New York's singer-songwriter
Sharon Van Etten debuted with the spare,
acoustic, folkish Because I Was in Love (2009).
Her confessional style blossomed on the rock-tinged mini-album Epic (2010),
ostensibly a concept about on escaping from an abusive relationship,
ranging from the
girlgroup-influenced ditty One Day to the
tormented harmonium-driven DsharpG, and centering on the passionate
Love More.
Tramp (Jagjaguwar, 2012) boasts the
anthemic Patti Smith-esque crescendo Serpents, the
acid, agonizing Warsaw,
the country-ish lament We Are Fine and the tender, waltzing
Leonard.
The songs of Are We There (2014) achieve an impeccable balance between
being mature and being personal.
If Nothing Will Change, halfway between torch-ballad and country paean,
is in line with her old style,
songs like
Afraid of Nothing, which sounds like a
religious hymn but it is wrapped in orchestral neurosis,
and
Taking Chances, that flirts with downtempo trip-hop,
display bigger ambitions.
The anthemic saxophone-enhanced waltzing crescendo Tarifa could have been in Bob Dylan's Street Legal.
Her best vocal performance is the tense vibrato, coupled with bolero-tinged drumming and a soaring organ, in Your Love Is Killing Me.
She howls You Know Well against an oneiric-psychedelic instrumental background.
A syncopated electronic beat surfaces in Our Love and it's not a nice surprise.
Leftovers from the same recording sessions surfaced on the EP I Don't Want to Let You Down (2015).
Remind Me Tomorrow (Jagjaguwar, 2019) adopted the electronic arrangements that were hinted at on the previous album.
The disco ditty Comeback Kid sounds like a collaboration between Patti Smith and Giorgio Moroder.
Her soul still inhabits these creatures but they are clearly from another planet:
Seventeen is generic dance-pop with a hard beat,
Jupiter 4 is a slow six-minute atmospheric ballad over burbling electronica,
etc.
She sounds more credible in the
slow country dance I Told You Everything.
There are two well-executed compromises between the old austere style and the new extroverted one:
the melody of You Shadow is reminiscent of Phil Spector's girl-groups, save the booming organ-driven arrangement, and the
slightly insane and sinister Memorial Day is drenched in swampy and jazzy soundscape.
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(Translation by/ Tradotto da Damiano Langone)
La
cantautrice newyorkese Sharon Van Etten debutta con un album di semplice folk
acustico, Because I Was In Love
(Language Of Stone, 2009), ma è con Epic
(Ba Da Bing, 2010), mini-album d'ispirazione rock, che riesce a esprimere
appieno il proprio stile confessionale spaziando da One Day (canzoncina da gruppo pop femminile) a DsharpG (tormentato brano sorretto dall'armonium), e trovando un
punto di incontro nella passionale Love
More.
Tramp
(Jagjaguwar, 2012) si fa forte dell'enfatico crescendo alla Patti Smith di Serpents, dell'acida agonia di Warsaw, del lamento country di We Are Fine e del tenero valzer di Leonard.
Le
canzoni di Are We There (Jagjaguwar,
2014) testimoniano il raggiunto equilibrio tra espressione personale e maturità
artistica. Se Nothing Will Change,
divisa tra romanticismo popolare e afflato epico da musica country, è coerente
con il suo stile originario, brani come Afraid
Of Nothing, che sembra un inno religioso immerso in una orchestrazione
nevrotica, e Taking Chances, che
strizza l'occhio al trip-hop, tradiscono ambizioni ben maggiori. Tarifa, con il suo solenne crescendo a
tempo di valzer, pare uscita da Street
Legal di Bob Dylan; Your Love Is
Killing Me offre la migliore prestazione vocale con un teso vibrato su
ritmo di bolero e organo veleggiante; You
Know Well è gridata contro uno sfondo strumentale onirico-psichedelico. Non
costituisce invece una piacevole sopresa il sincopato beat elettronico alla
base di Our Love. Gli scarti di
questo album vengono recuperati per la realizzazione dell'EP I Don't Want To Let You Down
(Jagjaguwar, 2015).
Gli
arrangiamenti elettronici, appena accennati sull'album precedente diventano la
norma in Remind Me Tomorrow
(Jagjaguwar, 2019), tanto che il brano dalla fisionomia disco Comeback Kid sembra il frutto della
improbabile collaborazione tra Patti Smith e Giorgio Moroder. Pur rivelando in
controluce la personalità dell'autrice, le canzoni di questo lavoro sono in
larga parte aliene al suo stesso percorso artistico: Seventeen è un pezzo di dance-pop dozzinale, Jupiter 4 è una lunga ballad d'atmosfera piena di ghirigori
elettronici, mentre convince maggiormente il lento country danzabile di I Told You Everything. Un buon
compromesso tra l'austerità degli inizi e l'esuberanza del nuovo corso è
ottenuto con You Shadow (la cui
melodia riporta alla mente i gruppi femminili di Phil Spector) e con Memorial Day (la cui sinistra e
vagamente folle natura è immersa in un paesaggio sonoro dalle acquitrinose
venature jazz).
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