Haxan Cloak


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The Haxan Cloak (2011), 6/10
The Men Parted The Sea To Devour The Water (2012), 6.5/10 (mini)
Excavation (2013), 7.5/10
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Haxan Cloak, the solo project of British digital sound-sculptor Bobby Krlic, crafted the austere instrumental soundscapes of The Haxan Cloak (Aurora Borealis, 2011). The album juxtaposes classically-inspired electroacoustic music (Raven's Lament) and musique concrete of the 1950s (Burning Torches Of Despair) and the the industrial clangor of The Growing. The eleven-minute Disorder is his idea of a string quartet: a chaotic loop of warbling sustained tones that eventually rises in a feverish rhythm. The Fall is mournful ambient music swept by a tumultuous wavering choir. The execution was a bit naive for such grand ideas.

The mini-album The Men Parted The Sea To Devour The Water (Latitudes, 2012) contains the 27-minute The Men Parted The Sea To Devour The Water, a suite that begins with a female voice and its echoes floating through immense galactic spaces but then morphs into an essay on ethnic percussion (Middle Eastern, African, Latin American) and then dies in a pond of gentle dissonances that coalesce into a feast of tinkling bells over ominous sub-bass breathing. The ending was the best thing Krlic had recorded yet.

Excavation (Tri Angle, 2013) was a more sophisticated and surgical work in the same vein of electroacoustic soundsculpting. The result sounded not only more mature but also more hermetic: the quiet ghostly cacophony of Excavation (Part 1) seems to paint an industrial landscape but one contained in a dark cavernous space; and the seven-minute The Mirror Reflecting (Part 2) is a nerve-wracking concentrate of suspense that, again, evokes some sci-fi urban vision through its blend of ambient drones and industrial beats. Miste only lasts five minutes, but it ranks as one of the most powerful pieces for the way it combines vocal sounds and electronic effects and the way it all disappears in a cloud of dust. The one concession to the dancefloor is Dieu but it's a Pere Ubu-an "modern dance" (and performed on a bass steely electronic register) that only increases the sense of impending catastrophe. The floating electronic sounds of the 13-minute The Drop speak a language of their own, and largely a language of infinite desolation, while the beats evoke death-bell tolls and "Indian" war-dances.

(Translation by/ Tradotto da Marco Fantin)

The Haxan Cloak, un progetto solista dello “scultore del suono” britannico Bobby Krlic, ha creato gli austeri paesaggi strumentali di The Haxan Cloak (Aurora Borealis, 2011). L’album sovrappone musica elettroacustica di ispirazione classica (Raven's Lament), musica concreta degli anni ’50 (Burning Torches Of Despair) e il clangore industriale di The Growing. Negli undici minuti di Disorder c’è la sua idea di quartetto d’archi: un loop caotico di prolungati toni gorgheggianti che alla fine lievitano in un ritmo convulso. The Fall è lugubre musica ambient spazzata da un tumultuoso coro vacillante. A supporto di tali grande idee, l'esecuzione risulta un po’ ingenua.

Il mini-album The Men Parted The Sea To Devour The Water (Latitudes, 2012) contiene i 27 minuti di The Men Parted The Sea To Devour The Water, una suite che inizia con una voce femminile e i suoi echi fluttuanti attraverso immensi spazi galattici ma poi si trasforma in un saggio sulle percussioni etniche (Medio Oriente, Africa, America Latina) e infine muore in uno stagno di dolci dissonanze che si fondono in una festa di tintinnanti campanelli accompagnata da un’inquietante e profondo respiro di basso. Il finale era la cosa migliore che Krlic avesse registrato fino a quel momento.

Nello stesso filone di scultura sonora elettroacustica, Excavation (Tri Angle, 2013) è un lavoro più sofisticato e chirurgico. Il risultato suona non solo più maturo ma anche più ermetico: la quiete cacofonia spettrale di Excavation (Part 1) sembra dipingere un paesaggio industriale (ma contenuto in un buio spazio cavernoso); i sette minuti di The Mirror Reflecting (Part 2) sono un concentrato snervante di suspense che, ancora una volta, evoca una visione urbana sci-fi attraverso la sua miscela di droni ambient e ritmi industriali. Miste dura solo cinque minuti, ma si classifica come uno dei pezzi più potenti per il modo in cui combina suoni vocali ed effetti elettronici e per come scompare completamente in una nuvola di polvere. L'unica concessione al dancefloor è Dieu, ma si tratta di una “modern dance” alla Pere Ubu (ed eseguita su un’inflessibile registro di basso elettronico): non fa altro che aumentare il senso di catastrofe imminente. I fluttuanti suoni elettronici dei 13 minuti di The Drop parlano una lingua propria, e in gran parte una lingua di desolazione infinita, mentre il beat evoca scampanìi a morte e danze di guerra “indiane”.

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