Brii:
Entre Tudo que e Visto e Oculto (2020), 7/10 Sem Proposito (2021), 5.5/10 Corpos Transparentes (2022), 5/10 Kaatayra: No Ruidar da Mata que Mirra (2019), 7/10 Nascido Sob o Signo Incivilizatorio (2019), 6.5/10 So Quem Viu o Relampago a Sua Direita Sabe (2020), 6.5/10 Toda Historia pela Frente (2020), 6.5/10 Inpariquipe (2021), 7/10 | Links: |
Meanwhile, Lemos had debuted a new project, Brii, with the four lengthy compositions of Entre Tudo que e Visto e Oculto (2020).
The opener, Caos e Ordem Tiveram um Neto (15:15), is the
manifesto of a different aesthetic project: a carefully calibrated fusion of
black metal, acid rock and electronica. It opens with a
trance-y melody, reminiscent of
Pink Floyd's Set the Controls for the Heart of the Sun,
and then launches into a Gong-like tribal rhythm. Blastbeats reaffirm the
black metal citizenship, but are soon followed by a
cerebral calm more typical of prog-rock; and the piece ends with a
breakneck gallop.
The various elements segue seamlessly, creating a suite in the manner of
old-fashioned prog-rock.
Sabedoria de Tudo que e Oculto (15:55) begins again in a relatively
soft tone, with an acoustic guitar halfway between folk-rock and hard rock, like in Jethro Tull's
Thick as a Brick; but then explodes in a
frantic circular dance with loud guitar noise, synth drones and growls,
leading to a satori of
tribal tom-toms, repetitive guitar chords and floating synth lines.
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(Translation by/ Tradotto da Damiano Langone)
Il
multistrumentista brasiliano Caio "Serafim" Lemos d vita al progetto
Bri pubblicando Entre Tudo Que Visto
E Oculto (2020), album contenente quattro lunghe composizioni. Tenuto conto
della sapiente fusione di black metal, acid rock e musica elettronica, il brano
d'apertura, Caos E Ordem Tiveram Um Neto
(15 minuti), vale anche come manifesto programmatico e la sua struttura a
suite, con le parti che si susseguono senza interruzioni, si rif alla forma
compositiva pi tipica del prog-rock. Si comincia con una trance melodica che
ricorda i Pink Floyd di Set The Controls
For The Heart Of The Sun, a cui fa seguito un ritmo tribale che rimanda ai
Gong, poi l'incedere della batteria rivendica con forza l'identit black metal,
fino a quando non si instaura una calma cerebrale che riporta tutto nell'alveo
del rock progressivo, in preparazione del finale, uno sfrenato galoppo. Sabedoria De Tudo Que Oculto (quasi 16
minuti) parte ancora una volta da atmosfere piuttosto rilassate con una
chitarra acustica a met strada fra folk-rock e hard rock (come in Thick As A Brick dei Jethro Tull), ma
poi esplode in una frenetica danza circolare (con tanto di chitarre distorte, bordoni
al synth e ringhi animaleschi) che sfocia in un satori di tamburi tribali,
ossessivi accordi di chitarra e galleggianti linee di sintetizzatore. L'equilibrio
raggiunto nelle prime due composizioni non facile da mantenere e infatti Valias Desmanchando Em Queda (16 minuti)
una creatura dai contorni meno chiari, una litania quasi da bossanova che si
lascia travolgere da una violenza senza costrutto (a parte gli ultimi tre
minuti, nei quali una orgiastica batucada si esibisce in una accelerazione alla
Deep Purple). A Hora Da Morte (21
minuti) ci mette una infinit di tempo per avviarsi e dare corpo a quello che
poi risulta essere un roboante crescendo. L'idea non male, solo che il brano finisce
per soccombere sotto i colpi di effetti sonori e di un ritmo di batteria
davvero banali. Comunque sia, al di l dello scarso interesse che la terza e quarta
traccia sono in grado di produrre, i primi due brani sono gi pi che
sufficienti per giustificare l'intero album. |
Brii returned with the two massive suites of Sem Proposito (2021) that alternates (but not quite fuse) new-age music, black metal and jazzy prog-rock (first suite) and adds psychedelic overtones to a techno beat (in the second suite). The 36 minute piece of Corpos Transparentes (2022) is even more confusing with rare moments of poignancy, background muzak at best, but too loud even to relax. Lemos found a more personal voice on Kaatayra's Inpariquipe (2021), an album of lush, elegant and sophisticated textures that ignores the genre division between folk, metal, prog-rock and so on, and that leans towards the meditative and mystical side of his Brii project. It opens with the instrumental trance-folk of Tiquinde (8:39), quite removed from his black-metal roots: it's not just the adoption of acoustic instruments, it's the whole scaffolding that is not "metal" at all. The centerpiece Inpariquipe (10:31) seamlessly orbits from prog-folk with magical Celtic-tinged overtones to keyboards-driven minimalist repetition to frenzied drumming to evocative and cinematic Ennio Morricone-esque flute-driven soundscape, more closely related to Mike Oldfield's early suites (with an Amazonian twist) than to anything else. Dundararaie (8:21) feels like a philosophical treatise, beginning with rage and desperation, but then relaxing into sounds of the forest and ending with a robotic marimba and percussion pattern. Iasa (13:36) is a rhythmic experiment, shifting tempo and lead instrument all the time but basically maintaining a structure of breathless pounding. Lemos used to be impressive only as a guitarist. Here he proves he has also become a skilled arranger and producer. Lemos also released the EP Bastao Cia (2022) as Bakt and formed the duo Vauruv with vocalist Bruno Augusto Ribeiro that debuted with Manso queimor dacordado (2021) and Por nos da ventania (2022). |