Uz Jsme Doma


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Uprostred Slov/In the Middle of Words , 6.5/10
Nemilovany Svet/Unloved World , 6/10
Hollywood , 5.5/10
Pohadky ze Zapotrebi/Fairytales from Needland , 6/10
Usi/Ears , 6/10
Rybi Tuk (2004) , 5/10
Caves/ Jeskyne (2010), 5/10
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The Czech ensemble Uz Jsme Doma debuted in 1985, with tenor saxophonist Jinda Dolansky soon remaining the only survivor of the original line-up. Singer and keyboardist Mirek Wanek and guitarist Romek Hanzlik joined in 1986, and Wanek quickly established himself as the main composer. They played highly creative and dynamic music in a style that recalled both new wave and progressive-rock but with punk-rock overtones. Their compositions mixed cabaret, folk, Japanese noise-rock, ethnic music, classical music, funk, ska, hard-rock, alternatively evoking Captain Beefheart, the Residents, the Boredoms, Chumbawamba, etc.

They recorded Uprostred Slov/ In the Middle of Words (1990), with the nine-minute title-track, Nemilovany Svet/ Unloved World (1991), with the eleven-minute Tangrest, Hollywood (1993), that marked a turn towards more ordinary songwriting, Pohadky ze Zapotrebi/Fairytales from Needland (1995), and Jaro Peklo Podzim Zima/ Spring Hell Fall Winter (1996). The compilations Czeching In (Skoda, 1996) and Fifteen Drops Of Water publicized them beyond their homeland.

Usi/Ears (Skoda, 1999) established them as a major creative force alongside bands like Species Being.

Rybi Tuk (Indies, 2004) was another slab of convoluted musical breakdown, juxtaposing catchy melodies, vocal acrobatics and rhythmic fury.

Meanwhile the lineup had changed around Wanek and now included bassist Pepa Cervinka, drummer Tomas Paleta and trumpeter Adam Tomasek.

Live at Archa/ Pudding Documentary (Indies MG Records, 2007) is a double dvd that contains a live concert and a documentary.

The trumpet dominates the atmospheres of Caves/ Jeskyne (Cuneiform, 2010), whether in the exuberant fanfare Droplet/ Kapka or the anthemic singalong Abyss/ Propast. Sometimes they lean towards heavy metal (Reel/ Navijak) or punk-rock (Shelter/ Ukryt) and other times towards folk music (Ceilings/ Stropy), but always maintaining their unique granitic sound. The album suffers from the same limitations of all the albums since Hollywood: a passion for the song format that ultimately places too much emphasis on (mediocre) melodies.

(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)

L'ensemble ceco Uz Jsme Doma debuttò nel 1985, con il sassofonista tenore Jinda Dolansky che rimase ben presto l'unico sopravvissuto della formazione originale. Il cantante e tastierista Mirek Wanek e il chitarrista Romek Hanzlik si unirono nel 1986 e Wanek si affermò rapidamente come compositore principale. Hanno suonato musica altamente creativa e dinamica in uno stile che richiamava sia la new wave che il rock progressivo, ma con sfumature punk rock. Le loro composizioni mescolavano cabaret, folk, noise rock giapponese, musica etnica, musica classica, funk, ska e hard rock, rievocando a momenti alterni Captain Beefheart, i The Residents, i Boredoms, i Chumbawamba, ecc. Hanno registrato Uprostred Slov/In the Middle of Words (1990), con la title track di nove minuti, Nemilovany Svet/Unloved World (1991), con Tangrest di undici minuti, Hollywood (1993), che ha segnato una svolta verso un cantautorato più ordinario, Pohadky ze Zapotrebi/Fairytales from Needland (1995) e Jaro Peklo Podzim Zima/Spring Hell Fall Winter (1996). Le compilation Czeching In (Skoda, 1996) e Fifteen Drops Of Water li hanno promossi oltre la loro terra natale. Usi/Ears (Skoda, 1999) li ha imposti come una grande forza creativa accanto a band come gli Species Being. Rybi Tuk (Indie, 2004) era un'altra fetta di contorta composizione musicale, che giustapponeva melodie orecchiabili, acrobazie vocali e furia ritmica. Nel frattempo la formazione era cambiata attorno a Wanek e arrivava a includere il bassista Pepa Cervinka, il batterista Tomas Paleta e il trombettista Adam Tomasek. Il documentario Live at Archa/Pudding (Indies MG Records, 2007) è un doppio dvd che contiene un concerto dal vivo e un documentario. La tromba domina le atmosfere di Caves/Jeskyne (Cuneiform, 2010), sia nell'esuberante “fanfara” Droplet/Kapka sia nell'anthemico canto di Abyss/Propast . A volte l'ensemble si sporge verso l'heavy metal ( Reel/Navijak ) o il punk rock ( Shelter/Ukryt ) e altre volte verso la musica folk ( Ceilings/Stropy ), mantenendo sempre il loro suono granitico unico. L'album presenta gli stessi limiti di tutti gli album a partire da Hollywood: una passione per il format della canzone che alla fine pone troppa enfasi sulle melodie (mediocri).

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