Cleveland's Cloud Nothings, the project started by Dylan Baldi when he was
still a teenager, delivered yet another dose of
lo-fi bedroom emo-pop (as if the world had not had enough) on
Cloud Nothings (2011), notably
"Understand At All" and "All the Time", although
"Forget You All the Time" and "Should Have" belonged to a more profound
lyrical vein.
Attack On Memory (Carpark, 2012), produced by
Steve Albini,
was a different beast: a parade of agonizing dirges with lethal guitars,
like a rousing singer-songwriter of the 1970s fronting
a punk band of the 1980s to sing about the mood of the Great Recession.
The catatonic depressed anti-anthem No Future No Past works as an
overture for
the rocking howled anthem Wasted Days, a powerful existential rant
that mixes guitar counterpoint reminiscent of Television and stuttering riffs that sound almost ska (and boasts a galactic
instrumental intermezzo that evokes a
more virulent version of Built To Spill).
The compromise between violence and pathos, noise and melody, at which they
excel yields Fall In, a burst of cow-punk that could be a garage
Green Day gem,
and the lightnign-speed instrumental Separation, a cross between
surf music of the 1960s and industrial rock of the 1980s.
The rest is wildly inferior to these terrific songs. The tone is alternatively
vulnerable (Stay Useless and Cut You)
and menacing (the slow doom-y No Sentiment).
Needless to say, one is entitled to suspect that this is really an Albini
album under disguise; i.e. that, in the age of revivals, Steve Albini just
staged a self-revival.
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(Translation by/ Tradotto da Ferdinando Vella)
I Cloud
Nothings di Cleveland, il progetto musicale inaugurato da Dylan Baldi quando
era ancora adolescente, hanno confezionato le ennesime dosi di emo-pop lo-fi da
stanzetta (come se il mondo non ne avesse abbastanza) su Cloud Nothings (Carpark, 2011), in particolare Understand at All e All the
Time, benché lo spirito di Forget You
All the Time e Should Have sia
più profondo e lirico.
Attack On Memory (Carpark, 2012), prodotto da Steve Albini, è tutta un’altra storia: una
rassegna di angosciosi lamenti funebri dalle chitarre micidiali. Come se un
trascinante cantautore degli anni ’70, alla guida di una punk band anni ’80,
cantasse lo stato d’animo della Grande
Depressione. No Future No Past,
anti-anthem catatonicamente depresso, funge da overture per un rock anthem
urlato come Wasted Days, potente
imprecazione esistenziale che mescola contrappunti chitarristici che evocano i
Television con balbettanti riff quasi ska (ed esplodono in uno spaziale
intermezzo strumentale, i Built To Spill in una versione più travolgente). I risultati migliori del compromesso tra
violenza e pathos, rumore e melodia, vengono raggiunti con Fall In, una tale esplosione cow-punk che potrebbe essere una perla
garage dei migliori Green Day, e con la strumentale e velocissima Separation, un incrocio tra la surf
music degli anni ’60 e il rock industriale anni ’80. Il resto è di gran lunga
inferiore rispetto a questi brani straordinari. Il timbro è a tratti debole (Stay Useless e Cut You), a tratti minaccioso (la lenta e tragica No Sentiment). Inutile dirlo, si
potrebbe sospettare che si tratti in realtà di un album di Steve Albini sotto
mentite spoglie; ovvero che egli, nell’era del revival, abbia inscenato il
revival di sé stesso.
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