes to Prince and Barry White
(Barry, Polyesterday).
But, even when the band sticks to the classic formats of funk and soul,
the results seem to land on Earth from another planet, certainly from another
culture.
Cold Breath '79, sung by Hafdis Huld in a tenuous falsetto,
seems to disappear (like a mirage) behind a curtain of slim electronic
percussions. The same singer delivers the subdued dirge of
Is Jesus Your Pal with childish phrasing and Nico-grade calm in a
nightmarish atmosphere of distant echoes.
Remembrance is virtually a duet between the male voice (Magnus Jonsson),
that impersonates
a gloomy folksinger (imagine Lycia), and the
orchestral background and the pounding beats.
GusGus coined a new kind of ballad, something like the
Cowboy Junkies remixed by
Tricky.
The pop-jazz ballad Why breaks with this modus operandi.
Finally, the singer affirms her feelings and the instruments merely
accompany her (the traditional song scheme). In
Everything is sort of anemic, sleepy, out of focus: rhythms never
fully hypnotize, melodies are half-whispered, the electronics is subdued.
GusGus' atmosphere contrasts starkly with the exuberance of 1970s disco.
GusGus' sound is the equivalent of be-bop in the age of trip-hop: a dejected
soundtrack for the neuroses of the urban crowd.
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(Translation by/ Tradotto da Walter Consonni)
Gli islandesi GusGus sono apparsi all'orizzonte della scena dance con
Polydistortion (Iceland, 1995) (4AD, 1997), una di quelle opere
d'arte in grado di sovvertire e ridefinire i modelli vigenti. Il funk
futurista di Gun e la techno psichedelica di Believe
riassumono il modus operandi della band: accentuare la componente
melodica della forma canzone, e ridurne l'impatto emotivo, per mezzo di
un utilizzo eccentrico dell'elettronica. Il nucleo di Gun
è una disordinata poliritmia di percussiuoni e tastiere dotata di
vita autonoma. Il canto soul è un semplice parassita riguardo il
metabolismo del ritmo. La qual cosa allontana le valenze emotive dal
cantato. Tribalismo africano e basso devastante sospingono
Believe.
Le origini della musica dei GusGus sono radicate negli anni '70 ed 80',
e molti brani possono essere interpretati come tributi a Prince e Barry
White (Barry, Polyesterday).
Tuttavia, anche quando la band si attiene alle classiche forme del funk
e del soul, i risultati sembrano cadere sulla terra da un altro pianeta,
sicuramente da un altro tipo di civiltà.
Cold Breath '79, cantata da Hafdis Huld in un delicato falsetto,
sembra scomparire (come un miraggio) dietro una cortina di tenui
percussioni elettroniche. Alla stessa cantante si deve il lamento
represso di Is Jesus Your Pal con fraseggi infantili e mancanza
di trasporto alla maniera di Nico in un'atmosfera da incubo
caratterizzata da risonanze lontane. Remembrance è
virtualmente un duetto tra la voce maschile (Magnus Jonsson), che
impersona un cupo folksinger (si immagini Lycia), ed il sottofondo orchestrale ed i
ritmi martellanti. I GusGus varano un nuovo tipo di ballata, qualcosa
come i Cowboy Junkies remixati da Tricky.
La ballata pop-jazz Why rompe con questo modus operandi.
Finalmente, la cantante esprime i suoi sentimenti mentre gli strumenti
semplicemente la accompagnano (secondo il tradizionale schema della
forma canzone).
Tutto appare anemico, sonnolento e sfocato: i ritmi non ipnotizzano mai
completamente, le melodie sono mezze sussurrate, l'elettronica è
in secondo piano. Le atmosfere dei GusGus contrastano in maniera molto
evidente con l'esuberanza della disco degli anni '70. Il sound dei Gus
Gus è l'equivalente del be-bop nel periodo del trip-hop: una
dimessa colonna sonora per le nevrosi delle moltitudini urbane.
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On This Is Normal (4AD, 1999) the sound of the nine-piece has evolved
towards a more straightforward (i.e., danceable) hybrid of
trip-hop and dance-pop.
