Andrea Parker is a classically trained cellist, a disc jockey of the drum'n'bass
scene and, last but not least, an
electronic composer with a penchant for analog synthesizers who collaborated
with Philip Glass and Steve Reich.
She started recording under monikers such as
Two Sandwiches Short Of A Lunchbox, and mentored by producer David Morley.
After recording Melodious Thunk (Mo Wax, 1995) in an ambient
drum'n'bass vein, the following single
The Rocking Chair (Mo Wax, 1996) was more like a concert for
40-piece orchestra (reminiscent of Albinoni's adagio) and creative samples
than a hip-hop track.
The brutal techno of Ballbreaker (1997) established her credentials
for punchy dance-music and completed the formative period.
The twelve tracks of Kiss My Arp (Mo Wax, 1999) better highlight her
passion for
David Sylvian's decadent/exotic elegance and
Dead Can Dance's eerie/gothic atmospheres.
Parker mixes string orchestrations, hip-hop percussion and heavy bass to
create music that is highly seductive.
The minimalistic Elements of Style
(a Steve Reich-ian concerto of virulent jazzy drums, Caribbean percussions,
standup bass),
the suspenseful voodoobilly of Going Nowhere (ghostly noises,
wild dissonances, tribal drumming)
and the ritual music of
Clutching At Straws (mournful cello, delicate harp, martial drums and
tambourines, eerie electronic noises, metronomic percussions, and a dejected
litany), three elaborate compositions that bridge several different genres,
coexist with the instrumental Kraftwerk-ian ballets of In Two Minds
and Some Other Level, with the pounding syncopated dance music of
Breaking The Code, and
with the ethereal cantillation, the futuristic polyrhythms and the baroque
orchestration of The Unknown
(Enya + Bjork + Richard Strauss).
The orchestra has rarely been used in such an effective way by a popular
singer. Rather than merely enhancing the melody,
it provides an ominous emotional counterweight to Parker's delicate vocals.
The other significant component, the rhythm, is channel through terrible
schizoid spasms. The voice is a relatively minor factor (only half of
the songs have vocals).
The EP The Dark Ages (Quatermass, 2001) is equally engaging.
Here's One/ Made Earlier (2007) is a set of two four-song compilations
of her early, rare work
.
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(Translation by/ Tradotto da Antonio Buono)
Andrea Parker è una violoncellista educata alla musica classica, una disc jokey della scena drum’n’bass e, non meno importante, una compositrice elettronica con un debole per i sintetizzatori analogici, che ha collaborato con Philip Glass e Steve Reich.
Iniziò a registrare con nomi come Two Sandwiches Short Of A Lunchbox ed ebbe come mentore il produttore David Morley. Dopo aver registrato Melodious Thunk (Mo Wax, 1995) in una vena ambient drum’n’bass, il singolo successivo The Rocking Chair (Mo Wax, 1996) somigliava più a un concerto per orchestra di 40 elementi (che richiamava l’adagio di Albinoni) e campionamenti creativi che a una traccia hip hop. La techno brutale Ballbreaker (1997) fondava le sue credenziali per una vivace dance-music e completò il suo periodo formativo.
Le dodici tracce di Kiss My Arp (Mo Wax, 1999) mettono meglio in risalto la sua passione per l’eleganza esotico/decadente di David Sylvian e le atmosfere gotico/eteree dei Dead Can Dance. Parker fonde orchestra, percussioni hip hop e basso pesante per creare una musica che è altamente affascinante. La minimalista Elements of Style (un concerto alla Steve Roach di virulenta batteria jazzata, percussioni caraibiche, basso guida), il voodoobilly inquietante (rumori spettrali, dissonanze selvagge), e la musica ritualistica Clutching At Straws (violoncello malinconico, arpa delicata, tamburelli marziali, strepiti elettronici eterei, percussioni metronomiche e una litania depressa), tre elaborate composizioni che stendono un ponte tra generi differenti, stanno insieme ai balletti strumentali di Kraftwerk-iana memoria di In Two Minds e Some Other Level, alla martellante dance-music sincopata di Breaking The Code, e al canto celestiale, i poliritmi futuristici e l’orchestrazione barocca The Unknown (Enya + Bjork + Strass). L’orchestra è stata raramente usata in maniera così efficace da una cantante popolare. Invece di abbellire solamente la melodia, questa fornisce un sinistro contrappeso emotivo alla voce delicata di Parker. L’altra componente significativa, il ritmo, è lo sbocco verso terribili spasmi schizoidi. La voce è un elemento solo relativamente minore (in quanto è presente solo in metà delle canzoni).
L’Ep The Dark Ages (Quatermass, 2001) è ugualmente seducente.
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