The initial line-up of the Candy Machine was centered around
singer Peter Quinn and guitarist Daniel Papkin. Their noise-rock
became a sensation around Baltimore via two self-released cassettes and
the single
Gov't Satellites/ Statuesque/ Breathing Song/ Humming Clutter .
The first album, #25 (Skene, 1992), mainly displayed an
anthemic Fugazi tone (The Merchant's Square,
The Constant , The Colorization Of Friction's Head ).
Then two of the members moved elsewhere and a new rhythm section was recruited
(Lyle Kissack on drums). While the bassist kept changing, the band cut the
singles Body of Armistice / Steppers and
Satellites / The Bends / Our Left Flank, and the second album,
A Modest Proposal (Skene, 1994). Here,
the raw, angular, dissonant of the band coalesced in well-honed songs.
Warp guitar riffs, incessant rhythm and intense albeit inaudible vocals
recall the Minutemen's funk-punk.
Quinn raps the lyrics of Syndicate, Apples, Continental
in a sneering tone reminiscent of
John Lydon and
Mark Smith.
The band's instrumental prowess is in full display in free-form and mostly
instrumental tracks like
The Over Under Rule In Progress and Procession.
In the loose harmonic structures of these songs their dissonant, edgy
counterpoint truly blooms.
The abstract noise of Absinthe extends the concept beyond the song format.
Andersons Lookout is possibly the best deal here, as it weds both
the power and the subtlety.
That punk exuberance is checked on
Tune International (DeSoto/Dischord, 1997), whose
Instamatic could be their "catchiest" song ever.
In the meantime Nat Rabb had joined the band on bass and Charles Scott had
been added on keyboards.
The quintet of Quinn, Papkin, Kissack, Rabb and Scott resembles a more dijointed
and free-form Girls Vs Boys.
|
(Translation
by/ Tradotto da Massimo Mascia)
La formazione originaria dei Candy
Machine ruotava attorno al cantante Peter Quinn e al chitarrista Daniel
Papkin. Il loro noise-rock fece subito scalpore nell'area di Baltimora
grazie alle due
cassette auto-prodotte e al singolo Gov't Satellites/ Statuesque/
Breathing Song/ Humming
Clutter .
Il primo album, #25 (Skene, 1992), sfoggiava
perlopiù un tono da inno alla Fugazi (The Merchant's Square,
The Constant , The Colorization Of Friction's
Head ).
Quando due dei membri migrarono altrove venne reclutata
una
nuova sezione ritmica
(Lyle Kissack alla batteria), e mentre il bassista continuava a
cambiare,
il gruppo incise i singoli Body of Armistice / Steppers and Satellites
/ The Bends / Our Left Flank, e un
secondo album, A Modest Proposal (Skene, 1994). Qui, il lato
crudo, spigoloso e dissonante della band riesce a fondersi in canzoni
ben affilate.
Riff chitarristici deformati, ritmi incalzanti e intense parti vocali
(sebbene appena percettibili) che richiamano il funk-punk dei Minutemen.
Quinn rappa i testi di Syndicate, Apples e Continental
con un tono di scherno che ricorda John
Lydon e Mark Smith.
La perizia tecnica del gruppo è in bella mostra sulle tracce a
forma libera e perlopiù strumentali come The Over Under Rule
In Progress e Procession.
E' in queste canzoni, dalla struttura armonica sfilacciata, che il loro
contrappunto nervoso e dissonante sboccia a pieno. Come in Absinthe,
il cui rumore astratto ne estende il concetto oltre la forma-canzone.
Andersons Lookout è probabilmente il
pezzo
migliore dell'album, riuscendo a coniugare la potenza con la
sottigliezza.
L'esuberanza punk è tenuta invece a freno in Tune
International (DeSoto/Dischord, 1997), il cui Instamatic può
essere considerato il loro pezzo più "orecchiabile" in assoluto.
Nel frattempo, Nat Rabb si è unito alla band come
bassista e Charles Scott è stato aggiunto alle tastiere. Il
quintetto Quinn, Papkin, Kissack, Rabb e Scott rassomiglia ora ai Girls Vs Boys ma in una forma più
slegata e libera.
|