The impeccable vocal harmonies and syncopated polyrhythms
of Ladyshave and Starlovers
are far catchier than the earlier tracks, but the band
has sacrificed the soul of its eccentric retro program to the fashionable
sounds of the 1990s, namely
Chemical Brothers
(Jonsson's funky Very Important People,
Agust's trip-hoppish Acid Milk,
Alfred More's disco locomotive Love vs Hate)
and especially Bjork
(Teenage Sensation and Superhuman, both written by
Kjartansson and sung by Hafdis Huld), albeit a Bjork who whispers as sensual as
Natalie Merchant.
The band has certainly perfected the art of arranging melodies with electronic
sounds. Each track is crafted with elegance and style.
But the excess of decoration
betrays either an eclectic disposition or a lack of confidence and inspiration.
The spare, decadent ballad that closes the album, Jonsson's Dominique,
drowning in
orchestral nebulae, may be worth more than all the dance hits together.
Among the members, the personality to emerge forcefully is that of Daniel Agust.
Besides signing the hits, Agust delivers two ballads that don't quite fit
with the rest, the orchestral Bambi and the psychedelic Snoozer.
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(Translation by/ Tradotto da Walter Consonni)
Su This Is Normal (4AD, 1999) il suono dell'ensemble di nove
elementi si è evoluto nel senso di un più schietto
(cioè ballabile) ibrido di trip-hop e dance-pop. Le impeccabili
armonie vocali e le poliritmie sincopate di Ladyshave e
Starlovers sono persino più orecchiabili rispetto ai primi
hits, ma la band ha sacrificato il proprio spirito revisionista ai suoni
alla moda degli anni '90, tipo Chemical
Brothers (il funky di Jonsson Very Important People,
l'Acid Milk di Agust vicina al trip-hopp, la locomotiva disco di
Alfred More Love vs Hate) e, soprattutto, Bjork (Teenage Sensation e Superhuman,
entrambe scritte da Kjartansson e cantate Hafdis Huld), ma una Bjork che
bisbislia sensuale come Natalie
Merchant. La band ha sicuramente perfezionato l'arte dell'arrangiare
le melodie con suoni elettronici. Ogni brano è confezionato con
stile ed eleganza. Ma l'eccesso di orpelli evidenzia un'inclinazione
eclettica oppure una mancanza di sicurezza ed ispirazione. La ballata
scarna e decadente che chiude l'album, Dominique di Jonsson,
affogando in nebulose orchestrali, vale forse piu` di tutti gli hit
ballabili messi assieme.
Tra i componenti del gruppo, la personalit… che emerge di forza è
quella di Daniel Agust. Oltre a firmare gli hits, Agust è in
grado di sfornare due ballate che si discostano nettamente da tutto il
resto, l'orchestrale Bambi e la psichedelica Snoozer.
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The EP
Vs T-World (4AD, 2000) is a collection of instrumental dance music
composed by Biggi Thorarinsson and Herb Legowitz before the inception of
GusGus.
Purple and Anthem are dancefloor grooves, while
Rosenberg and Esja display a darker and more experimental style.
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(Translation by/ Tradotto da Walter Consonni)
L'EP Vs T-World (4AD, 2000) è una compilation di musica
dance strumentale composta da Biggi Thorarinsson ed Herb Legowitz prima
dell'avvento dei GusGus. Purple e Anthem sono groove da
discoteca, mentre Rosenberg e Esja evidenziano uno stile
più dark e più sperimentale.
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Now reduced to a quartet
(led by new female singer Urdur "DJ Earth" Hakonardottir),
GusGus turns Attention (Underwater, 2002)
into a retro-synth-pop affair (Unnecessary, David,
Dance You Down, Attention, Call of the Wild).
With the exception of Your Moves Are Mine,
the music sounds mechanic and impersonal.
A couple of incursions into
techno (Desire, I.I.E.) do not succeed in relieving the
overall feeling of dejavu.
The predictable and almost nostalgic house music (Lust, Moss, Need In Me) of
Forever (Gun Ho, 2007) was a far cry from the enthusiastic creations
of Polydistortion.
24/7 (2009), that marked the return of vocalist Daniel Agust Haraldsson after a decade, sets the chaotic
instrumental Bremen Cowboy and the eleven-minute elegy Add This Song
in a skeletal beatscape.
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(Translation by/ Tradotto da xxx)
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