Kreidler is a German band that belongs to the same post-rock scene as
Tarwater and
To Rococo Rot.
Weekend (Play It Again Sam, 1996 - Mute, 2000) boasts the line-up of
keyboardists Andreas Reihse and Detlef "DJ Sport" Weinrich ,
drummer Thomas Klein and To Rococo Rot's bassist Stefan Schneider, and offers
an original take on rhythm, a Kraftwerk-via-Autechre way to the dance
groove (Reflections, Polaroid).
The jazz-via-Can experiment of Traffic Way is haunting and atmospheric
as much as it is convoluted. A rare feat.
La Capital, Hillwood, If, Lio ... each is an experiment in its own.
Resport is the remix album.
By comparison, Appearance And The Park (Kiff, 1998 - Mute, 1999) is
disappointing. The composition is a little too casual.
Only Tuesday and Au-Pair manage to get hold of an orbit after
floating around recklessly in a chaotic soundscape.
Kreidler is reluctant to explore past territory but doesn't seem to have
anything else to offer. She Woke Up is the faux dancefloor hit,
Coldness (the only track with vocals) is a faux synth-pop ballad.
Reduced to a trio, they released their third album,
Kreidler (Mute, 2000).
With this work Kreidler steered away from post-rock
and embraced electronica.
Kraftwerk-ian and Neu-ian rhythmic patterns enhance Circles and
Sans Soleil, while the melodic and repetitive Ashes seems to
open new avenues as does the pop-song Mnemorex (written by Momus).
Many of the songs are postmodern exercises on traditional genres:
bossanova (Lanzelot), dub (The Boy Who Wonders),
house (Ashes), synth-pop (The Main), funk (Beauties),
but carefully concealed.
The seven instrumentals on the
mini-album Eve Future (Wonder, 2002) mark a major step forward,
absorbing the majestic and austere post-rock chamber music of
Rachel's and reworking it in a more
futuristic setting.
Eve Future Recall (Indigo, 2004) is a remix album.
Tank (Bureau B, 2011)
|
(Translation by/ Tradotto da Massimiliano Monteverdi)
I Kreidler sono un gruppo tedesco che appartiene alla stessa scena post-rock di Tarwater e To Rococo Rot.
Weekend (Play It Again Sam, 1996 - Mute, 2000) può vantare la presenza del tastierista Andreas Reihse e di Detlef "DJ Sport" Weinrich , del batterista Thomas Klein e del batterista dei To Rococo Rot Stefan Schneider, offrendo un approccio ritmico innovativo ai dance groove, che attinge ai Krafwerk attraverso la mediazione degli Autechre (Reflections, Polaroid). L’esperimento di musica jazz à la Can Traffic Way è tanto ossessivo e atmosferico quanto involuto. Un vero e proprio tour de force. La Capital, Hillwood, If, Lio ... ognuna di queste canzoni costituisce nel proprio genere musicale di appartenenza un esperimento a sé.
Resport è un album di remix.
Appearance And The Park (Kiff, 1998 - Mute, 1999) delude. La scrittura è sciatta, e solo Tuesday e Au-Pair riescono a trovare una direzione dopo aver vagato inquiete in caotici paesaggi sonori. I Kreidler sono ora re ripercorre strade già battute, ma non sembrano avere molto altro da offrire. She Woke Up è un dancefloor hit apocrifo, Coldness (l’unico brano vocale) invece è una ballata che sofistica il synth-pop.
Ridottosi a trio, i Kreidler pubblicano il loro terzo disco, Kreidler (Mute, 2000). Con questo lavoro il gruppo prende le distanze dal post-rock per abbracciare l’elettronica. Circles e Sans Soleil sono segnate dalla presenza dei pattern ritmici dei Kraftwerk e dei Neu. Molti brani sono degli esercizi postmodernisti – sebbene cautamente dissimulati – messa in opera sul corpo di generi tradizionali come la bossanova di Lanzelot, il dub di The Boy Who Wonders, l’house di Ashes, il synth-pop di The Main, e il funk di Beauties. I sette pezzi strumentali del mini-album Eve Future (Wonder, 2002) segnano un significativo passo in avanti, assorbendo il post-rock cameristico nobile ed austero dei Rachel's e ricontestualizzandolo in una dimensione più futuristica.
|