The London-based Lo-Fidelity Allstars belong to the same generation of dance
music as Chemical Brothers and
Fatboy Slim. Unlike them, though, LFA represent
a "street" approach to dance music, rooted in urban alienation and decadence.
The album How To Operate With A Blown Mind (Skint, 1998) sounds like
a concept about life in the city, even while the music samples (literally and
metaphorically) half a century of dance styles, from soul to funk, from
dub to house, from hip hop to trip-hop.
Dave "Wrekked Train" Randell's unfriendly vocals almost collide with the
thick sonic collage and especially with the frequent nods to old-fashioned
synth-pop.
In that respect, LFA recalls Renegade Soundwave,
another combo that was stradling the border between the punk culture and
the rave culture.
After the ritual exorcism of Warming Up The Brain Farm
(that rises into almost symphonic hip hop),
tracks like Kool Roc Bass and Battle Flag
wed Hawkwind's space-rock, James Brown's lusty/tribal funk, Stax's morbid soul
and Stone Roses' psychedelic shuffle.
Blisters On My Brain (previously released as Disco Machine Gun)
borrows from Talking Heads' futuristic world-funk and from Aqua's novelty ditties
to keep the techno locomotive running at full steam.
Lazer Sheep Dip Funk sets
Kraftwerk's robotic folk to the pace of Shaft-style funk.
The vocals often borrow the wailing vowels from muezzin chanting and
Tibetan mantras, so much so that funk novelties like
Kasparov's Revenge end up sounding like spiritual invocations.
Elsewhere, LFA is trying to refound sweet and slow dance music by absorbing the
sound of late Pink Floyd and OMID-era synth-pop.
The grotesque rap of Vision Incision is merely a pretext for a
9-minute digression on orchestral disco-soul.
The album is innovative, pensive and even erudite (in its acknowledging the classics)
but ultimately it lacks the masterpiece that would turn it into universal art.
Suddenly, Don't Be Afraid Of Love (Skint, 2002) turns to soul and funk
music.
Deep Ellum Hold On, Kool Rok Bass,
Somebody Needs You (with Greg Dulli on vocals),
On The Pier (with Bootsy Collins on vocals)
are lame takes on that tradition.
Lo Fi's In Ibiza, Tied To The Mast, Sleeping Faster, and
the old-fashioned disco-music of Feel What I Feel keep the joyful beats
coming, but it's too little and too late.
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(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)
La Lo-Fidelity Allstars di Londra appartiene alla stessa
generazione di musica dance dei Chemical Brothers e di Fatboy Slim. A
differenza loro, tuttavia, gli LFA rappresentano un
approccio "street" alla musica dance, radicato nell'alienazione e
nella decadenza urbane.
L'album How To Operate With A Blown Mind (Skint, 1998) suona
come un concept album sulla vita in città, anche se i brani musicali
(letteralmente e metaforicamente) racchiudono mezzo secolo di stili di danza,
dal soul al funk, dal dub alla house , dall'hip hop al
trip-hop. Le voci ostili di Dave "Wrekked Train" Randell quasi si
scontrano con il fitto collage sonoro e soprattutto
con i frequenti cenni al synth-pop vecchio stile. A tal
proposito, LFA ricorda i Renegade Soundwave, un altro progetto che si trovava a
cavallo del confine tra cultura punk e cultura rave. Dopo l'esorcismo rituale
di Warming Up The Brain Farm (che si sviluppa in un hip hop quasi sinfonico),
brani come Kool Roc Bass e Battle Flag sposarono lo space rock di Hawkwind, il
funk lussurioso/tribale di James Brown, il soul morboso di Stax e lo shuffle
psichedelico dei The Stone Roses. Blisters On My Brain
(precedentemente pubblicato come Disco Machine Gun) prende in prestito dal
futuristico funk del mondo dei Talking Heads e dalle novità degli Aqua per
mantenere la conduzione techno a pieno regime. Lazer Sheep Dip Funk reimposta il folk robotico dei Kraftwerk al ritmo del funk in stile
Shaft. La voce prende spesso in prestito le vocali lamentose dal canto del muezzin e dai mantra tibetani, al punto che le novità
funk come Kasparov's Revenge finiscono per sembrare invocazioni spirituali.
Intanto, LFA stava cercando di rifondare la musica dance più dolce e lenta
assorbendo il suono dei defunti Pink Floyd e del synth
pop dell'era OMID. Il rap grottesco di Vision Incision
è semplicemente un pretesto per una digressione di 9 minuti sul soul da
discoteca orchestrale. L'album è innovativo, pensieroso e persino erudito (nel
citare i classici) ma alla fine manca del colpo di
genio che lo trasformerebbe in arte universale.
Improvvisamente, Don't Be Afraid Of
Love (Skint, 2002) si trasforma in musica soul e funk. Deep Ellum Hold On, Kool
Rok Bass, Somebody Needs You (con Greg Dulli alla voce), On The
Pier (con Bootsy Collins alla voce) sono gli introiti di tale tradizione. Lo
Fi's In Ibiza, Tied To The Mast, Sleeping Faster, e l'antiquata musica da
discoteca di Feel What I Feel mantengono i ritmi gioiosi, ma è troppo poco e
troppo tardi.
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