Grimes, the project of Montreal-based singer-songwriter
Claire Boucher, coined a surreal form of dance-pop on
the cassette Geidi Primes(2010). Highlights are
Feyd Rautha Dark Heart, in which
her soft mantra cycles around a tribal hypnotic polyrhtyhm,
and the syncopated clockwork of Vanessa, which also offers
the most spectacular demo of her sensual/childish super-ethereal falsetto.
After repeating herself with less magic on Halfaxa (2011), Boucher
shifted gear: Visions (2012)
veered dangerously towards synth-pop of the 1980s, the fad of the moment
(the tinkling and jumping Genesis,
the sensual and subliminal Nightmusic,
the Chinese-opera inspired Oblivion,
the syncopated ballet Vowels = Space and Time).
|
(Translation by/ Tradotto da Carmine De Matteis)
Tradotto
da Carmine De Matteis [carmine.dematteis@gmail.com]
Grimes,
progetto di Claire Boucher cantante-songwriter di Montreal, con la musicassetta
Geidi Primes (2010) ha coniato una forma surreale di dance-pop. I
momenti migliori sono Feyd Rautha Dark Heart, dove il suo soffice mantra si ripete attorno a un poliritmo tribale e
ipnotico, e il marchingegno sincopato di Vanessa, dove dà la
dimostrazione più spettacolare del suo falsetto “iper-etereo” sensuale e
infantile allo stesso tempo.
Dopo essersi ripetuta, ma con meno magia in Halfaxa
(2011), Boucher cambia marcia: Visions (2012) vira
pericolosamente verso un synth-pop anni ottanta, la moda del momento (la
tintinnante e saltellante Genesis, la sensuale e subliminale Nightmusic,
il balletto sincopato di Vowels = Space and Time).
|
Grimes perfected her pop mannerism on Art Angels (4AD, 2015).
The jovial bouncy California has a syncopated beat and a infectious melody that David Guetta would envy.
Pure fun also radiates from the summery bubblegum refrain of
Flesh Without Blood, propelled by a frenzied techno locomotive amid
distorted guitar drones.
She ups the ante with the demonic hip-hop Scream (a collaboration with Taiwanese rapper Aristophanes, aka Wei-Ju Pan), whose quiet singing/rapping is derailed by screams and explosive distortions and constantly poisoned by an insistent blues riff, and with the hard-rocking Kill V. Maim, whose wild singing part is a cross between cheerleader chants and Chinese opera, over loud distorted guitars and pounding drums.
At the other end of the spectrum are less party-oriented tunes such as
the piano ballad Easily, which sounds like a dreamy version of Taylor Swift, and the rigmarole Pin, which has a refrain the evokes 1960s heroine Dusty Springfield but also a dissonant break.
Somewhere in the middle are takes on electronic dance music that manage to be
both derivative and eccentric at the same time, like
Realiti, which invokes British synth-pop of the 1980s,
and especially the disco shuffle World Princess Part II, which officiates the unlikely marriage of Madonna and Abba.
The most childish exercises even recall Aqua.
Janelle Monae comes on board for the more austere, adult and confrontational Venus Fly (further enhanced with tribal drums).
Boucher's vocal acrobatics never steals the show despite the fact that it has
become a major positive element of her songs due to its versatility and
ability to shift moods within the same song. Witness how she screams her head off in the timid rigmarole of Butterfly.
|
(Translation by/ Tradotto da Francesco Romano Spanò )
Grimes perfezionò il suo manierismo pop su
Art Angels (4AD, 2015). La gioviale e saltellante California ha un
ritmo sincopato ed una melodia contagiosa che farebbe invidia a David
Guetta. Puro divertimento irradia anche dal ritornello
bubblegum estivo di Flesh Without Blood, spinto da una frenetica
locomotiva techno tra distorti bordoni chitarristici. La posta si alza con
l’hip-hop demoniaco di Scream (in collaborazione con la rapper Taiwanese
Aristophanes, pseudonimo di Wei-Ju Pan), il quale quieto canto/rap deraglia tra
urla e distorsioni esplosive, costantemente avvelenato da un insistente riff
blues, e con l’hard-rock di Kill V. Maim, il cui canto selvaggio, tra
gli inni delle cheerleader e l’opera cinese, sta su forti chitarre distorte e batterie
pestate. Dall’altro lato dello spettro
ci sono canzoni meno festose, come la ballata pianistica Easily, in cui sembra
una sognante Taylor Swift, e la filastrocca Pin, con un ritornello che
evoca l’eroina degli anni Sessanta Dusty Springfield ma anche un intermezzo
dissonante. Da qualche parte nel mezzo ci sono interpretazioni della musica
dance elettronica che riescono ad essere allo stesso tempo sia derivative che
eccentriche, come Realiti, che evoca il synth-pop britannico degli anni Ottanta,
e soprattutto la canzone da discoteca World Princess Part II che officia
uno strano matrimonio tra Madonna e
gli Abba.
Gli esercizi più infantili richiamano addirittura gli Aqua. Janelle
Monae sale a bordo per il più austero ed adulto
confronto di Venus Fly (ancor più acceso da un ritmo tribale). Le
acrobazie vocali di Boucher non fanno mai gridare al miracolo ma forse sono
diventate un elemento di rilievo nelle sue canzoni. La sua versatilità vocale
le permette di cambiare umore all’interno della stessa canzone. Testimoni sono i
suoi urli da psicopatica nella timida filastrocca di Butterfly.
|
Now married to tycoon Elon Musk, Grimes crafted
a concept around human self-inflicted paths of extinction,
Miss Anthropocene (2020).
The sensual, blissed-out floating wails of So Heavy I Fell Through the Earth are the only decent addition to her canon.
The pounding beat and sped-up vocals of Darkseid make for a dance novelty of rare insignificance,
Violence is retro-girlish Kate Bush-influence synth-pop,
Delete Forever is an odd hybrid of Nashville country-pop and a fashionable techno beat,
the angelic pop-soul of You'll Miss Me When I'm Not Around and Idoru shows Janelle Monae's influence.
My Name Is Dark, another pounding dancefloor number, is the catchiest song.
New Gods is an original take on the torch ballad.
4aem is a frenzied blend of gypsy music and Bollywood soundtracks.
Not much to remember.
|
(Translation by/ Tradotto da
Edoardo Ferrara)
Ora sposata
con il magnate Elon Musk, Grimes realizzò un concetto intorno all’autoinflitto pathos di estinzione degli uomini, Miss Anthropocene (2020).
I pianti sensuali, estasianti e sospesi di So Heavy I Fell Through the
Earth sono l’unica aggiunta decente ai suoi standard. Il beat pulsante ed il
canto accelerato di Darkseid rappresentano una novità dance di rara irrilevanza,
Violence è synth pop in vecchio
stile femminile con influenze
Kate Bush-iane, Delete Forever è un bizzarro ibrido tra il country pop di Nashville e un beat techno alla
moda, il pop soul angelico di You’ll Miss Me When
I’m Not Around e di Idoru mostra l’influenza di Janelle Monáe. My Name Is
Dark, un altro martellante numero da discoteca, è la canzone più orecchiabile. New Gods è una reinterpretazione
originale delle torch song.
4ÆM è una frenetica
fusione di musica gitana e colonne sonore di Bollywood. Non c’è molto da
ricordare.
|
|